Hej!
Köpte 70 st thujor (150-175cm) i klump på plantskola i våras. Vi grävde ett dike, la bra jord där i och planterade thujorna omgående. Satte dit bevattningslang och vattnade ordentligt. Nu börjar thujor dö, 18 st är helt bruna nu. Vad gör jag för fel??? Går det att rädda dem eller de är kört? Köpt för stora plantor? Dem står i slänt och där är mycket lerig jord också.
Vad skall jag göra? Alla tips mottages. Är mycket ledsen för över thujorna och hoppas att fler inte kommer dö.

En rad av thujor där vissa är bruna och döda bland gröna thujor i en slänt med lerjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Gör ett hål som är 15-20 cm djupt på några olika ställen och se efter om jorden i botten av hålet är torr, fuktig eller blöt.
 
Hur vattnar du? Vi planterade 280st för tre månader sen som vi vattnar med droppslang.. vi vattnar 3 timmar var tredje dag och för oss har dom växt så det knakar och ingen har dött. har också gödslat dom lite försiktigt med hönsgödsel..

Svårt att se på bilderna, men ser ut som dom torkar uppifrån? Brukar tyda på vätskebrist då.
 
R
De som är bruna kommer du tyvärr inte att rädda. När de ser ut så är de redan döda. Men eftersom de flesta ser ut att må mycket bra och du vattnar med droppslang så borde problemet vara plantorna i sig. Så kolla om plantskolan ersätter dem.

Läste nu att du har lerig jord. Även om thujor älskar vatten så får det inte vara för blött. Gräv ett testhål och kolla det först. Men eftersom det är blandat med döda och friska plantor känns inte det sannolikt (men plantskolan kommer nog att fråga om det så försäkra dig om att det inte är problemet).
 
  • Gilla
Myrrdin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gör ett hål som är 15-20 cm djupt på några olika ställen och se efter om jorden i botten av hålet är torr, fuktig eller blöt.
Hur nära plantorna ska jag göra detta? Det som händer med bevattningslangen är att de ställer sig vatten nästan direkt och sjunker inte ner och istället är där stora pölar runt thujorna
 
Z zzoink skrev:
Hur vattnar du? Vi planterade 280st för tre månader sen som vi vattnar med droppslang.. vi vattnar 3 timmar var tredje dag och för oss har dom växt så det knakar och ingen har dött. har också gödslat dom lite försiktigt med hönsgödsel..

Svårt att se på bilderna, men ser ut som dom torkar uppifrån? Brukar tyda på vätskebrist då.
Oj det var ju imponerande! Vattnar med droppslang men tyvärr ställer sig vattnet snabbt för de hinner inte skjunka ner. Har satt droppslangen på lägsta tryck och har på den några timmar om dagen och endå är där stora pölar runt dem och de rinner på sidorna
 
M Oroligsjäl skrev:
Hur nära plantorna ska jag göra detta? Det som händer med bevattningslangen är att de ställer sig vatten nästan direkt och sjunker inte ner och istället är där stora pölar runt thujorna
Då kan det vara dålig dränering men tvivlar på det eftersom plantorna är relativt nyplanterade och jorden fortfarande är lucker.

Det andra alternativet är att marken är vattensjuk och tujorna drunknar, det skall inte bli vattenpölar i marken.

Jag har läst en hel del om skadade tujor de senaste åren. Rekommendationen vid köp är att vattna ordentligt och det betyder förmodligen väldigt olika för många personer.
Förut, när man vattnade för hand så orkade man kanske inte vattna tillräckligt och man fick torkskador. Nu installerar man bevattningsslangar och det är plötsligt enkelt att vattna. Och man glömmer kanske att ta hänsyn till om det regnar utan vattnar bara på med samma volym.

När det blir för blött i jorden uppstår syrebrist, inte många växter klarar av att står i blöt jord, de ruttnar bort. Fler växter dör av överdriven bevattning än tvärtom.
 
  • Gilla
EuroPeter och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Då kan det vara dålig dränering men tvivlar på det eftersom plantorna är relativt nyplanterade och jorden fortfarande är lucker.

Det andra alternativet är att marken är vattensjuk och tujorna drunknar, det skall inte bli vattenpölar i marken.

Jag har läst en hel del om skadade tujor de senaste åren. Rekommendationen vid köp är att vattna ordentligt och det betyder förmodligen väldigt olika för många personer.
Förut, när man vattnade för hand så orkade man kanske inte vattna tillräckligt och man fick torkskador. Nu installerar man bevattningsslangar och det är plötsligt enkelt att vattna. Och man glömmer kanske att ta hänsyn till om det regnar utan vattnar bara på med samma volym.

När det blir för blött i jorden uppstår syrebrist, inte många växter klarar av att står i blöt jord, de ruttnar bort. Fler växter dör av överdriven bevattning än tvärtom.
Jag MISSTÄNKER att jag vattnade för lite i början och nu istället är jag rädd att fler kommer dö så nu vattnar jag mycket mer. Jorden är relativt dränerad, men jag vet inte helt säkert. Men byta ut de 18 st får jag väl tyvärr göra och köpa nya. Frågan är om jag ska köpa mindre Är plantor? Kanske 100-150cm ??
 
BirgitS
M Oroligsjäl skrev:
Hur nära plantorna ska jag göra detta? Det som händer med bevattningslangen är att de ställer sig vatten nästan direkt och sjunker inte ner och istället är där stora pölar runt thujorna
1-2 dm från stammen och/eller precis under kanten av plantan. Du kan göra lite olika för olika hål.
Var ligger bevattningsslangen i förhållande till stammen?
 
Om det bildas pölar vid plantorna när du vattnar så är marken vattensjuk, den kan helt enkelt inte ta emot mera vatten. Det finns inga växter förutom sump- och vattenväxter som överlever en sådan miljö.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1-2 dm från stammen och/eller precis under kanten av plantan. Du kan göra lite olika för olika hål.
Var ligger bevattningsslangen i förhållande till stammen?
Tänker att de kommer rinna ner vatten i hålet från slangen endå? Slangen ligger intill stammen. Har satt lösa buntband så den håller sig på plats nära stammen
 
BirgitS
Du ska ju kolla hur det är med fukthalten i jorden när du har stängt av vattnet. Sen kan du ösa tillbaks jorden.

Träd och buskar har normalt sina vattenuppsugande rötter strax utanför sina kronor/grenar därför att det är för torrt under grenarna.
 
Marike
Inte roligt när det blir så. Vi beställde 32 och fick 7 extra, tror plantskolan räknar med visst bortfall och de hade ju även garanti på att de skulle ta sig. vi tappade 3 så det blev över och de slapp klagande kund och skicka nya. Var du än har handlat så kolla först, möjligt att du kan få nya. Får väl inte göra reklam men googla Thujor.
 
  • Gilla
Annika L
  • Laddar…
R
Jag beställde 120 stycken för tre år sedan och fick exakt 120 st. 119 överlevde och en var antagligen död vid leverans p.g.a. en trasig lastbur (den ersattes utan problem).

Jag tror inte att plantskolorna i allmänhet räknar med att deras produkt är "trasig". Om man får 20% fler plantor levererade för att det är vad de räknar med i "svinn" skulle jag välja en ny leverantör nästa gång.
 
Var bor du och när satte du ner dem? Jag tänker frostskador tillsammans med stark vårsol.

Kontakta plantskolan, något kan ni säkert komma överens om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.