Hej
Är det nån som känner igen dessa takpannorna?

Enligt uppgift ska de vara asbesthaltiga.

Självklart ska jag sända in en bit på analys innan vi plockar ner dem och byter tak men skulle vilja höra om det finns nån uppfattning om vad de är tillverkade av?
 
  • Gamla slitna takpannor med möjlig asbest uppvisas på ett tak i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett klassiskt eternittak innehållande asbest tyvärr.
 
är de dåliga då eller ska du byta dem bara för att det är asbest i dem?
 
  • Gilla
Pucco och 1 till
  • Laddar…
Hmm, jag tycker inte att det liknar eternit. Den där sandiga strukturen brukar mer vara vittrade betongpannor. Om du kan lägga ut lite fler bilder kanske jag ändrar mig men min gissning ligger på inte asbest.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som ett klassiskt eternittak innehållande asbest tyvärr.
Jag har eternittak och det ser definitivt inte ut så där, men det kanske finns många olika sorter...? :thinking:
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ytan ser ut som gamla betongpannor som vittrar, normalt. Men de är tunnare än vad betong brukar vara. Det kan ev. bero på att de vittrat mycket. Just tjockleken liknar mer eternit. Men eternit brukar väl vara i större skivor, som ändå kan vara vågformade.

Om det skall plockas ned så är det ingen fara även om det skulle vara eternit. Är man osäker så kan man ju för säkerhets skull ha andningsmask.

OM det vore eternit så tror jag att man skulle se lösa fibrer i den vittrrade ytan, och troligen hade de inte vittrat så mycket, lite av finessen med eternit.
 
  • Gilla
Canben
  • Laddar…
De ska ner därför att det inte finns papp under, och en skorsten ska rivas.
De är tunna och har så varit under deras livstid gissar jag.
Det är tunnheten som gör att jag och kanske andra tror att det är asbest i.

De påminner inte alls om eternit i utseendet. Inte om eternittak på lagårdar iaf.

Hade det varit papp under hade det verkligen varit onödigt att kasta av taket, men som det är nu så vittrar pannorna och vittret trillar in genom svallen.
Är det då asbest i det skräpet så är det ganska otrevligt.

Huset är ett förråd som jag tänkte göra om till ett hus man kan vistas i. Närbild av ett gammalt, slitet och tunnt takmaterial som misstänks innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en åldrad och sliten takpanna med frågetecken kring asbestinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, slitna och tunna takpannor i närbild som misstänks innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet takmaterial mot ljus himmel som kan innehålla asbest, nära träyta och solstrålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det får bli analys på dem, om de inte innehåller asbest så kommer det kännas lite roligare att genomföra renoveringen.
 
Nej, det där är inte eternit. Ser ut som rena betongpannor. Jag skulle inte kosta på varken pengar eller tid på en analys.

Att ha mask på, är alltid ett bra råd vid all form av rivning. RIvningsdamm är ohälsosamt oavsett asbest.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Hmm, på de nya bilderna ser det precis som alla säger inte ut att vara eternit, riv försiktigt så det inte dammar i onödan bara.
 
Närbild av gammal vittrad betongtakpannor med mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest troligt rejält gamla vittrade betongpannor.
Bilden visar hur ett gammalt eternittak ser ut.
Ta ner en panna och kolla på den delen som ligger under panna över, där har det troligen inte vittrat så mycket.
Eternittak var väl ändå i betydligt större sjok.
Var liksom hela finessen med eternit att man tack vare asbestens armerande förmåga kunde göra tunna starka takskivor.
Skulle vara helt bakvänt att göra små takpannor av eternit.
Förövrigt är väl även eternittak spikade.
 
Tack för svaren.
 
Ja eternittak är skruvade med en fyrkantig skruvskalle, eller lagt som ”shingel”. Sen brukar vågigt eternittakha en karaktäristisk nockpanna som är mer i trekantsform än cirkulärform.

Du kan ha Sandapannor, de ska isåfall se ut så.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lite förvånad över flera tvärsäkra uttalanden i båda riktningarna.
Liknar inte traditionell eternit men inte heller betongpannor. Väldigt tunna, med så omfattande vittring av betongpannor borde några ha spruckit om de inte är armerade på något sätt.
Poduktutveckling förekom också under först halvan av 1900-talet. Skulle det kunna vara så att det tillverkats någon tyngre/tjockare "tegelpanneliknande" variant av eternit i liten serie? Tycker faktiskt man kan ana sig till ett längsgående mönster på ovansidan.
 
B bellman83 skrev:
Hej
Är det nån som känner igen dessa takpannorna?

Enligt uppgift ska de vara asbesthaltiga.

Självklart ska jag sända in en bit på analys innan vi plockar ner dem och byter tak men skulle vilja höra om det finns nån uppfattning om vad de är tillverkade av?
GoC GoC skrev:
[bild]
Mest troligt rejält gamla vittrade betongpannor.
Bilden visar hur ett gammalt eternittak ser ut.
Ta ner en panna och kolla på den delen som ligger under panna över, där har det troligen inte vittrat så mycket.
Eternittak var väl ändå i betydligt större sjok.
Var liksom hela finessen med eternit att man tack vare asbestens armerande förmåga kunde göra tunna starka takskivor.
Skulle vara helt bakvänt att göra små takpannor av eternit.
Förövrigt är väl även eternittak spikade.
Skickade du något till analys?
Jag har ett tak med samma typ av panna som snart ska bytas. Jag hade aldrig funderat på asbest i denna panna om jag inte hade läst detta inlägget.
 
Nej, det projektet har inte kommit nån vart än. Blir nog inget takbyte förrän sommaren 2023 på det huset.

Skulle du hinna testa ditt tak innan jag gör det får du gärna publicera resultatet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.