P
Zixten Zixten skrev:
Jag skall kanske förtydliga att jag inte störs det minsta av ljudet från dessa vägar, ville bara berätta att jag hör ljudet om förutsättningarna är dom rätta....

Jag har en kompis som bor 450 meter från landsvägen och när jag är där och hälsar på tänker jag aldrig på något trafikljud från vägen, han har dock en kulle / höjd mellan sitt hus och vägen.

En annan kompis har typ 600 meter till vägen och även där tänker man aldrig på något trafikljud, även han har en höjd mellan huset och vägen....
Jag tror jag får försöka lyssna så gott det går för att se hur förutsättningarna är på just den här platsen då, förhoppningsvis en liten kulle mellan väg och hus :)
 
400m med en liten skog är ju lugnt, du kommer inte störas nämnvärt av vanlig trafik.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
En bil, en motorcykel som väsnas är sällan nått problem, det är ett övergående ljud, och man kan njuta av tystnaden efter oljudet.
Konstant brus 7/24 kan göra en tokig.
För att lyssna måste man nog sitta i flera dagar med olika väder, som påverkar mycket.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
En bil, en motorcykel som väsnas är sällan nått problem, det är ett övergående ljud, och man kan njuta av tystnaden efter oljudet.
Konstant brus 7/24 kan göra en tokig.
För att lyssna måste man nog sitta i flera dagar med olika väder, som påverkar mycket.
Jag bor i Stockholms innerstad så det är därför jag är på jakt efter lugnet och tystnaden. Blir lite tokig av allt brus här i stan ibland..
 
Det kommer upplevas väldigt tyst jämfört med Stockholm, men det blir kanske inte så tyst att man glömmer bort omvärlden.
Är det en högt trafikerad landsväg med mycket pendlingstrafik?
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kommer upplevas väldigt tyst jämfört med Stockholm, men det blir kanske inte så tyst att man glömmer bort omvärlden.
Är det en högt trafikerad landsväg med mycket pendlingstrafik?
Det är svårt att säga men när jag kört på den skulle jag säga att man möter ca 1 bil per 500-1000 m ungefär, på en sträcka som är ca 1 mil. Så inte jättetrafikerad direkt. Det är ett sommarstugeområde primärt, så jag skulle säga att trafiken troligtvis är utspridd över dagen.
 
Vi har två hus.
- Boendet i ett villaområde med industrifläktar och hundar som inte kan hålla k..ft i grannskapet.
- Fritidshuset på landet men med en 70-väg precis bredvid där det ofta går motorcyklar och timmerbilar.
Jag störs mycket mer av "hemmaljudbilden" än de bilar som passerar fritidshuset.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Har bott på en höjd kanske 1,5km från en vältraffikerad motorväg och efter att det monterats ”bullerskydd” för närboende hör man en ”brusmatta” i princip konstant på dagarna

Nu bor jag efter en populär motorcyckelväg där det även går mycket tung trafik

Motorcycklar stör oerhört vissa tider (onsdagskvällar) men i stort slutar trafiken runt 17 och är förutom vissa motorcycklar obefintlig på helgen

För att bedömma bullerstörning krävs det lång tid och nästan konstant visstelse.......
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
På 150m håll HÖR du de hyfsat väl under vissa förhållanden. Typ av ljud, vindriktning, löv, snö påverkar. Är själv uppväxt så.

Sen om du STÖRS är ju en helt annan fråga.

Är det tät trafik längs ett ”pendlingsstråk” är det så klart värre än någon enstaka sommargäst eller traktor på en liten byväg.

Är det lugn och ro du söker, ska vara mycket utomhus, är ”lättstörd” och det är hyfsat mycket trafik de tider du tänker vara där. Då är det nog viktigt att du själv känner efter på plats hur mycket det påverkar. Kanske värt att lösa ett extra besök utöver visningen?
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Det går inte att säga ett avstånd för det är så mycket beroende av terrängen och vilken hastighet som är tillåten på vägen. Hög fart låter mer. Tänk på att trafiken på helgerna ofta är glesare än på vardagar. Kan bli en överraskning om man har ljudet av helgtrafik som referens och sedan plötsligt är det semester på en vardag. Det bästa är att besöka stället vid fler tidpunkter för att få en bra uppfattning.
 
  • Gilla
Pelle8787 och 1 till
  • Laddar…
Jag bor ca 700 meter från en 70-väg där alla kör minst 90 och är själv rätt ljudkänslig, men tycker inte vägen stör särskilt. Man hör trafik ibland när vinden ligger åt "rätt" håll eller något motorcykel gasar på, men det är verkligen inget högt ljud i övrigt. Förut var det skog emellan mig och vägen, men även nu när de huggit ner skogen kan jag inte påstå att vägen hörs särskilt högt.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Det här är ju lite av en "hur långt är ett snöre"-diskussion.

Jag förstår dock TS...är själv mycket känslig för det jag upplever som störljud. Vi bor i ytterförort till Stockholm och har en 70-väg ca 500 meter bort. Området i övrigt är mycket lugnt och tyst, men om vinden ligger från 70-vägen så tycker jag att trafikljudet är lite störande. Ligger vinden mot vägen hörs trafiken i princip inte alls (galna bilar och hojar undantagna givetvis). Vägen fanns när vi flyttade hit, men grannar som bott här länge vittnar om att det var extremt tyst här innan den byggdes vilket vi kan uppleva på sena kvällar och nätter.

För mig var grannens luftvärmepumpar mycket mer störande och de gånger båda gick i viloläge samtidigt upplevdes skillnaden mot när de var igång nästan fysik...nästan som att det slog lock för öronen. Till min stora lycka såldes grannhuset och nya ägarna installerade bergvärme, så nu är en av pumparna borttagen och den andra används aldrig! :D

Hur ljud uppfattas är extremt subjektivt och även om det går att mäta utan speciellt avancerad utrustning så kommer de värden man får fram inte säga så mycket hur olika personer upplever det. Det som en person upplever som störande kan en annan person tycka är vilsamt. T ex verkar vi ha en trend i vårt kvarter med utomhushögtalare. För de som har skaffat sådana lär det ju inte vara direkt störande att höra hip hop från grannens grannes uteplats och dansband från sina egna, medan för oss som inte valt att ha högtalare utomhus kanske hellre skulle slippa höra olika musik från olika håll när vi vill koppla av på vår altan.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
http://nvdb.se/sv
Här kan du se vägar i Sverige. Det går att se trafikmängd och andel tung trafik. Det är antal fordon och framför allt antal tunga fordon per dygn som avgör hur mkt det bullrar.

När vi letade hus var tystnad viktigt. Jag letade upp en väg jag visste kvalade in och tittade hur mkt trafik det var på den. Sen jämförde jag med de hus vi tittade på

Alla vägar är dok inte med i databasen och ibland är siffrorna gamla. Men det går att få ett hum om hur mkt trafik det är.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi har en 80-väg ca 200m bort, varav 150m är skog. Man hör ett svagt susande om det är tyst i övrigt. Vi störs inte alls.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi köpte ett hus ca 350 meter från motorväg med bullerskydd. Visningen var en söndag i augusti. Då lät det helt ok. Vid tillträdet i november var det outhärdligt och vi sålde huset efter 2 års lidande.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.