P
Hej!

Jag är på jakt efter lugn och ro och letar därför efter ett fritidshus. Jag har sett ett par stycken som dock ligger några hundra meter från en landsväg (70-väg). Är det någon som vet hur långt bort man hör trafiken från en landsväg? Då tänker jag främst när man sitter i trädgården och det är relativt tyst runt omkring.. Det finns en kurva på vägen där bilar behöver bromsa och gasa, så ev. påverkar det ljudbilden.
 
Sätt dig där och lyssna. Då vet du exakt.
 
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
Påverkas av flera faktorer terräng, höjdskillnader, växtlighet, etc.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
P
H Hella1 skrev:
Sätt dig där och lyssna. Då vet du exakt.
Bra idé, men jag är rädd för att vi bara hinner vara där när det är visning (huset ligger en bit bort) och att det då ev. är svårt att höra hur det låter med mycket folk runt omkring, men jag ska försöka.
 
  • Gilla
Magnus Anundsson
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Påverkas av flera faktorer terräng, höjdskillnader, växtlighet, etc.
Ja, det ligger lite på en höjd, med lite skog mellan väg och hus. Förstår att det är svårt att avgöra utan att vara på plats..
 
Alla är vi olika och störs olika mycket av ljud omkring oss så det är omöjligt att svara på om du störs i detta fall.
Är du rädd att människor ska begrava bakgrundsljudet på visningen så kom tidigt, parkera någonstans i närheten och drick lite kaffe. Tänk även på att det skiljer mellan säsonger och trafikintensitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Tänk på att vara där och lyssna även kring rusningstrafik.
Vi har en 70 väg i närheten, mitt på dagen och efter kl 18 så är det ganska lugnt och tyst.
Men 06:30-08:00 och 15:30-17:30 så kan det låta en hel del.
 
Tyngre trafik, lastbilar och bussar, hörs i alla fall en kilometer.
Och är det vägkorsningar eller farthinder med stopp och starter så kanske ännu längre.
Vissa tvåhjulingar, MC och mopeder med "fixade" ljuddämpare också längre.
 
Och mera eller mindre beroende av hur det blåser.
 
Jag kollade på Google maps nu, och jag har 2 - 3 km till landsvägen och den trafiken hör jag ibland, speciellt om det är en mc som låter lite mer än vanligt som drar hårt på vägen, eller en bil som låter lite extra som drar på.
Dock inget som stör mig. är det tyst och vindstilla hörs det bättre.

Riksvägen som ligger typ 5 km bort kan jag höra ibland på kvällarna när det är riktigt vindstilla men detta är inte heller något som stör.

Så bästa tipset till TS är nog att ta med en fikakorg och sitta där och lyssna själv.

Sen är det väl som så att man vänjer sig vid ljud efter ett tag med, finns väl dom som bor vid järnvägen som inte "hör" tågen som går förbi...
 
Vi har motorväg några kilometer bort, vägen till/ från den går på andra sidan åkern ca en km bort. Järnvägen ca 1,5 km bort och en flygplats 1 mil bort.

Bodde tidigare några hundra meter från en järnväg och ungefär lika långt till en större väg.

kan inte säga att jag störts av något av dem.
 
P
Zixten Zixten skrev:
Jag kollade på Google maps nu, och jag har 2 - 3 km till landsvägen och den trafiken hör jag ibland, speciellt om det är en mc som låter lite mer än vanligt som drar hårt på vägen, eller en bil som låter lite extra som drar på.
Dock inget som stör mig. är det tyst och vindstilla hörs det bättre.

Riksvägen som ligger typ 5 km bort kan jag höra ibland på kvällarna när det är riktigt vindstilla men detta är inte heller något som stör.

Så bästa tipset till TS är nog att ta med en fikakorg och sitta där och lyssna själv.

Sen är det väl som så att man vänjer sig vid ljud efter ett tag med, finns väl dom som bor vid järnvägen som inte "hör" tågen som går förbi...
Oj, jag trodde inte att ljudet fortplantade sig så långt, här är det kanske drygt 400 m. Även om vägen inte är jättetrafikerad utan kanske max 20 bilar i timmen så lär det nog höras en del här..
 
P maggan77 skrev:
Oj, jag trodde inte att ljudet fortplantade sig så långt, här är det kanske drygt 400 m. Även om vägen inte är jättetrafikerad utan kanske max 20 bilar i timmen så lär det nog höras en del här..
Jag skall kanske förtydliga att jag inte störs det minsta av ljudet från dessa vägar, ville bara berätta att jag hör ljudet om förutsättningarna är dom rätta....

Jag har en kompis som bor 450 meter från landsvägen och när jag är där och hälsar på tänker jag aldrig på något trafikljud från vägen, han har dock en kulle / höjd mellan sitt hus och vägen.

En annan kompis har typ 600 meter till vägen och även där tänker man aldrig på något trafikljud, även han har en höjd mellan huset och vägen....
 
Kan tillägga att jag har två motorbanor på 12 och 15 km avstånd, och går jag typ 200 m från mitt hus när det är tävlingar där så kan jag höra ljudet därifrån någon gång ibland när alla förutsättningar är rätt, kanske händer en gång om året eller så...
 
Är du känslig för ljud kommer du att höra men hur känslig du är och om det stör kan du bara själv avgöra. Subjektiva delar utgår från den som det berör, tyvärr finns det inga svart eller vita svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.