I mitt bostadsområde så har vi många lägenheter som är inkopplade via vanlig cat5e som delvis går oisolerat utomhus. Ca 10 år gammalt nu. Vad är det som förstör en kabel om den ligger i ett mörkt kabelskyddsrör?

Givetvis bör man skaffa en bättre anpassad kabel men är inte huvudskillnaden att dessa kablar kan förläggas direkt i mark?
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
48v .af till 5GHz Nanobeam.
Låter konstigt, det skulle innebära att de inte uppfyller standarden som de ska.
.af innebär ju att man ska klara av att få 13W vid enheten efter 100m Cat3.
 
Pringlesburken är ju en klassiker! Här kommer en upphottad variant:
 
M mangeroffe skrev:
Radiolänk är ett alternativ? Kolla t.ex nanobeam ac gen 2. Har en Passive Poe out.
450MBit/s, 15km range
[länk]

Du får ge knappt 2500kr för två
Nja, när jag ändå gräver känns det bättre att lägga kabel. Behöver inte 15km, behöver 60m.

Jag tror jag kör på det jag har och drar flex-slangen i den gula slangen sista biten fram till huset. Om (när) det blir problem så får jag ta ett nytt beslut på om jag ska dra om en utomhus cat-kabel i flex-slangen eller om jag drar fiber. Fiber känns mest framtidssäkert och stabilt men jag väntar med det beslutet.

Tack för svaren!
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Fiber är väl främst i det här sammanhanget för att undvika att utrustningen brinner upp vid åsknedslag, samma problem som för robotgräsklippare med begränsningskabel. En riskbedömning man får göra själv, jag skulle kört fiber, men jag kopplar inte ur klipparen vid åskoväder, men första sommaren för egen del, så kanske något jag får ångra inom kort...
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fiber är väl främst i det här sammanhanget för att undvika att utrustningen brinner upp vid åsknedslag, samma problem som för robotgräsklippare med begränsningskabel. En riskbedömning man får göra själv, jag skulle kört fiber, men jag kopplar inte ur klipparen vid åskoväder, men första sommaren för egen del, så kanske något jag får ångra inom kort...

Det var därför jag tänkte köra PoE, men kanske inte hjälper så mycket om det slår i backen.
 
förvisso ligger min kabel i ett 50 mm skyddsrör men det är snart 15 år sen vanlig cat 6 kabel (inomhus) grävdes ned. Funkar bra så här långt även om den idag bara driver larmsystemet. jag rekommenderar mycket starkt fiber för att slippa åskproblem (var därför jag bytte). Det går att dra en singelfiber i 16 mm slang, en dubbel får man dela och dra förskjutet men det går. 25 mm rör/slang och det är enkelt
 
R reez skrev:
Är höljet på standardkabel alltså inte tätt och inte isolering på ledarna heller?
Nop det är dom inte ;)
Tätt är ett vitt begrepp I prinsip läcker alla materia igenom vatten
Det är VÄLDIGT få som inte gör det
Inomhus kabel ka nfunka altifrån veckor till flera år beroende på förhålande och om slangen är öppen i ändarna inomhus så tänderar dom håla längre om slangen avslutas utomhus så kortare ,
 
Det har blivit så att jag lägger en 50 slang och lägger CAT6 utomhuskabel i det. Så jag klarar nog mig :p.

Första 10m lägger jag nätverkskabeln i en grön PEM slang som jag lägger tillsammans med N1XV i en gul 50 slang.
 

Bästa svaret

Okej, set finns kanske inte så jättemånga trådar som har en "detta hände sen" post, men här kommer en.

Jag la ner totalt 75m CAT6 kabel (https://www.deltaco.eu/se/produkter...nätverkskablar/cat6/installation-trumma/TP-49) i slang i gräsmattan mellan boningshus och attefallshus. För att ha lite slack på CAT6-kabeln så terminerades den vid 90m och nu kör jag en Ubiquiti UniFi AP-AC-Lite som jag spänningsmatar i boningshuset med medföljande PoE-adapter (24V). Hittills 5+ dagars uptime och ett par GB data överförda utan problem.

F Fluxor skrev:
PoE över 60 meter kan bli problem. "Min" Ubiquiti-säljare rekommenderade maximalt 30 meter.
Jag tror din säljare blandat ihop feet och meter, kör över 90 meter utan problem, 300 feet brukar vara begränsning.. Har iof inte max lastat linan ännu men verkar inte som jag har spänningsfall som påverkar.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.