Badrum med synliga kopparrör och avloppsrör som kommer upp ur golvet vid en duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synliga rör och anslutningar på ett nyrenoverat badrumsgolv som sticker ut från en brun kruka och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Fick mitt badrum gjort ganska nyligen och är nöjd förutom rören som kommer upp från golvet (se bild). Är detta godkänt? Är inte hantverkare men har polare som är och dom själva säger att dom aldrig hade godkänt de. Hur tycker ni man ska gå tillväga här bäst? Tyckte mig läsa att det inte får finnas rör så, endast avlopp. Om inget annat så ser det ju för jävligt ut rent sagt.

Relativt stor firma det handlar om samt har jag fått
god kontakt med chefen där så jag vill inte bli ovän för något sådant.

Tacksam för svar.
 
Det ser ut som man har behållt gamla rör. Har ni haft en diskussion angående detta? Vill man uppfylla de nya reglerna måste ofta rören dras om och det kan bli långa dragningar som då kostar lite pengar. Här bör hantverkaren föra en diskussion med kunden om hur man vill göra.

Så beroende på vad ni har sagt gäller ju olika saker. Men detta badrum uppfyller inte de nya kraven i säkert vatten.
 
De kan ju rimligen inte ha gjort detta utan att prata med kunden..........Här är det ju så fult gjort att man istället skulle ha vägrat utföra arbetet om kunden propsade för att inte dra om rören. Nu blir det lite som att dum gör som dum säger.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ingenting kom vi överens om egentligen, jag antog att man skulle dra nytt där. Varför skulle man vilja behålla de gamla? Får jag dessutom en faktura på 135 000kr bör det vara gjort enligt branschens regler.
Vvs vart lite chockad när han var på plats första gången, de första han sa var ”oj vad har han gjort här” och med det tolkar jag det som att hantverkarn gjort dennes jobb utan rörmokarn visste om de. Jag var alltså på plats där och då, rörmokaren ringer upp hantverkarn där dom har en diskussion så jag antar att dom löser de säkert på ett bra sätt, vart tvungen att dra till jobbet sen när man kommer hem har man brutit upp där på första bilden för att kapa av 2 av dessa rör (4 totalt). Varför vet jag inte, efter man brutit kaklet/flytspackel har man väl brutit tätskiktet?
ser ut som en jävla klump och tydligt att man försökt ”fixa” till de.
 
Att dra om alla rör så det blir korrekt kan ju dra iväg ganska rejält på det viset men oavsett så borde ni pratat om detta och de borde inte ha utgått från att du vet alla regler i detalj själv.
Det ska dock poängteras att det finns inga rörpoliser och ingen som kontrollerar vad de gjort. Problemet kommer den dagen du får skada och skadan beror på ett felaktigt utförande. Då drar de åt ersättningskranen rejält...........

Samtidigt så är det svårt att förstå vad alla rör är till? Varför kommer det upp rör typ mitt på golvet vid den där brunnen? Sen går det ner ett antal rör i golvet vid kommoden?
 
Det ser ju ut som ett practical joke. Hoppas du inte har betalat något.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S
vad ända in i helvete är det där :O

förstår att det är tungt att höra men du har fått ett skämt till badrum :(
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Detaljer kanske, men varför han inte valt förkromade kopparrör? De kommer att se tradiga ut ganska snabbt pga all fukt i badrummet.

Som en lekman ser för övrigt installationen väldigt konstig ut, framförallt det vid golvbrunnen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ju ut som ett practical joke. Hoppas du inte har betalat något.

Håller med dig, inte betalat något och kommer inte heller göra det förrän dom gör rätt för sig. Om man nu vill så att säga. Fakturan är på 135 000kr
 
Fast frågan är ju ändå vad ni diskuterat innan. Med lite kringelikorokar på rör och betongbjälklag så kanske en omdragning hade kostat mycket pengar utöver resten. Ett normalstort badrum med kakel och klinkers kan ju kosta de pengarna utan rördragning utan att det är "mycket".......Så man kan ju inte automatiskt säga att en korrekt rördragning borde ingå i de där pengarna.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är ju ändå vad ni diskuterat innan. Med lite kringelikorokar på rör och betongbjälklag så kanske en omdragning hade kostat mycket pengar utöver resten. Ett normalstort badrum med kakel och klinkers kan ju kosta de pengarna utan rördragning utan att det är "mycket".......Så man kan ju inte automatiskt säga att en korrekt rördragning borde ingå i de där pengarna.
Att det ska ingå nej men är kunden en privatperson och inte företaget berättar om sådant här så ryker firman direkt. Man rekommenderar till och med att firman skaffar ett signerat avtal att man frångår branschregler och gör undantag. Så stark är konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har du skrivit på en "Avvikelserapport" och godkänt att de gör avsteg från fackmässigheten ?

Ledsen att behöva säga det men det ser i mina ögon fruktansvärt fult ut och jag hade aldrig haft mage att lämna ett sådant arbete hos en kund.

Varför inte ens förkromade rör ?

Rören upp ur golvet intill brunnen och de rördragningarna ser ju ut som hittepå...

Kladdet under vasken i hörnan är ju under all kritik. :cry:


JA, det kan vara komplicerat att ändra och lösa det MEN det är fan deras skyldighet att ta diskussionen med kunden och en duktig rörläggare hittar ofta ett sätt att i alla fall lösa det bättre än de gjort här utan att det ska bli olösligt rent ekonomiskt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har du skrivit på en "Avvikelserapport" och godkänt att de gör avsteg från fackmässigheten ?

Ledsen att behöva säga det men det ser i mina ögon fruktansvärt fult ut och jag hade aldrig haft mage att lämna ett sådant arbete hos en kund.

Varför inte ens förkromade rör ?

Rören upp ur golvet intill brunnen och de rördragningarna ser ju ut som hittepå...

Kladdet under vasken i hörnan är ju under all kritik. :cry:


JA, det kan vara komplicerat att ändra och lösa det MEN det är fan deras skyldighet att ta diskussionen med kunden och en duktig rörläggare hittar ofta ett sätt att i alla fall lösa det bättre än de gjort här utan att det ska bli olösligt rent ekonomiskt.
Nej ingenting är skrivet eller betalat. Som någon längre upp skrev har man ju använt befintliga/gamla rören och fortsätt bygga därifrån, varför förstår jag inte. Jag har inte hört av mig till hantverkarn än om detta, han är ju dock medveten hur de ser ut.

Jag funderar mest på själv hur jag skall ta denna diskussionen med honom utan att balla över, bra irriterad nu. Kan han kräva betalning av mig ändå? Skall jag ta in en slutbesiktning på badrummet? Eller vad tycker ni?
 
Mycket handlar ju om din förhandlingssituation men det är ju inte fackmässigt utfört och har han inte en godkänd avvikelserapporter signerad av dig som kund så bör han få det tufft att försvara sitt handlande.

Reagerar mest på att de inte tagit upp det med dig om alternativa lösningar.

Senaste badrummet jag gjorde där fick rörläggaren en bit rör med tången när han skulle gänga av en vinkel för att plugga vid utrivning. Godset var helt trasig vid gängorna så den släppte bara han satte tången till för att börja gänga ur vinkeln.
Kvaliten på rören var usel och diskussionen kändes tvungen att tas med kunden och beslutet togs om stambyte i hela huset.
Inte kul för rörläggaren att hitta den tiden i kalendern utan att jag skulle få för långt stillestånd men han löste det.
Badrummet tog 3v inkl. stambyte. :p(y)

Vi lämnade ett 100% arbete och kunden kan sova gott utan avvikelser eller halvtaskiga rör i väggar och bjälklag.
 
Det är inget ovanligt att man inte följer nya standarder fullt ut vid renoveringar. Det är helt enkelt inte motiverat att göra om så pass mycket för en liten förbättring. Vilka överväganden man gjort i det här fallet vet jag inte. Avstegen bör definitivt vara överenskomna med kunden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.