Hej.
Jag ska förbereda för att koppla in en utedel (Nibe F2120-12). Tanken från början var att kondensvattnet skulle gå i ett rör längs väggen till stuprännan längst ner i bilden.

När jag börjat gräva så märker jag att stupröret fortsätter längs fasaden och passerar under den tilltänkta placeringen av utedelen.

Det ska väl inte vara några problem att dra kondensvattnet från pumpen rakt ner till stupröret som går under?

Sen tillkommer frågan hur man rent praktiskt gör det. Jag tänkte att Niben ska stå på betongblock med makadam under, men hur ska man förbereda vattenanslutningen på bästa sätt? Ett rör måste ju kopplas på och dras upp innan makadamen läggs på. Skulle uppskatta lite visdom från forumet på vad man ska tänka på.
 
  • Grävd ränna längs husfasad för installation av värmepumps utedel med synligt stuprör och spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ju inte var i landet du bor men för mig ser det ut som att dräneringsrören inte ligger på frostfritt djup. Blir då en väldigt lång värmekabel som behövs(?) Bättre kanske att gräva en stenkista på frostfritt djup och lägga PEM-slang med värmekabel i som ansluts till kondensavloppet på F2120. Det är bra att gräva ur jorden, lägga makadam och gjuta en betongsockel. Utedelen väger en hel del.
 
Huset ligger i norra Stockholm.
Sen vet jag inte riktigt var vattenröret tar vägen sen. Borde finnas en stenkista längre ner, men det skulle nog krävas en väldigt lång värmekabel.
Just nu är det ca 40 cm ner till röret, så det är väl knappast frostfritt. Däremot så är rummet bakom väggen uppvärmd. Röret ligger ju ganska nära väggen. Kan rumsvärmen på något sätt påverka eventuell förfrysning, eller är det bara en hopplös förhoppning?
 
Ok, nu när jag googlade fick jag fram att frostfritt djup här i Stockholm är hela 1,5 m! Trodde inte det var så djupt här för det är inte särskilt långt norrut. Själv grävde och gjorde jag en liten stenkista på ca 1 m djup till mina luftluftvärmepumpar och det har fungerat i tio år. Kort värmekabel på 2 m från kondensvattentrågen. Om man har källare är det också ett bra alternativ att leda in vattnet till en golvbrunn om det finns. Värme läcker ut från en källarvägg om det är uppvärmt men hur långt det når vågar jag inte säga. Många har satt 20 cm isodrän eller liknande som isolering. Behöver man dränera om källaren är det nog bra att passa på innan man skaffar luftvärmepump.
 
J Josth skrev:
Ok, nu när jag googlade fick jag fram att frostfritt djup här i Stockholm är hela 1,5 m! Trodde inte det var så djupt här.
Nåja, det gäller väl bara de år vi har minusgrader på vintern, vilket inte är så ofta numera.;)
 
Tack för svar.
Rent hypotetiskt; om det skulle bli stopp i ledningen pga isbildning, vad händer med utedelen då? Trycks vattnet ut via nån säkerhetsventil under eller slutar helt enkelt maskinen att fungera?

Tror det lutar åt att gräva ut till en stenkista eller kanske hellre en dagvattenkassett.
 
Skulle nöja mig med att se till att ställa den på en skiva med fall ut från huset så mycket vatten blir det inte
 
Du försöker lösa ett icke-problem.
Det blir inte sådana mängder kondensvatten att du behöver leda det någonstans, låt det rinna på marken bara,.
 
MultiMan
Det beror helt på var man bor. Jag har fått kubikmeter med vatten som frusit och tvungen att köra flera gånger med borrhammare för att inte avfrostningen ska sluta fungera och då sitter LLVP ca 1,30m upp från marken med en tjock skiva som leder vattnet bort från väggen.

Alla stora isbitar som jag slängde på ett ställe bedömer jag som klart mer än en kubikmeter.
 
Anslut ett T-rör till takavvattningen.
Frostfritt djup rör snöfri yta i det fria.
Inte i närheten av en källarvägg där det knappt fryser i markytan.
Och avlopp skall du ha.
Gör du det ordentligt så gjuter du även armerad betongplatta som du ställer utedelen på. Avloppet för kondensvattnet drar du upp där avloppet från uppsamlingsplåten på VP sitter. För att förhindra frysning i avloppet så lägger man även en värmekabel som tinar is som annars bildas i övre delen av avloppet.
Det finns säkert instruktioner för hur detta skall göras för den VP du ämnar införskaffa.
Men att låta vattnet rinna ut längs husväggen är helt förkastligt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det beror helt på var man bor. Jag har fått kubikmeter med vatten som frusit och tvungen att köra flera gånger med borrhammare för att inte avfrostningen ska sluta fungera och då sitter LLVP ca 1,30m upp från marken med en tjock skiva som leder vattnet bort från väggen.

Alla stora isbitar som jag slängde på ett ställe bedömer jag som klart mer än en kubikmeter.
Och den isen rinner igenom ett rör till avloppet, eller?
Jag har också haft problem med isbildning på utomhusdelen, särskilt vid fuktig luft runt noll grader (i Göteborg), men orsaken var låg nivå på köldmedium så avfrostningen fungerade dåligt. Efter reparation försvann problemet.
 
MultiMan
Inget problem med låg nivå på köldmedium, kontrollerades givetvis. Är helt enkelt så att vissa förhållanden ger stora mängder vatten från avfrostningen, som sedan fryser nedanför om man bara låter det rinna till marken.
 
Vad tror ni om denna? https://www.rinkabyror.se/artikel/mia-storm-light-dagvattenmagasin/

Rymmer 190 liter, borde räcka med marginal. Sen beror det naturligtvis på hur fort marken runt omkring dränerar bort det hela.

Räcker det med att dra ett avloppsrör från kassetten upp till närheten av värmepumpen? Tänkte så allt blir rätt förberett tills installationsfirman kommer för att montera hela kalaset
 
Den ganska ser stor ut. Själv gjorde jag en liten stenkista ungefär ca 25 l stenar till 2 st LLVP. Marken är dock väldränerande här så det beror på det också. En bit PEM-slang från kistan upp till kondensvattenanslutningen på värmepumpen blir bra, gärna med rör-isolering på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.