Många förstågsigpåare här! Fixa stolparna på berget så är det väl ingen fara.
 
  • Gilla
  • Haha
byggahus123 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
A Andresm skrev:
Kom i kontakt med dom här via en bekant och enligt honom så hade han bara hört bra saker och att dom var duktiga.
Rekommendationer via bekanta är i princip värdelösa, om du inte med 100% säkerhet vet att bekanten har stenkoll på den typ av arbeten som hen rekommenderar. Hörsägen är ingen garanti, det som gäller är referenser på tidigare utförda jobb.
Referenser, referenser och återigen referenser ...
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
Idioter
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Jag drar mig för att säga att nåt är dåligt, men de som gjort detta är ju inte ens i nivå med en amatör... och varför alla kortlingar ?

i berg borras 20mm hål, sen ankarmassa och i med en stolpsko.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
Tror jag la in en kommentar innan, vekar fallit bort.

Lite tumvärden för CC600 och trall
220mm - ca 3.8 meter spännvid
195mm - ca 3.4. meter spännvid
170mm - ca 3 meter spännvid
145mm - ca 2.5 meter spännvid
120mm - ca 1.7 meter spännvid.

Om man kör CC300 kan man lägga på ca 25% spännvidd.

Notera att om man bygger hög trall behöver man ha byggnadstillstånd och godkänd konstruktion.

Detta gäller altaner i impregnerat med trall.

Detta är inget konstruktionsråd, utan med som en tumregel att kolla så att dimensionen är rimlig.

Skulle nog säga att för spännvidder på 3 meter eller kortare är de inte mycket poäng med kortling om man har en ordentlig bärlina. Trallen håller fast reglarna i sidled. Men om man har 220mm reglar och väldigt långa spännvidder kan reglarna skuva sig en del, och då kan de vara bra med en kortling på mitten.
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Vilka förutsättningar bygger detta på?
 
B bossespecial skrev:
Vilka förutsättningar bygger detta på?
Är det mig du svarar på?

3kN/m^2. Utomhus miljö. Lätt trall. C24 upp till 170mm och C30 för 8 och 9". Upplag vid ändarna.
 
Vad jag kan se så finns inte en enda Bärlina under reglarna. Jag antar att tanken var att montera dessa då alla reglar är satta. Det är ju fullt möjligt men lite jobbigt. Om då snickarnas tanke var rejäla bärlinor som förankras i berget så bär ju dessa upp hela konstruktionen. Då spelar det ingen roll att de främsta stolparna är klent förankrade då de endast kommer bära upp en ”kjol”.
Någon som håller med??

Själv hade jag inte valt att att ha så långa reglar. Jag hade kört långa bärlinor och korta reglar. Tvärtom helt enkelt
 
Mats-S
M Mattias Svederberg skrev:
Är det mig du svarar på?

3kN/m^2. Utomhus miljö. Lätt trall. C24 upp till 170mm och C30 för 8 och 9". Upplag vid ändarna.
Bra fakta, du har möjligen inte en länk till där man hittar uppgifterna, bra att ha för framtida byggen
 
Mats-S John Smith skrev:
Bra fakta, du har möjligen inte en länk till där man hittar uppgifterna, bra att ha för framtida byggen
Egentligen inte. Man behöver räkna ut det.

Du kan dock använda den här webappen så länge.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Kan ju sägas att om man bygger höga konstruktioner (tror gränsen är typ 2 meter) så måste de godkännas.

Om man bygger låga konstruktioner, så finns det egentligen inga regler. Man kan bygga hur sjutton man vill (man kan dock bli ersättingskyddlig för skada om man är oaktsam).

Men här pratar vi 3kN, så om man följer den guiden så kommer de knappast gå sönder. Man kan troligen köra på bil över (skulle dock inte testa med min egen)
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Jag förstår att det är jävligt roligt för vissa men jag skulle uppskatta alla onödiga kommentarer.

går det att rädda någonting här? Kan man börja om utan att behöva riva hela skiten? Har försökt kontakta några byggfirmor men inte så lätt just nu.

Tar gärna emot tips på hantverkare eller firma i Stockholmstrakten.

tack!
Det mesta kan ju användas. Utan någon jätte insats så kan du göra underverk.
Jag hade tillverkat spec beslag så det hade räckt att lägga syllpapp under stolparna. Och sedan borrat fast special beslagen i berget. Och som någon skrev, snedstag är ju viktigt. Du kan ju även sätta fast några extra stolpar som du förankrat korrekt i berget. Och bärlinan mot väggen har du ju redan tänkt på.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att hela alltet hänger i fasaden i två skruvar per vinkel ivarje regel bekymrar dig inte alls?
Du får nog kika en gång till Anna. Infästningen i huset består dels av vinkeln, men framförallt av en virkeslapp dragen i huset. Bärlina/regel är därefter dragen med tre skruv i lappen. Om bara brädlappen är dragen med nog många skruv som dragit bra i väggen är det där mer än nog. Visst ser det inte fackmannamässigt ut, men funktionsdugligt är det.

Att dra en hel regel mot väggen som jag såg någon föreslog ger en konstant fuktbelastning mot väggen.
 
Det här forumet är lite lustigt, gott om folk som dömmer ut allt som går att klanka ner på.

Jag håller med, det finns brister i bygget, och har man här betalat för riktiga hantverkare så har man inte fått ett fackmannamässigt utförande.

Men att det med relativt enkla medel går att rädda upp av någon med kunskap tvivlar jag inte på.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
M
ronolo ronolo skrev:
Det här forumet är lite lustigt, gott om folk som dömmer ut allt som går att klanka ner på.

Jag håller med, det finns brister i bygget, och har man här betalat för riktiga hantverkare så har man inte fått ett fackmannamässigt utförande.

Men att det med relativt enkla medel går att rädda upp av någon med kunskap tvivlar jag inte på.
Jag håller med. Bygget ser ju påkostat ut med alla kortlingar (som jag inte förstår riktigt), men en kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk...och i detta fallet infästningarna mot berg och fasad. Där fallerar hela bygget. Men som du skriver, med en borrhammare, några tuber ankarmassa, ett par stopskor, lite bärlinor mot fasad osv. så har man ganska enkelt fixat till detta.
 
  • Gilla
Andresm och 1 till
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Det här forumet är lite lustigt, gott om folk som dömmer ut allt som går att klanka ner på.

Jag håller med, det finns brister i bygget, och har man här betalat för riktiga hantverkare så har man inte fått ett fackmannamässigt utförande.

Men att det med relativt enkla medel går att rädda upp av någon med kunskap tvivlar jag inte på.
De går skylla sig själva när de vill ha billigt och tar in osund konkurrens som dödar landets ekonomi på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.