PeterFalun
leksandsdörren eller begagnad dörr
 
Tack för alla tips!

Kommer bli en snickardörr. En annan fråga, jag har vita fönster, ska jag välja vitt på den nya dörren, eller vad tycker ni passar bäst? Bifogar befintlig dörr
 
  • Vit panel ytterdörr med lejonhuvud dörrknackare på en gul tegelvägg, omgiven av blå blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen ser jag inte det som ett måste. Det är inte ovanligt att man har annan färg på dörren än på fönstren. Men jag gissar att du inte har några foder runt fönstren? Då kanske det ändå passar bäst med samma.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Personligen ser jag inte det som ett måste. Det är inte ovanligt att man har annan färg på dörren än på fönstren. Men jag gissar att du inte har några foder runt fönstren? Då kanske det ändå passar bäst med samma.
Exakt det är inga foder runt fönstren, så blir nog vitt
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag vill iallafall avråda dig från att köpa från Diplomatdörrar (som idag ägs av Elitfönster), deras dörrar har lister och detaljer av spånskiva, så minsta spricka i färgen resulterar i förstörd dörr. Helt sjuk att man kan tillverka dörrar på det sättet, man kan ju lika gärna göra dem av papier-maché :cry:

[bild] [bild]
Sjukt för att framstå som högt rankade tillverkare....
 
ByggBert ByggBert skrev:
Sjukt för att framstå som högt rankade tillverkare....
Jag kan iallafall nämna något positivt, igår fick jag besked om att min reklamation gått igenom och jag kommer få två nya dörrblad.

Jag gjorde en reklamation redan för tre år sedan när dörrarna var ca 9mån gamla (då problemet först uppstod). Jag fick avslag och blev istället ombedd att skrapa ”trärent” och måla listen. Jag försökte förklara att det inte skulle funka men fick inget gehör.

För ca 3 månader sedan kontaktade jag dem igen med nya bilder som visade att problemet blivit betydligt värre. Efter otaliga mail fram och tillbaka gick de först med på att skicka ett nytt dörrblad (gångdörren) och till slut gick de med på att skicka båda två (det är alltså en dubbeldörr).

Elitfönster ska ha en eloge för hur de hanterade ärendet då dörren egentligen inte längre omfattades av någon garanti, synd bara att det tagit sån tid. Och det är fortfarande oklart om de åtgärdat grundproblemet med MDF i lister/speglar...
 
  • Gilla
ByggBert
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag kan iallafall nämna något positivt, igår fick jag besked om att min reklamation gått igenom och jag kommer få två nya dörrblad.

Jag gjorde en reklamation redan för tre år sedan när dörrarna var ca 9mån gamla (då problemet först uppstod). Jag fick avslag och blev istället ombedd att skrapa ”trärent” och måla listen. Jag försökte förklara att det inte skulle funka men fick inget gehör.

För ca 3 månader sedan kontaktade jag dem igen med nya bilder som visade att problemet blivit betydligt värre. Efter otaliga mail fram och tillbaka gick de först med på att skicka ett nytt dörrblad (gångdörren) och till slut gick de med på att skicka båda två (det är alltså en dubbeldörr).

Elitfönster ska ha en eloge för hur de hanterade ärendet då dörren egentligen inte längre omfattades av någon garanti, synd bara att det tagit sån tid. Och det är fortfarande oklart om de åtgärdat grundproblemet med MDF i lister/speglar...
Bravo, gäller att stå på sig. Men spånskivor suger ju vatten. MDF är lite segare å verkar ju funka i typ diskbänkar och badrumsskåp...men om det blir en minsta spricka i förarbetet /färgen då äter sig fukten in- i en ytterdörr borde det egentligen vara typ gran eller annan bastulavs-trä :) Förmodligen handlar det om... ja just det...pengar.

Men bra av Elitfönster ;)
 
Ett tak över dörren skulle nog förlänga livet på den länge.
 
  • Gilla
ByggBert
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ett tak över dörren skulle nog förlänga livet på den länge.
Det är ett ganska underskattat ämne egentligen, MEN viktigt! Förr byggde man ju både trapp o sadeltak i rejäla mått, men idag får vind, regn, is och snö gnaga fritt på den fina ytterdörren :cry:
 
ByggBert ByggBert skrev:
Det är ett ganska underskattat ämne egentligen, MEN viktigt! Förr byggde man ju både trapp o sadeltak i rejäla mått, men idag får vind, regn, is och snö gnaga fritt på den fina ytterdörren :cry:
Har faktiskt funderat på att ordna ett entretak också samtidigt som jag byter ytterdörr. Har dock inte hittat någon snygg lösning som passar mitt hus (se bild tidigare inlägg). Någon som har tips?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Hur ser taket ut på huset? Det blir nog snyggast om du följer husets övriga stil/tidsepok. Kanske ett ”platt” tak i funkisstil skulle bli bra?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur ser taket ut på huset? Det blir nog snyggast om du följer husets övriga stil/tidsepok. Kanske ett ”platt” tak i funkisstil skulle bli bra?
Det är tegelpannor och en "vanlig" 1,5 plans villa med vita vindskivor och vita fönster. Huset är lite splittrad personlighet om man säger så, det är från 1926 men blev teglat på 70 talet och har sedan fått plastfönster på 90talet. Men försöker så gott som möjligt ta tillbaka lite av ursprunget i de renoveringar vi gör åtminstone :)
 
Apropå entretak. Polardörren och säkert andra också, har som krav om garantin ska gälla att dörren ska skyddas av ett tak. För att de tillverkas i delvis mdf och inte tål vatten antar jag. Polardörren är ju inte direkt billiga. Min dörr kostade 22 tusen.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att marknadsföra sina dörrar som "ytterdörrar" om de inte tål utomhusklimat. Då är det en innerdörr i min värld.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Än mer konstigt är att ingen av de stora dörrtillverkarna använder Tricoya extreme MDF, den enda som verkligen tål vatten. Skulle fördyra en dörr med ca 2000:- om man betalar konsumentpris.
Men nyförsäljning skulle naturligtvis minska i framtiden om den planerade ”utfasningen” efter +10 år skulle utebli.
https://calexicowood.se/tricoya
 
hscn hscn skrev:
.. Tricoya extreme MDF, den enda som verkligen tål vatten.
Kanske man skulle inhandla i metervara och applicera på de dörrar man har ? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.