Enligt vissa källor ansvarar styrelsen för hantering av grovavfall (t.ex. vitvaror och möbler) men vad kan man göra om styrelsen menar att det inte är deras ansvar?

"De flesta kan själva köra iväg med sin gamla soffa till någon av Malmös två återvinningscentraler, men en del har inte den möjligheten. Få är medvetna om att det är fastighetsinnehavarens – det vill säga fastighetsvärden eller bostadsrättsstyrelsen – skyldighet att se till att de boendens grovsopor tas om hand, och det helt gratis.

– Det är inte särskilt många som vet om det. Ett stort antal fastighetsinnehavare duckar för sitt ansvar. Sedan finns det en del som inte är medvetna om sin skyldighet.

Det säger Britt Marie Fagerström, utvecklingsingenjör på Va Syd. Hon har varit med och tagit fram Malmö stads föreskrifter för avfallshantering. Där står att grovsopor som kommer från hushåll är fastighetsinnehavarens ansvar."
Källa: https://www.sydsvenskan.se/2011-10-17/fastighetsagare-skyldiga-ta-hand-om-grovsopor

Artikeln är visserligen gammal, men har skyldigheterna ändrats sedan dess?
Om det stämmer att bostadsrättsstyrelsen ansvarar för detta, hur kan man då, diplomatiskt diskutera detta med styrelsen så att de inte duckar för sitt ansvar? Vet att en del BRF ställer ut containrar regelbundet men är det verkligen OK att låta bli att göra det under flera år och att istället utgå ifrån att de boende kan köra själva? Det är många, för att inte nämna äldre eller funktionshindrade, som inte har möjlighet att hyra släp och kanske inte ens har tillgång till bil. Det verkar rimligt att ställa ut en container åtminstone en eller två gånger om året men får styrelsen vägra att göra detta under flera år?

Det är inte alla som har möjlighet att transportera vitvaror eller möbler till tippen, av olika anledningar (t.ex. p.g.a. funktionshinder och/eller avsaknad av lämpligt fordon). Inte alla som har snälla kompisar som har tid eller ork att hjälpa till heller.
 
Claes Sörmland
Det är väl en utmärkt diskussion för de vanligtvis innehållslösa årsstämmorna. Lämna in en motion med en god genomgång av den juridiska bakgrunden som introduktion.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
C
I vår kommun så kan man på kommunens hemsida beställa hämtning av grovsopor och vitvaror.
Grejorna ställs ut vid tomtgräns och hämtas sedan av någon entreprenör.

Låter märkligt att styrelsen skulle fixa detta. Som vanligt, styrelsen är andra boende och grannar som lägger tid på att föreningen ska fungera bra.
 
  • Gilla
Putt och 5 till
  • Laddar…
Självklart kommer VA Syd tolka lagstiftning och information till sin fördel.

Ska du ha något att hämta skulle jag föreslå att du läser häftet direkt från Malmö kommun som de nämner i artikeln
 
C cpalm skrev:
Läs den uppföljande artikeln som länkas från din artikel:
[länk]

Nu prenumererar jag inte på Sydsvenskan så jag kan bara se ingressen, men jag misstänker att den sammanfattar läget.
Jag kan inte heller se den. Men det är Va Syd som hävdar detta i den ursprungliga artikeln och googlar man så ser man att de fortfarande hävdar detta på sin sida. Om den ursprungliga artikeln var felaktig så skulle de nog inte fortsätta att hävda detta i 9 år till.
 
C
A a.non skrev:
Jag kan inte heller se den. Men det är Va Syd som hävdar detta i den ursprungliga artikeln och googlar man så ser man att de fortfarande hävdar detta på sin sida. Om den ursprungliga artikeln var felaktig så skulle de nog inte fortsätta att hävda detta i 9 år till.
Det är möjligt, men att någon hävdar något innebär inte att det är obestridliga fakta.
Jag misstänker att även Bostadsrätterna står kvar och hävdar att det inte finns någon rättslig grund för VA Syds tolkning.
Även om många föreningar erbjuder servicen till sina medlemmar så misstänker jag att de flesta inte tolkar det som en skyldighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är väl redan sagt här att tolkningen av lagstiftningen är otydlig. De flesta bostadsrättsföreningar fixar nog inte hantering av alla grovsopor. Kanske vore det bra om ni eller någon annan anmälde detta till tillsynsmyndigheten. I vart fall jag är tveksam till om det skulle bli någon konsekvens för föreningen. Avfallshantering är dyrt och om föreningen ska fixa allt kan det ge rejält mycket högre avgifter. Man kan också fundera över om den försiktige som har grovsopor vart tionde år ska betala för de som renoverar och byter köksprylar vartannat år. På många håll finns det appar eller företag som erbjuder transport för en rimlig avgift. Troligen väsentligt billigare för de flesta än om föreningen ska bygga upp ett system.
Det ni bör göra är väl som redan föreslagits , skriv en motion till nästa årsmöte så får föreningen diskutera detta och vad konsekvenserna blir. Om det är långt till nästa årsmöte kan man begära en extra stämma, det står i stadgarna hur många lägenhetsägaren som behövs, det brukar inte vara många. Om ni skriver en motion är det bra om ni tar fram ett underlag om hur det ska gå till praktiskt och vad kostnaderna blir
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
I vår kommun så kan man på kommunens hemsida beställa hämtning av grovsopor och vitvaror.
Grejorna ställs ut vid tomtgräns och hämtas sedan av någon entreprenör.
Jag tvivlar på att en enskild BRF-lägenhet kan beställa hämtning direkt från kommunen. Det framgår att detta gäller villaägare, som ju äger sin fastighet.
E etompau skrev:
Låter märkligt att styrelsen skulle fixa detta. Som vanligt, styrelsen är andra boende och grannar som lägger tid på att föreningen ska fungera bra.
Inte mer märkligt än vanlig sophantering, återvinning, cykelförvaring.
 
  • Gilla
ulsa
  • Laddar…
A a.non skrev:
Jag tvivlar på att en enskild BRF-lägenhet kan beställa hämtning direkt från kommunen. Det framgår att detta gäller villaägare, som ju äger sin fastighet.

Inte mer märkligt än vanlig sophantering, återvinning, cykelförvaring.

Jo det gäller även bostadsrätter. Beställning görs mha Bankid på kommunens hemsida.
 
A a.non skrev:
Jag tvivlar på att en enskild BRF-lägenhet kan beställa hämtning direkt från kommunen. Det framgår att detta gäller villaägare, som ju äger sin fastighet.

Inte mer märkligt än vanlig sophantering, återvinning, cykelförvaring.
Reglerna skiljer sig mellan olika kommuner, men det är nog ovanligt att andra än fastighetsägare ka;beställa hämtning.
Styrelsen i en bostadsrättsförening gör ofta stora insatser till låg ersättning. Ibland är det svårt att få ihop folk till dessa uppgifter. Att ytterligare lägga på uppgifter kan försvåra ännu mer. I er motion till stämman kan ni kanske föreslå att styrelsen utvidgas med en person som hanterar sopor av olika slag och erbjuda att du själv tar på dig detta ansvar.
 
  • Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jo det gäller även bostadsrätter. Beställning görs mha Bankid på kommunens hemsida.
Källa på detta? Det kanske bara gäller just din kommun. Det skulle verkligen vara bra om det var sant men vad jag har läst så tar inte kommunen emot beställningar direkt från lägenhetsinnehavaren.
 
C
K klimt skrev:
Reglerna skiljer sig mellan olika kommuner, men det är nog ovanligt att andra än fastighetsägare ka;beställa hämtning.
Vet att det åtminstone tidigare gick bra att beställa hämtning av vitvaror från Stockholms kommun som boende i ett flerbostadshus.
 
Gratis kommer det hur som helst aldrig bli i en BRF, för nån måste betala.
Här du läst din BRFs stadgar TS ?? Vad står det där ??
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det skiljer säkert mellan olika kommuner. I Stockholm gäller följande

http://www.stockholmvattenochavfall...amtning-av-grovsopor-och-miljofarligt-avfall/

Grovsopor hämtas för en avgift mellan 350 och 1100 kr beroende på förutsättningarna. Det finns även appar som erbjuder motsvarande tjänst, den intresserade kan jämföra kostnaderna. Min egen bedömning är att detta är mer kostnadseffektivt än att föreningen ska bygga upp ett eget alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.