Hej,
Behöver hjälp med hur jag ska lösa in- & utdrag av mitt pergolatak som jag knåpat ihop... såhär är det.

Taket består av en måttsydd markisduk storlek ca 4x6,5m som har isydda kanaler i vilka jag trär aluminiumrör dimension Ø20, L = 4m. Dessa rör hänger i vagnar som sitter i skenor. Totalt 10 rör, tre vagnar per rör, tre skenor totalt. I ena änden sitter taket fast i pergolan med hjälp av en kederlist.

Jag behöver dra simultant i båda ytterskenorna. Önskemålet är endast en dragpunkt med en dragtråd. Hur ska jag göra? Jag är ingen maskiningenjör, endast simpel byggnadsingenjör... :)

Jag tänker att jag behöver ett snöre/lina som sitter fast i den "främre" vagnen (dvs längst ifrån där taket sitter fast) i båda ytterskenorna. Den behöver löpa fram o tillbaka längs båda ytterskenorna. Därefter behöver jag en lina från ytterskenorna ned till ett nåbart hörn, där man kan stå o "veva"/dra.

Bonus vore om jag kunde få till en motoriserad lösning :)

Se bilder, först ett snitt:
Teknisk ritning av en pergolakonstruktion med markisduk, aluminiumrör i vagnar, och stålskenor för infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan en bild från min modell:
3D-modell av pergola med svarta skenor och röda pilar som visar rörelseriktningen för ett pergolatak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs de streckade pilarna behöver vagnarna löpa och jag dra i ett snöre. Typ.

Finns här någon duktig filur som kan få till en sådan här lösning tillsammans med mig? :) Mvh!
 
  • Gilla
Mikael Bygren
  • Laddar…
Dåligt med svar här men för den intresserade så blev det såhär :geek:

Installation av en markis på en svart metallstruktur med himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd mörkgrå tvåvåningshus med tillhörande uteplats och öppen pergola i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern uteplats med tak, infällda spotlights och genomskärmande designpaneler intill ett svart trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fullhouse och 15 till
  • Laddar…
Mycket snyggt! Har du alltså gjort hela själv? Ungefärlig kostnad?
 
M Manfreds skrev:
Mycket snyggt! Har du alltså gjort hela själv? Ungefärlig kostnad?
Tack! :) Egen konstruktion med måttbeställd markisduk osv. Ca 800kr / kvm inkl allt. efter diverse rabatter. Så inte jättebilligt. Men förhållandevis billigt jämfört med andra färdiga lösningar av denna typ.
 
P Perkylainen skrev:
Tack! :) Egen konstruktion med måttbeställd markisduk osv. Ca 800kr / kvm inkl allt. efter diverse rabatter. Så inte jättebilligt. Men förhållandevis billigt jämfört med andra färdiga lösningar av denna typ.

Vill du berätta lite mer om vad du har använt och hur du har tänkt? Är det mest för solskydd eller tar det regn också? Har gett upp hoppet om att köpa en pergolamarkis pga väldigt dyrt, ofta fult men framförallt helt hopplös bransch. Som att de vill bygga upp en exklusivitet och mystik kring produkten som bara är irriterande.

Min pappa syr lite båtkapell och talade om någon lösning med metallskenor. Jag var inte riktigt med på vad han menade men det verkar ju vara något åt det här hållet.
 
M Manfreds skrev:
Vill du berätta lite mer om vad du har använt och hur du har tänkt? Är det mest för solskydd eller tar det regn också? Har gett upp hoppet om att köpa en pergolamarkis pga väldigt dyrt, ofta fult men framförallt helt hopplös bransch. Som att de vill bygga upp en exklusivitet och mystik kring produkten som bara är irriterande.

Min pappa syr lite båtkapell och talade om någon lösning med metallskenor. Jag var inte riktigt med på vad han menade men det verkar ju vara något åt det här hållet.
Håller med om branschens ovilja att hjälpa mig till rimliga kostnader! Hittade till sist en hjälpsam figur på markis24.se som kunde vara behjälplig med tygstycket, så de fick sy upp själva taket åt mig, efter en ritning jag gjort.

Kortfattat:
Tyget har kederlist som träs in i en enkel kederskena i ena änden, därefter kanaler i tyget c/c ca 650mm. I kanalerna har jag trätt in Ø20mm aluminiumstänger. I pergolan har jag monterat 3st 6-metersskenor av typ C30 som jag köpt från plastman.se, inkl. dubbelvagnar som tillhör skenan. Infästning mellan vagnar och alurör är i nuläget 2 buntband/fästpunkt, som en 8 som är vriden 90° på mitten. Dvs ett buntband runt röret, sedan ett bundband runt det första buntbandet och därefter igenom vagnen. Detta krävde dock att jag gjorde hål på tyget i varje infästningspunkt... men så fick det bli.

I nuläget har jag inget permanent tak alls någonstans i pergolan, så det kommer alltid hänga ute i regn. Det är monterat med fall utåt, så regnvattnet stannar inte i dalarna. Dock har jag märkt att fallet var i snålaste laget, så ska modifiera detta. Jag valde inte vattentät duk, vilket fanns som alternativ (dock dyrare) i den färg jag valt. Tyget är dock "vattenavstötande" och det regnar inte igenom i nuläget. Taket har redan i utfällt läge råkat ut för några riktiga skyfall och jag har suttit därute utan att bli blöt :) Mysigt...!

Ev. planerar jag att bygga tak över duken i infällt läge. Det tar ca 70cm bredd infällt. Får se hur skitigt det blir...

Manövreringen in/ut styr jag med hjälp av en lina som löper i en massa ledblock. Jag är varken seglare eller scout så här blev det en del fundera innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra... därav denna tråden ;-) Linan löper längs med de yttersta skenorna och är fäst i första vagnen på dessa och vänder i ett kindblock på ena stolpen, där den är åtkomlig att dra i. Bild 1 i första inlägget är vid stolen där linan vänder nedåt.

Syftet var solskydd framförallt.
 
  • Gilla
Toni Andersson och 6 till
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
Håller med om branschens ovilja att hjälpa mig till rimliga kostnader! Hittade till sist en hjälpsam figur på markis24.se som kunde vara behjälplig med tygstycket, så de fick sy upp själva taket åt mig, efter en ritning jag gjort.

Kortfattat:
Tyget har kederlist som träs in i en enkel kederskena i ena änden, därefter kanaler i tyget c/c ca 650mm. I kanalerna har jag trätt in Ø20mm aluminiumstänger. I pergolan har jag monterat 3st 6-metersskenor av typ C30 som jag köpt från plastman.se, inkl. dubbelvagnar som tillhör skenan. Infästning mellan vagnar och alurör är i nuläget 2 buntband/fästpunkt, som en 8 som är vriden 90° på mitten. Dvs ett buntband runt röret, sedan ett bundband runt det första buntbandet och därefter igenom vagnen. Detta krävde dock att jag gjorde hål på tyget i varje infästningspunkt... men så fick det bli.

I nuläget har jag inget permanent tak alls någonstans i pergolan, så det kommer alltid hänga ute i regn. Det är monterat med fall utåt, så regnvattnet stannar inte i dalarna. Dock har jag märkt att fallet var i snålaste laget, så ska modifiera detta. Jag valde inte vattentät duk, vilket fanns som alternativ (dock dyrare) i den färg jag valt. Tyget är dock "vattenavstötande" och det regnar inte igenom i nuläget. Taket har redan i utfällt läge råkat ut för några riktiga skyfall och jag har suttit därute utan att bli blöt :) Mysigt...!

Ev. planerar jag att bygga tak över duken i infällt läge. Det tar ca 70cm bredd infällt. Får se hur skitigt det blir...

Manövreringen in/ut styr jag med hjälp av en lina som löper i en massa ledblock. Jag är varken seglare eller scout så här blev det en del fundera innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra... därav denna tråden ;-) Linan löper längs med de yttersta skenorna och är fäst i första vagnen på dessa och vänder i ett kindblock på ena stolpen, där den är åtkomlig att dra i. Bild 1 i första inlägget är vid stolen där linan vänder nedåt.

Syftet var solskydd framförallt.

Schysst! Blir till att fundera på en liknande lösning för oss igen. Gav upp den tanken pga bristande kunskap osv men detta gav mig inspiration och hopp.
 
  • Gilla
Rosenlin och 1 till
  • Laddar…
Wow! Riktigt snygg lösning - har du möjligen en ritning över hur sitt ditt rep-system funkar?
 
T tynell skrev:
Wow! Riktigt snygg lösning - har du möjligen en ritning över hur sitt ditt rep-system funkar?
Har ingen ritning men gjorde den här bilden bara för din skull ;-) Det röda är alltså linan...

3D-modell av trädäck med röd linje, ledblock(L), kindblock(K) och knutpunkt markerade, inklusive tak och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul blobb = Här har jag knutit fast linan i den första vagnen i systemet, på båda de yttre skenorna.
L = Ledblock skruvat i takstommen där linan svänger 90°/180°.

Bild på det ledblock jag använt, köpt av Hjertmans:
Metalliskt ledblock för 90° eller 180° linvridning, köpt från Hjertmans.

K = Kindblock skruvat i pelare där linan svänger 180°.

Bild på kindblocket jag använt, också från Hjertmans:
Kromat ledblock för 90°/180° linomdirigering, köpt från Hjertmans.

8 Ledblock, 1 kindblock. På pelaren vid kindblocket sitter även ett skotlås som gör att jag kan låsa linan vid önskat utdrag (halvvägs/helt inne/helt ute). Sedan har jag också använt mig av några linlöpare här och där då jag var rädd att linan skulle hänga ned för mkt. Dessa kanke var överflödiga om man spänner linan tillräckligt hårt...
 
  • Gilla
Tantlina och 3 till
  • Laddar…
Hej! Gillar verkligen din lösning och planerar för att bygga något liknande själv. Har en fråga om fallet på markisväven, har du kommit fram till hur mycket som krävs för att regnvattnet ska rinna av på ett bra sätt? Töjer inte väven sig något när den blir blöt så det svackar lite i dalarna? Svårt att se på dina bilder hur du åstadkommit lutningen.
 
B Bangeman79 skrev:
Hej! Gillar verkligen din lösning och planerar för att bygga något liknande själv. Har en fråga om fallet på markisväven, har du kommit fram till hur mycket som krävs för att regnvattnet ska rinna av på ett bra sätt? Töjer inte väven sig något när den blir blöt så det svackar lite i dalarna? Svårt att se på dina bilder hur du åstadkommit lutningen.
Hej! Tack! Jag hade en bra tanke ang. fallet, tyckte jag själv, men den har visat sig otillräcklig... hade ingen att bolla med ;-) Förklaring till min lösning:

Jag har 3 skenor. Den som sitter längst från huset sitter lägre ned än den som sitter närmast huset, ca 1cm. Den i mitten sitter alltså 0.5cm under den högsta respektive ovanför den lägsta. Dock blir det när det regnar (och blåser) att vagnarna glider olika mycket i skenorna, och kan glida ihop ("dalen" i duken blir djup) på ena sidan medan vagnarna glider isär (duken blir sträckt) i andra änden. Då plötsligt kan vattnet rinna åt "fel" håll om det sker på "fel" sida... detta är ju helt random beroende på hur det blåser. Således har jag ibland en perfekt avrinning utifrån huset (detta vid regn och vindstilla) medans det när det regnar och blåser samtidigt kan det rinna åt alla möjliga håll överallt. Dumt.
 
Det var det jag var rädd för. En vanlig markis ska (enligt min framgooglade kunskap) ha minst 12 graders fall för att få till en bra avrinning, och det skulle i mitt fall, där bredden på pergolan är 3 m, innebära en höjdskillnad på över 60 cm mellan höger och vänster sida. Svårt att få snyggt om man vill att själva stommen ska ha 90-gradersvinklar...
 
B Bangeman79 skrev:
Det var det jag var rädd för. En vanlig markis ska (enligt min framgooglade kunskap) ha minst 12 graders fall för att få till en bra avrinning, och det skulle i mitt fall, där bredden på pergolan är 3 m, innebära en höjdskillnad på över 60 cm mellan höger och vänster sida. Svårt att få snyggt om man vill att själva stommen ska ha 90-gradersvinklar...

Denna ska vara 100 % vattentät enligt min pappa https://frewishop.mamutweb.com/Shop/Product/Nautex-Classic-E52-Bright-Blue/1520#010 White dock löser det ju inte problemet med eventuella vattenansamlingar och blåst. Efter att ha kollat på lite olika klipp på youtube tänkte vi ge oss på en enkel lösning med vajer och sy en egen markis/duk med skenor i. Vi får se om vi lyckas! Svårt att förutspå resultaten.
 
  • Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
B Bangeman79 skrev:
Det var det jag var rädd för. En vanlig markis ska (enligt min framgooglade kunskap) ha minst 12 graders fall för att få till en bra avrinning, och det skulle i mitt fall, där bredden på pergolan är 3 m, innebära en höjdskillnad på över 60 cm mellan höger och vänster sida. Svårt att få snyggt om man vill att själva stommen ska ha 90-gradersvinklar...
Jag struntade helt i den regeln o provade nått eget... ville inte luta så Mkt. I infällt läge rinner vattnet ut av sig själv men inte i utdraget.

Jag har en Sandatexduk som är exakt samma som markiserna i övrigt på vårt hus, det var ett krav från damen. Jag valde inte vattentät, men än så länge har inget vatten tagit sig igenom.
 
  • Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
Hej, Tackar för all bra info då jag är på gång att också bygga ett eget sol och regnskydd till min balkong med s k pergolatak. Kommer nog använda delarna från Plastman som rekomenderades. Detta med att vagnarna kan positionera sig ojämnt när det blåser och därmed förstöra jämt fall borde vara lätt avklarat genom att man använder två linor, en i varje ytterkant på regnskyddet, och som fäster i varje metallprofil /nock - dvs från våd till våd. Om man ser till att varje linlängd är samma för varje våd och att den totala längden beräknas så att linan är helt sträckt när skyddet är i utfällt läge så kan rimligen inte vagnarna åka omkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.