Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte de läkare (och patienter) som tvingades välja bort Covidsjuka från IVA.
Det har läkare gjort säkert nästan dagligen i många år ...
Fast förra året och förrförra osv, så var det inte Covidsjuka som valdes bort, utan patienter med lunginflammation, andra virus, cancer, kraftiga trauman osv osv.
Ja de har ju selekterats även i år, tillsamman med en ny sjukdom.

De extra IVA-platserna på stockholmsmässan togs ej i bruk, det torde betyda att man inte behövde välja bort någon pga platsbrist, utan på bara på förutsättningarna inte var tillräckligt goda.
 
BirgitS
Ny undersökning
Debatten om hur covid-19-pandemin slagit mot olika delar av världen bygger ofta på jämförelser mellan olika länder. Ur det perspektivet beskrivs det ofta hur exempelvis Italien har drabbats betydligt värre än Tyskland av smittan.
En ny sammanställning med detaljerad statistik från 500 regioner i Europa visar att en sådan synvinkel kan vara missvisande. Sammanställningen visar att olika områden i länderna ofta har påverkats på väldigt olika sätt
https://www.svd.se/stockholm-ett-av-europas-varst-drabbade-omraden
 
harry73
K Kreutzer skrev:
Tänk om det är så att Sveriges misslyckade s.k. strategi inte bara är en katastrof vad gäller människoliv och sjuka utan även ekonomiskt?.
Kostnad intensivvård och sjuka. Kostnad för eskalerande vårdkö som innebär sjukskrivningar. Kostnad för Sveriges dåliga anseende i världen. Kostnad för att turister inte får åka hit. mm mm.

Ett glesbefolkat land i Europas periferi som drabbats så här hårt är givetvis orsakat av allvarliga misstag. Som kommer att stå i historieböckerna,
Ser i tråden groteska argument som se hur hårt New York var drabbats.
Sverige 24 invånare/km², New York 10432 invånare/km²..
Får jag påminna att det var ett svar på din groteska jämförelse av Sverige med USA?

Min poäng är att jämförelser slår oftast väldigt fel pga den väldig ojämna spridningen av viruset. Det är viktigare att försöka lärs sig mer om varför man får stora utbrott på vissa platser och inte på andra istället för att tävla med människors liv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad som gör mig mörkrädd/ledsen är att ni åter igen visar fullständig likgiltighet till de höga svenska dödstalen.
Vem då, vadå?
Eller försöker du köra en halmdocka igen?

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Undrar om Sverige på lång sikt kommer att tjäna på denna strategi. Det återstår att se.
Där är vi åtminstone helt överens, dvs vi vet inte än, utan det återstår att se.
Jag är verkligen inte säker på om vald väg är rätt.
Men den är kantad av ganska logiska beslut längs vägen, beslut fattade på då tillgängligt underlag och information. Jag klarar inte av att ge FHM några större mängder kritik, jag tycker de har skött det i en vetenskaplig ordning, och lyckligtvis har politikerna hållt sina fingrar borta, och inte gjort en massa saker bara för politiska poänger.
Ungefär som när Trump tyckte att man skulle kunna injicera desinfektionsmedel och handsprit ... :dizzy:
 
Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag ser att dödsänglarna har samlats och har möte i tråden igen, tragiskt.

En pandemi är en akut händelse, då anser jag att man ska göra allt man kan för att rädda liv. Notan får man ta efteråt. Förlorade liv kommer aldrig tillbaka, men ett land kan leva sparsammare ett tag för att klara den ekonomiska smällen.

Vi kan jämföra med en annan akut händelse, bränder. Ni som tycker att vissa liv inte bör räddas, vad skulle ni säga om operatören på 112 säger att "Visst, vi kommer, men för att ha råd med kommande bränder 2021-2023 så får du själv och farmor brinna inne, men vi räddar såklart barnen. Hoppas det är ok.".
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Jag ser att dödsänglarna har samlats och har möte i tråden igen, tragiskt.
Ahhh, då kände du att du måste möta upp du också .. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
men ett land kan leva sparsammare ett tag för att klara den ekonomiska smällen.
Men att leva sparsamt har åtminstone de senaste 40 åren inneburit mindre pengar till vård och omsorg, vilket leder till att färre kan få avancerad vård och därmed att folk dör i onödan.
 
Lyssnar just nu på Tegnells sommarprat, det är intressant hur han pratar om att andra länder ändrade sin strategi jämfört med vad han och hans gelikar i andra länder diskuterat och kommit överens om under 20 år, dvs att man skall bromsa sjukdomen med åtgärder en efter en, istället för att stänga ned.

Min reflektion på detta är att han inte verkar tycka att denna sjukdomen är annorlunda än vad man planerat för, något som gjorde att andra länder ändrade sig och gjorde en lock-down.

Han säger också att hur illa olika länder drabbades påverkats väldigt mycket om man stängde ned tillräckligt tidigt. Men han säger samtidigt att hur mycket smitta som fördes in i länderna också påverkat (tillsammans med tajming av

Rörande munskydd så verkar han vilja vänta in bra studier innan man rekommenderar att ha mask. Hans huvudargument mot mask är dock att folk blir mindre försiktiga och kan tänkas röra sig i samhället trots att man borde stanna hemma. Detta verkar väga tyngre än indikationerna på nyttan av att ha mask.

Rörande skolan så är de sociala aspekterna på en stängd skola det som han använder som argument emot skolstängningar. Här låter det i praktiken som om han aldrig kan tänka sig skolstängningar i grundskolan annat än om en omedelbar fara för barnen uppstår.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M
blackarrow blackarrow skrev:
Kanskke dags att starta en folkrörelse?
Corona, nej tack!
Ansiktsmask, ja tack,
[bild]
Kan inte punkar Danne på MSB ta fram ett av sina berömda armband med texten "smitta inte" så är problemet löst?
 
  • Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Rörande skillnaderna mellan de nordiska länderna så lyfter Tegnell upp att de beror på många olika faktorer
- andelen med utländsk bakgrund
- beredskapen i samhället (beredskapslager mm)
- styrningen av sjukdomar
- de politiska mandaten
- hur mycket smitta länderna fick
- vilka beslut man fattade och när
- mm
 
MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronakommission-ska-bli-klar-fore-valet-2022/

Den kommission som ska granska hanteringen av pandemin får i uppdrag att leverera sitt resultat före nästa val. Det är beskedet efter att partiledarna på onsdagen haft överläggningar med statsminister Stefan Löfven.

Granskningskommissionen kommer att tillsättas inom kort, eventuellt redan i början av nästa vecka. På de överläggningar som partiledarna höll på onsdagen utlovades ett utkast till direktiv snarast möjligt så att partierna kan komma med synpunkter senast på fredag. Preliminärt sätts slutdatum för kommissionen någon gång under första kvartalet 2022.
 
tusenett skrev:
Trollar du eller?

Du har fått massor med källor och förklaringar om hur samhällen fungerar inom dessa områden och ändå fortsätter du komma med dessa påståenden om att folk inte bryr sig.
Bara för att jag inte blir övertygad betyder det inte att jag trollar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vem då, vadå?
Eller försöker du köra en halmdocka igen?


Där är vi åtminstone helt överens, dvs vi vet inte än, utan det återstår att se.
Jag är verkligen inte säker på om vald väg är rätt.
Men den är kantad av ganska logiska beslut längs vägen, beslut fattade på då tillgängligt underlag och information. Jag klarar inte av att ge FHM några större mängder kritik, jag tycker de har skött det i en vetenskaplig ordning, och lyckligtvis har politikerna hållt sina fingrar borta, och inte gjort en massa saker bara för politiska poänger.
Ungefär som när Trump tyckte att man skulle kunna injicera desinfektionsmedel och handsprit ... :dizzy:
Jag upplever det som att våra politiker gömmer sig bakom ”sin utvalda expert” och bara lutar sig mot hans höga trovärdighet.

Tycker du att till exempel finska, danska och norska politiker lagt fingrarna i blöt när de vidtagit åtgärder?

Jag ska googla och kolla i tidiga inlägg för att förstå vad du menar med att jag försöker göra en halmbocken.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Några faktafel bara: Sverige har ju inte 'misslyckats'. Målsättningen var att sjukvården skulle hinna med att ta hand om de sjuka, och det har man gjort (ja, jag vet att inte alla håller med. Men om man tar sig en funderare på hur det kunde ha gått så har sjukvården klarat den här påfrestningen).

Vad gäller vårdköerna så hade hade de ju varit ännu längre om vi tagit i med än kraftigare åtgärder.

De turister som inte får åka hit är nog en marginell företeelse. De som inte vill är nog en större grupp även om danskarna inte verkar ha haft något problem med att åka hit och handla.
Varje död är ett misslyckande. I Sveriges fall nästan 5200 sådana.
Hur kan du påstå att vården hunnit med? Man har ju stängt all vård utom akut sådan. Hur många lider inte pga uteblivna operationer. Eller dör pga missad screening för cancer. Folk dog ju i vårdköerna redan innan Corona dessutom.,

Och varför lät man smittan spridas i Sverige?. Jo man tog det inte på allvar som exempelvis våra grannländer.
Man trodde på immunitetstänket istället för snabbt slå ner viruset som visade sig helt fel.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.