Claes Sörmland
F Falurödrut skrev:
Ja alltså ursäkta luddiga svar men tycker allt är lika luddigt själv. Är alltså inga anmärkningar på badrummet förutom att brunnen är obesiktningsbar pga duschkabinen. Men är ju både ett till badrum och tvättstuga utan en enda anmärkning så trodde ju att det var samma på detta badrum. Måste ju vara så att dom märker att brunnen inte blev bra och sätter en duschkabin för att dölja. jag antar att besiktningsmannen menar badrummet förutom brunnen som är obesiktad
Konstig besiktningsman som inte redogjorde för att golvbrunnen måste vara möjlig att rengöra vilket den inte var. Felet borde vara uppenbart för varje besiktningsman som kan BBR. Att den heller inte är besiktningsbar är nästa problem.
 
Att driva en process i det här fallet skulle jag inte göra. Det finns för många frågetecken.
1. Är det tillräckligt precist uttryckt av säljaren för att det ska kunna minska undersökningsplikten Framför allt då det inte finns
något kvalitetsintyg.
2. Att brunnen inte är åtkomlig. Det är felaktigt utfört Detta är väldigt lätt att se. Eftersom det är så pass enkelt att se så
borde det vara tillräckligt för att undersökningsplikten skall utökas.
Den sista punkten är normalt sett mer än tillräckligt för att det inte skall klassas som dolt.
Dock har vi en precis utfästelse från säljaren.

Men min gissning är att det inte finns något att hämta. kostnaden är alldeles för stor. Vinsten alldeles för liten i förhållande till insatsen.
Det finns helt enkelt för många frågetecken. Finns det mer än ett frågetecken så tycker jag att det är för mycket för att drivas.
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
F Falurödrut skrev:
[bild] [bild] Haha hoppas verkligen inte säljaren hittar detta.Trodde jag bara skulle få 5-10 svar i denna tråd. Men jag laddar upp, man kan väl ta bort inlägg hoppas jag:phar endast förebild från bilderna till visningen. Så man ser inte så bra på golvet. Men dom har alltså tagit bort liksom det bakre partiet,och fogats fast golvdelen och glasväggarna. Förstår ni?:rofl:så var ju en ”vanlig” dusch inne i duschkabinen.
När jag ser bilderna så måste jag fråga, vet du hur länge säljaren bott i huset?

Anledningen till frågan är att materialvalet är precis det jag sett i vad jag kallar flipparhus, dvs köp ett renoveringsobjekt, renovera med eget arbete och sälj dyrt. Ofta förekommer falska intyg på el och våtrumsarbeten.
 
Alltså ingen har ju bott i huset. Det är precis så att dom köpte huset billigt för att helrenovera det.Men vi har inte haft nå problem eller tvivlat på något annat i huset.
 
F Falurödrut skrev:
Hej!
Vi köpte vårat första hus förra året.Huset är ett äldre hus men som har totalrenoverats från topp till tå. Var som att flytta in i ett nybygge och allt var oanvänt. På övervåningen i badrummet fanns en duschkabin, så brunnen blev aldrig undersökt, men eftersom allt skulle vara fackmannamässigt utfört och inte använt så litade vi på att allt var som det skulle. Nu 10 månader senare skulle vi byta ut den och sätta in ett badkar och märker att brunnen inte ser okej ut. Jag kontaktar vår besiktningsman och han intygar att den inte är godkänd och att den inte kan vara fackmannamässigt utförd. Jag kontaktar säljaren som säger igen att den är godkänd och i papperna står det även en firma. Jag kontaktar firman och dom har aldrig satt sin fot i huset. Säljaren vill att vi gör detta till ett dolda fel ärende. Sagt o gjort så gör vi det och jag fick svar idag att vi skulle ha undersökt brunnen innan vi köpt (alltså rivit ut en ny duschkabin innan vi skrivit papper) och att det inte är ett dolt fel, och att jag skulle räknat med det med tanke på husets ålder, även att vi skulle märkt detta tidigare. (Vilket är förståligt ,men då vi har 2 duschar har vi inte använt den på övervåningen så ofta) Golvet måste antagligen rivas upp och göra om brunnen. Är det bara att gilla läget eller vad kan vi göra? Alla tips mottages!/ förvirrad husköpare
Lägg pengarna på att återställa bättre än att tvista o lägga en massa pengar på pengasugande advokater....eller liknande...bluffaren går troligtvis fri utan krav ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.