Hejsan!

Jag håller på att bygga ett Attefallshus och ska givetvis dra nätverk till det. Problemet är sista biten till boningshuset, har en ganska fin altan som jag ogärna vill riva upp för att gräva ned kabeln. Däremot har jag gul-slang med N1XV kabel i, får jag dra nätverk (CAT6) i PEM i samma slang?
 
Ja, men se till att använda en nätverkskabel som är klassad för utomhus bruk
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
Du lär få problem ganska snart, så se till att köpa rätt från början! Kommer att krypa in fukt i kabeln med följd utav sämre hastighet eller att det inte funkar alls
 
Är höljet på standardkabel alltså inte tätt och inte isolering på ledarna heller?
 
tippz tippz skrev:
Du lär få problem ganska snart, så se till att köpa rätt från början! Kommer att krypa in fukt i kabeln med följd utav sämre hastighet eller att det inte funkar alls
Hm, det är ca 60m och jag tänkte köra POE till prylarna i Attefallshuset. Alternativet kanske skulle vara att köra fiber..

Får kolla med elbutik om de vill byta mot flex+kabel istället (lite typiskt, kändes så smidigt med fördragen kabel i slang). Är inte flex-slangarna tillräckligt täta?
 
Kabeln kommer att gå sönder till slut men kommer att hålla några år.
Flexslangen är inte tät.
Du ska ha svart utomhus kabel
 
Nej, har sett det tidigare på flera ställen på jobbet. Går olika fort, ibland kan det funka ett par år eller så tar det en vecka. Förmodar att, som du säger, att manteln i sig inte är tät och att fukt kryper in.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Kabeln kommer att gå sönder till slut men kommer att hålla några år.
Beror på fabrikatet!
 
S
F FredrikErl skrev:
Okej, hur tungt är det att dra om kabeln när slangen ligger i backen?

Hade det varit bättre med fiber, kan jag få igenom LC-terminerad fiber i ett 16 rör (typ [länk])?

Kör enkelfiber så är det inga problem. Finns ingen anledning att dra ut två st om du inte ska ha 2 olika nätverk.

En enkel LC är inga problem att få igenom 16slang så länge du inte gör jätteskarpa böjar så inte kontakten kommer igenom
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
PoE över 60 meter kan bli problem. "Min" Ubiquiti-säljare rekommenderade maximalt 30 meter.
 
Är det med riktigt PoE eller deras 24V?

Enligt standarden på riktig PoE ska man klara 100m :thinking:
 
F Fluxor skrev:
PoE över 60 meter kan bli problem. "Min" Ubiquiti-säljare rekommenderade maximalt 30 meter.
Det var Ubiquiti jag hade tänkt.

En https://inwall.ui-hd.com/ direkt där kabeln kommer in i mitt Attefallshus.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det med riktigt PoE eller deras 24V?

Enligt standarden på riktig PoE ska man klara 100m :thinking:
48v .af till 5GHz Nanobeam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.