Snickare ska byta fasadpanel (och byta fönster och tilläggsisolera) på sommarhuset efter semestern. Den kostnadsmedvetne husfadern har tänkt spara ett par kronor och måla panelen innan montering.

Har ni nåt förslag på hur man organiserar målararbetsplatsen? Jag tänkte köpa färdiggrundat virke och måla på målarbockar men hur göra med det målade virke som ska torka? Vi kan stå i ett garage och där finns även viss plats för att stapla virke men jag står ju hellre ute om det inte regnar

Min (begränsade) erfarenhet säger torktiden alltid är väldigt mkt längre än man tror och att det inte blir särskilt lyckat när brädorna klibbar ihop... Kan man bygga ”torkställning” med spånt och leva med att kompletteringsmåla de streck som kommer bildas från spånten eller finns det bättre lösningar?

Frun är inställd på att ligga på strande, barnen är för små för att hjälpa till och vi har en 10v busig hundvalp så det är bäddat för skilsmässa om inte det här flyter någorlunda smidigt... :surprised:
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Lägg strö mellan brädvarven och trava.
Det blir lite märken men det ska ju målas en gång till.

Protte
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Bygg en ströläkt torkhållare med 45x45mm klossar på sidorna som distanser då fastnar inte lagren i varandra

Köp målarlåda på stuvbutiken.se för 1500:-
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Lägg strö mellan brädvarven och trava.
Det blir lite märken men det ska ju målas en gång till.

Protte
Billigast o enklaste sättet(y)
 
h-man h-man skrev:
Snickare ska byta fasadpanel (och byta fönster och tilläggsisolera) på sommarhuset efter semestern. Den kostnadsmedvetne husfadern har tänkt spara ett par kronor och måla panelen innan montering.

Har ni nåt förslag på hur man organiserar målararbetsplatsen? Jag tänkte köpa färdiggrundat virke och måla på målarbockar men hur göra med det målade virke som ska torka? Vi kan stå i ett garage och där finns även viss plats för att stapla virke men jag står ju hellre ute om det inte regnar

Min (begränsade) erfarenhet säger torktiden alltid är väldigt mkt längre än man tror och att det inte blir särskilt lyckat när brädorna klibbar ihop... Kan man bygga ”torkställning” med spånt och leva med att kompletteringsmåla de streck som kommer bildas från spånten eller finns det bättre lösningar?

Frun är inställd på att ligga på strande, barnen är för små för att hjälpa till och vi har en 10v busig hundvalp så det är bäddat för skilsmässa om inte det här flyter någorlunda smidigt... :surprised:
Håller just på med panel, byggde ett schabrak för staketmålning som just nu dubblerar som panelställning.

Hemmagjord träställning för panelmålning framför rött hus och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Knight skrev:
Bygg en ströläkt torkhållare med 45x45mm klossar på sidorna som distanser då fastnar inte lagren i varandra

Köp målarlåda på stuvbutiken.se för 1500:-
Smart med klossar. Det hade jag inte kommit på själv. Målarlåda=rollbox?

Ser ut som smart konstruktion men funkar det i verkligheten och var hittar man för 1500?
 
E
Om du inte ska ha någon ovanlig Kulör så finns det väldigt mkt mellanstruken panel på marknaden nu. Skillnaden mellan grundad och mellanstruken är knappt färgkostnaden.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Smart med klossar. Det hade jag inte kommit på själv. Målarlåda=rollbox?

Ser ut som smart konstruktion men funkar det i verkligheten och var hittar man för 1500?
Dem funkar bra om man spär ut färgen lite och bättrar på sidorna med pensel men det är klart värd 1500:- inkl roller

Det är en rollbox med annat klistermärke. Jag är nöjd med den.

Stuvbutiken har den för 1500:-
 
K Knight skrev:
Dem funkar bra om man spär ut färgen lite och bättrar på sidorna med pensel men det är klart värd 1500:- inkl roller

Det är en rollbox med annat klistermärke. Jag är nöjd med den.

Stuvbutiken har den för 1500:-
Hittar inte den där, eller så letar jag för dåligt.. låter som kanonpris.
 
M MasMats skrev:
Hittar inte den där, eller så letar jag för dåligt.. låter som kanonpris.
Letar och letar men hittar inte heller
 
E epw skrev:
Om du inte ska ha någon ovanlig Kulör så finns det väldigt mkt mellanstruken panel på marknaden nu. Skillnaden mellan grundad och mellanstruken är knappt färgkostnaden.
visste inte att det fanns något som heter mellanstruken. Ska kolla om jag kan hitta med rätt kulör-skulle ju lösa mycket
 
h-man h-man skrev:
Letar och letar men hittar inte heller

Nä kolla. De har tagit bort den. Jag köpte min där för 1500:-


Ni kan kontakta rollbox. Jag mejlade dom och fick ett mer humant pris än deras listpris dock inte så lågt som 1500 därav jag köpte min på stuvbutiken
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
E
h-man h-man skrev:
visste inte att det fanns något som heter mellanstruken. Ska kolla om jag kan hitta med rätt kulör-skulle ju lösa mycket
Dom flesta större bygglador erbjuder detta. Brukar finnas vit, grå samt röd. Detta innebär att du endast behöver måla panelen på plats en gång om du väljer samma Kulör. Det måste ju göras oavsett.
 
Sen e ju den förgrundade panelen grundad tunt som vatten:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.