Köpte en Ryobi Max Power RY36LMX51A-160 gräsklippare i April, har laddat batteriet cirka 7 ggr nu.
Är ett 6Ah36V batteri.

Den ska klara upp till 1200kvm. Jag hinner klippa ungefär 200-400kvm på en laddning..

Gick till Bauhaus där jag köpte den och fick till svar att de måste laddas upp 8-10 ggr innan man får full effekt utav den.

Så åter idag, fullt i batteriet enligt indikatorn. Jag hann inte ens klippa hälften (har ungefär 500kvm) se bilder.

Är det rimligt? Kan jag förvänta mig magi att den helt plötsligt tar hela trädgården plus lite till eller är batteriet defekt?

Någon som har varit med om liknande?

Halvklippt gräsmatta framför en vit hundkoja och gul husvägg med spårat mönster av gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis klippt trädgård med en Ryobi gräsklippare som diskuteras för dess batterikapacitet, med utehus och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvklippt gräsmatta med en Ryobi gräsklippare i förgrunden, bebyggelse och en lastbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nixxxon
  • Laddar…
Räkna med att den aldrig kommer att klippa 500m2, så försök att häva köpet om de lovade att den skulle klara 1200m2. Jag såg en recension där dom körde 200m2 och det fixade den galant. Batteriet är 220Wh så det kommer att krävas 2st för 500m2. Och det är i såfall med lite tur.
 
B byggarebobben skrev:
Räkna med att den aldrig kommer att klippa 500m2, så försök att häva köpet om de lovade att den skulle klara 1200m2. Jag såg en recension där dom körde 200m2 och det fixade den galant. Batteriet är 220Wh så det kommer att krävas 2st för 500m2. Och det är i såfall med lite tur.
I recensioner har jag sett någon skriva att den klarade av att klippa 1000kvm utan problem med självgående vilket gör mig ännu mer skeptisk till batteriet jag har.

500-1200kvm är utlovat från tillverkaren
 
Håller med om att det inte är rimligt med 1000 m2 på ett så litet batteri.

En elklippare med sladd har 1000-1500 W effekt (t ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3168569, 1300W) och med den sladdklippare jag själv har (en äldre Bosch Rotak nånting) klipper jag mina 600? m2 på en timme. Det är alltså 1300 Wh.

Här är en Makita-batteriklippare med 2x18V 5 Ah, anges lämplig för halva ytan, 475 m2. Då innehåller batterierna nästan lika mycket energi som ditt 36V-batteri. (Prisjakt anger motoreffekten till 730W - man ser dumt nog inte motoreffekten så ofta för batteriverktyg...)
https://www.bauhaus.se/grasklippare...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Lite synd att Bauhaus inte har någon rekommendation på hemsidan om lämplig yta för din klippare. Det gör ju en reklamation lite svårare. Men om du kan bråka dig till att få ett extra batteri så har du ju löst problemet. Klipparen har av någon anledning "... en förvaringsplats för ditt extrabatteri om det befintliga dkulle ta slut mitt i klippningen."
 
  • Gilla
L-EN
  • Laddar…
Var hittar du info om kapaciteten? På Ryobis hemsida verkar inte stå något om detta.
Har själv gått i tankarna att investera i en batteriklippare av lite kraftigare modell.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var hittar du info om kapaciteten? På Ryobis hemsida verkar inte stå något om detta.
Har själv gått i tankarna att investera i en batteriklippare av lite kraftigare modell.

På Jula har de som rekommendation 500-1200
 
Och jag är väldigt säker på att det stod 1000kvm i butik på Bauhaus.

Synd att man ej fotade specifikationer på lappen om de har tagit bort det..
 
Har en Ryobi 46cm utan drivning. 500 kvm gräsmatta. Går oftast på en laddning. Dock ej om jag ska ta ner gräset ett extra snäpp. Då blir det 3 laddningar.

Köpt på Bauhaus för 3 år sen. Minns inte heller något kvm nämnd. Men som jag nämnde ovan beror det helt på hur tjockt gräset är.
 
Blir nog svårt att reklamera om inga egentliga utfästelser om kapaciteten har gjorts, möjligen att du kan pruta lite på ett extra batteri.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Blir nog svårt att reklamera om inga egentliga utfästelser om kapaciteten har gjorts, möjligen att du kan pruta lite på ett extra batteri.
Som sagt är väldigt säker på att det stod kapacitet i butik, ska in i helgen och kolla och även kolla med Ryobi vad de har för riktlinjer.
 
Topejas Topejas skrev:
I recensioner har jag sett någon skriva att den klarade av att klippa 1000kvm utan problem med självgående vilket gör mig ännu mer skeptisk till batteriet jag har.

500-1200kvm är utlovat från tillverkaren
Det är bara bluff att påstå att en batteriklippare kan klippa så mycket.
1l bensin innehåller 9kWh energi. Verkningsgraden i en klipparnotor, säg 20%
I runda slängar 2kWh/liter får man ut till
Jag förbrukar ca. 0,3L på att klippa ca 1200m2
0,7 kWh, eller 700Wh. Så det skulle behövas drygt 3st 6Ah 36V batterier för samma resultat. Men så klart, klipper man varje dag och det knappt är något gräs som behöver klippas av så kanske det fungerar.
Kanske är tanken med en batteriklippare att man skall gå ut och köra runt som en robotklippare.
 
  • Gilla
byggarebobben
  • Laddar…
Uppdatering

Stod i butik att den ska klara upp till 950kvm vilket jag är väldigt frågande till under vilka förutsättningar den ska klara det...

Fick returnera gräsklipparen hos Bauhaus, sköttes väldigt bra!
 
  • Gilla
byggarebobben och 2 till
  • Laddar…
F
GoC GoC skrev:
Kanske är tanken med en batteriklippare att man skall gå ut och köra runt som en robotklippare.
Du menar att man skall gå runt slumpmässigt utan nån direkt plan och sen fastna i nåt hörn och ställa sig och pipa för att man glömde skottkärran ute igår?
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Bara som jämförelse. Jag köpte en Powerworks 51cm Självgående med ett 60v batteri på 4ah det klarar jag min gräsmatta på 600kvm med 2/4 ”pluttar” kvar på batteriet vid fuktigt och lite högre gräs gick det ner till 1 plutt kvar vid ett tillfälle. Skulle tro att jag klarar 1000kvm med den i alla fall. Tror den är specad till 1000 eller 1200kvm.

Har dålig erfarenhet av ryobi batteriklippare då jag lånat en sån av grannen tidigare, den klippte inte ens 250kvm på två batterier, kommer dock inte ihåg vad det var för ah på de eller modell på klippare, men det var 36v variant i alla fall.
 
  • Gilla
Topejas
  • Laddar…
M MarcusGust skrev:
Bara som jämförelse. Jag köpte en Powerworks 51cm Självgående med ett 60v batteri på 4ah det klarar jag min gräsmatta på 600kvm med 2/4 ”pluttar” kvar på batteriet vid fuktigt och lite högre gräs gick det ner till 1 plutt kvar vid ett tillfälle. Skulle tro att jag klarar 1000kvm med den i alla fall. Tror den är specad till 1000 eller 1200kvm.

Har dålig erfarenhet av ryobi batteriklippare då jag lånat en sån av grannen tidigare, den klippte inte ens 250kvm på två batterier, kommer dock inte ihåg vad det var för ah på de eller modell på klippare, men det var 36v variant i alla fall.
Ja, säljaren frågade om jag var intresserad av den istället men kände mig färdig med batteridriven.

Blev en https://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-landxcape-lx812i-wifi-600m istället.

Även om det tar 2 laddningar så kan den göra det när jag är på jobbet t.ex.

Innan har det blivit att man hunnit klippa nästan halva ytan ena kvällen och resten kvällen därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.