Har redan postat en fråga i ventilationsforumet om mina ventilationsalternativ men jag ställer den här också och begränsar till bastun. Har ett attefallshus som i princip är färdigbyggt, med kontor/gästrum, duschrum och bastu. Håller på att projektera ventilationen och har flera olika alterantiv för just bastun men blir inte klok på vilken jag ska välja. Planlösningen, inkusive mitt egna alternativ, är som följer:

Planritning över ett attefallshus med markerade ventilationssystem för bastu, duschrum och paxfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första förslaget är precis som ovan, men dörren har en 100 mm springa i nederkant, säkerhetskrav enligt tillverkaren, så då är frågan om det behövs ytterliggare en frånluft till duschen under lavarna för att säkerställa ventilationen just vid lavarna eller om det räcker med springan under dörren?

Alternativet jag fick från bastuaggregatstillverkaren (Harvia) är att använda springan under dörren som frånluft, och sen installera maskinell tilluft under laven (där frånluftsventilen sitter i bilden ovan) från duschrummet. I detta fall helt skippa tilluften vid aggregatet men det känns ju väldigt oortodoxt? Jag är lite osäker på hur denna lösning lirar med undertrycket i duschen (pga paxfläkten där). Denna lösning skiljer sig ju rätt så radikalt från den dom själva anger i aggregatets bruksanvisning vilket ju är lite intressant i sig.

Tredje alternativet är att skippa springan under dörren och isolera bastuns ventilation från duschen, med tilluft vid aggregatet och frånluft direkt ut diagonalt från tilluften. Får man inte risk för kallras/baksug etc. då?

Som sagt, många alternativ och jag blir bara mer och mer förvirrad. I och med att bastun i princip är färdigbyggd så är det inget alternativ att ändra planlösning, flytta på aggregatet osv. Jag ska ju ta upp i hål i väggarna för ventilationen men mer än så är inget alternativ som jag ser det nu.

Tar tacksamt mot kommentarer och lösningsförslag!
 
Bygger du en fuskbastu eller en riktig?
 
R Riddarn 115 skrev:
Bygger du en fuskbastu eller en riktig?
Om du menar vilket slags aggregat så är det ett elektriskt. Om det är fusk eller inte får andra avgöra!
 
Jag har tilluft vid aggregatet och utluft via springa i dörren. Mekanisk frånluft i rummet utanför dörren.
Det fungerar bra, ingen som svimmat :)
 
T TheGame skrev:
Jag har tilluft vid aggregatet och utluft via springa i dörren. Mekanisk frånluft i rummet utanför dörren.
Det fungerar bra, ingen som svimmat :)
Bra det :)

Tilluft från utomhus eller från samma utrymme som frånluften mynnar i?
 
U ulfalf skrev:
Bra det :)

Tilluft från utomhus eller från samma utrymme som frånluften mynnar i?
Utomhus, det är en tallriksventil
 
T TheGame skrev:
Utomhus, det är en tallriksventil
Sitter inluften under aggregatet eller ovanför? Och hur är temperaturskillnaden mellan lavarna i din bastu?

Kom på en risk med att ha 100 mm glipa under dörren. Om inluften tas vid aggregatet och utluften går under dörren, blir det inte bara luftutbyte där mellan då och inte upp till bastulaven? Tänker att luften alltid tar den kortaste vägen. I så fall skulle det ju vara onödigt med en utluftsventil under lavarna?

Kan detta tankesätt stämma?
 
U ulfalf skrev:
Sitter inluften under aggregatet eller ovanför? Och hur är temperaturskillnaden mellan lavarna i din bastu?

Kom på en risk med att ha 100 mm glipa under dörren. Om inluften tas vid aggregatet och utluften går under dörren, blir det inte bara luftutbyte där mellan då och inte upp till bastulaven? Tänker att luften alltid tar den kortaste vägen. I så fall skulle det ju vara onödigt med en utluftsventil under lavarna?

Kan detta tankesätt stämma?
Aggregatet står på golvet ventilen är brevid aggregatet.
Nå mer avancerade undersökningar har jag inte gjort, det är varmast uppe och lite svalare nere.
Jag badar ofta och tycker att luften är bra. Ingen har svimmat ;)
Jag tror inte glipan under dörren är riktigt 100mm kanske 50-70
 
Nu är bastun färdig och det har provbadats med gott resultat. Ventilationen blev som följer:
- Inluft från utomhus bakom aggregatet, 300 mm ovan golv
- Utluft under lavarna diagonalt mot aggregatet, 700 ovan golv, till dusch/omklädning
- 100 mm springa under dörr ut mot dusch
- Maskinell frånluft i dusch med paxfläkt på konstant varvtal och extra sug vid fuktbelastning.

Kan inte säga mer än att det verkar funka bra, bastar på ca 65 grader i huvudhöjd och 30-40% luftfuktighet och det är mycket behagligt. Kastar rätt mycket bad och har mycket Sten i aggregatet. Upplever också att luften inte kyls ner speciellt mycket när man öppnar dörren, till skillnad från vanliga simhallsbastuar. Ganska liten temperaturskillnad mellan lavarna, helt enligt plan med lågt placerad frånluft. Mycket nöjd med bastun!
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.