Jag tror att om du har problem med att hakregeln inte skickas ut är det nog något i låskistan som är problemet. Skulle du haft problem med att hakregeln flyger ut i tid och otid så finns den en fix för detta om man öppnar kistan men det är inte aktuellt i ditt fall. Du har 36 månaders reklamationsrätt på låset så är du inom denna tid så kan du förökra reklamera låset/låskistan och ev. få en ny ifrån ASSA, det har jag fått. Det har skett en revision på de som kommit under 2018 (har jag för mig) som är förbättrade internt och min senaste låskista har funkar perfekt i över 2år, min tidigare var daterad 2017.

Angående handtaget ska det gå att justera upp handtaget lite gram på insidan men hänger det för mkt så blir det till att byta tryckesfjädern som du sett som reservdel, blir den för slapp på hänger handtaget.
 
Hakregeln har tidigare varit väldigt känslig för att hoppa ut vid minsta beröring, men nu är det åt det motsatta hållet. ;)
Kanske inte annat göra än att köpa ny låskista.
 
D draje skrev:
Hakregeln har tidigare varit väldigt känslig för att hoppa ut vid minsta beröring, men nu är det åt det motsatta hållet. ;)
Kanske inte annat göra än att köpa ny låskista.
Då låter det som det garanterat är vajsing i kistan. Är låset äldre än 3år?
 
Ja, det är det. ;)
 
D danne.sk skrev:
Skulle du haft problem med att hakregeln flyger ut i tid och otid så finns den en fix för detta....
Har detta problem och antar det står i tråden - men jag lyckas inte hitta, kan du vara snäll o nämna/länka igen?
 
D draje skrev:
Ja, det är det. ;)
Nu är ny låskista och även en tryckesfjäder beställd. (y):D
 
Ska man köpa Doorman V2N eller vänta till den Doorman 3 kommer?
 
eriksson866 eriksson866 skrev:
Ska man köpa Doorman V2N eller vänta till den Doorman 3 kommer?
Jag väntar på modell 3 men har ingen aning om när den kommer :)
 
  • Gilla
petery
  • Laddar…
de får bli ett v2n. som sagt de nya är inte ute än.
priset kommer säkert bli 4000+.
 
Jag flyttade och var tvungen att vända handtaget till min nya dörr. Fick direkt problem med att hålen för skruvarna inte blev vågräta när handtaget var i 90 grader. Så fick skruva fast skruvarna när handtaget hängde neråt och sedan dra upp handtaget med lite kraft. Jag tror detta gjorde att en pigg hamnade rätt under bläcket där. Dock hänger handtaget (innersidan) något nedåt, vilket verkar göra att det blir problem att låsa dörren från utsidan. Jag måste efter varje gång jag öppnat dörren inifrån dra upp handtaget lite innan jag stänger dörren för att låsa från utsidan. Jag är lite orolig att jag inte skall komma in om detta ger mer problem i framtiden.

Jag har lånat en låsringstång nu, jag gillar inte att behöva skruva upp låset igen, men vill ändå fixa det hängande handtaget. Är det någon som har tips på detta problem? (Har läst att många i tråden haft samma fenomen). Jag vet att jag drog åt skruvarna till handtaget. Men kanske måste in och pilla där igen?

På bilden syns hur piggen satt när skruvhålen var så att jag kunde skruva in skruvarna. Då hängde handtaget neråt som på bilden. Jag skruvade alltså fast skruvarna ändå i detta läget och drog upp handtaget. Men var dum nog att inte kolla denna pigg då. Så vet inte riktigt hur det ser ut på insidan här längre. Piggen skall sitta där den andra röda pricken är. Men antar att eftersom handtaget endast hänger lite nu att den kommit rätt, men något annat gör att handtaget inte sitter helt i 90 grader?
fs5m5vL.jpg

Sen är det någon som vet vilka skruvar exakt som man skruvar fast insidans handtag är? Vilken size? För gängorna börjar bli dåliga på de skruvar som sitter där, så lite orolig att skruva ut och in dem igen.
 
Redigerat:
Akerhage Akerhage skrev:
Jag flyttade och var tvungen att vända handtaget till min nya dörr. Fick direkt problem med att hålen för skruvarna inte blev vågräta när handtaget var i 90 grader. Så fick skruva fast skruvarna när handtaget hängde neråt och sedan dra upp handtaget med lite kraft. Jag tror detta gjorde att en pigg hamnade rätt under bläcket där. Dock hänger handtaget (innersidan) något nedåt, vilket verkar göra att det blir problem att låsa dörren från utsidan. Jag måste efter varje gång jag öppnat dörren inifrån dra upp handtaget lite innan jag stänger dörren för att låsa från utsidan. Jag är lite orolig att jag inte skall komma in om detta ger mer problem i framtiden.

Jag har lånat en låsringstång nu, jag gillar inte att behöva skruva upp låset igen, men vill ändå fixa det hängande handtaget. Är det någon som har tips på detta problem? (Har läst att många i tråden haft samma fenomen). Jag vet att jag drog åt skruvarna till handtaget. Men kanske måste in och pilla där igen?
Du byter dörrtryckesfjädern till handtaget så ska det vara löst med det hängande handtaget. Inget av mina doormanlås som jag haft sedan 2012 har speciellt hängade handtag. Hänger ner kanske max ca 3-4mm ifrån rak position.
 
D danne.sk skrev:
Du byter dörrtryckesfjädern till handtaget så ska det vara löst med det hängande handtaget. Inget av mina doormanlås som jag haft sedan 2012 har speciellt hängade handtag. Hänger ner kanske max ca 3-4mm ifrån rak position.
Så jag måste köpa en ny fjäder? Själva låset är inte mer än 1 år gammalt. Vart hittar jag en fjäder isf och är det enkelt att byta?
 
D draje skrev:
Här beställde jag min. Den är på väg till mig nu. Jag måste också byta, handtaget hänger. :p
[länk]
Tack, var ju ett rimligt pris med, finns det någon guide hur jag skall byta den? :)
Edit, tills frakten på 69kr (??!!) kom till...
 
Akerhage Akerhage skrev:
Så jag måste köpa en ny fjäder? Själva låset är inte mer än 1 år gammalt. Vart hittar jag en fjäder isf och är det enkelt att byta?
Jag läste nog lite slarvigt, trodde det var slitaget som orsakat att handtaget hänger då är det fjädern som är dålig. Finns billigt på denna länk, men nu är låstet så nytt så är det något fel på det ska du kunna utnyttja garantin:
https://www.laskompaniet.se/product/yale-doorman-tryckesfjader

Handtaget ska man kunna vända år båda håll utan att det ska vara något problem att det hänger när det är så nytt, har du verkligen gjort rätt eller så kanske det är något fel med fjädern innanför? Vad har du använt för skruv till handtagen då gängorna redan börjat bli dåliga som du säger, det är ju maskinskruv som sitter där och det är förgängat i huset och dessa ska man kunna gänga in/ut många gånger utan att de ska slitas.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.