Tack det värmer att jag inte är värst :) Men ”min elektriker” har förmanat mig noga när han såg 13A säkringar tidigare i centralen så jag ska verkligen se till att det bara sitter 10A där imorrn där det ska vara dylika. Har största respekt för denne mycket kompetente yrkesman.

Dessa 13A säkringar ska nog användas med viss eftertanke, absolut inte av slentrian.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Dessa 13A säkringar ska nog användas med viss eftertanke, absolut inte av slentrian.
Det har du helt rätt i. :)
 
C civilingenjören skrev:
Säger det något om hur djupt kabeln ligger?
Att man ser skyddsröret ovan mark? Ja, det säger en hel del.
 
F fiskbuggaren skrev:
Att man ser skyddsröret ovan mark? Ja, det säger en hel del.
Måste vara ett SRE om det ska vara ok det som syns är nog bara SRN
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tyvärr finns det inga piloter som håller med om detta
Du och piloterna får göra en liten övning tex att med isolerad stång och spets spänningsprova vid lite högre spänning. Det är tydligt redan vid första lägsta nivån in i den världen dvs 10 kV. Då är du själv en andel i den kapacitiva spänningsdelare som för den för dig ofarliga förskjutningsströmmen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Det behövs inga kraftledningar för att en hovrande helikopter ska bli statiskt laddad:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nej, men då får du en urladdning. Inte en en ”kontinuerlig” urladdning.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Låter som en dålig skröna vilket jag även tror att det är.
Tyvär har det gått åt ett antal pesoner i vid arbete på 16KV vid järnvägen genom åren. Spänningsätta stolpen skulle innebära att det oerhört lätt skulle skapas ljusbågar från stolpe och ner i marken eller mot räls.
Men visst går att att arbeta på högspänning utan att slå av men det kräver lite större avstånd. [media]
Jag har för mig att svenskarna löste det genom att man hade en isolerad stege i glasfiber istället för att använda helikopter.
Man vill inte stänga av stora kraftledningar bara för att inspektera dem.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det behövs inga kraftledningar för att en hovrande helikopter ska bli statiskt laddad:
[media]
Hur tror du det skulle sett ut i det tidigare exemplet med ledningsarbetet om linjen varit frånkopplad och jordad? Eller som tankeexperiment bara frånkopplad isolerad? Nästa enkla observation man kan göra om man nån gång är ute i naturen är att se vid vilka nivåer fåglar slutar vilja sitta på/invid ledningar. Inte mycket helikoptrar eller rörelse där som ger laddning via den typen mekanismer med "avrivning", elektrisk fältstyrka och fördelning av den är vad man som sagt får se till.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Om helikoptern bara agerade kondensator så skulle laddningen inte bli speciellt stor (kapacitansen beror på avståndet till motpolen, och hovrar helikoptern 8 meter över mark är detta avstånd till motpolen jord stort).
Men spetsiga och kantiga ytor "läcker" lite till omgivande luft eftersom det elektriska fältet där blir väldigt stort (koronaeffekt och spetsverkan).
Rotorbladens ytterkanter, handtag, landningsställ o s v har dom egenskaperna.
Så det är fel att betrakta helikoptern som ett totalt isolerat föremål i luften.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Koronaurladdning uppstår även för DC, så kapacitiv koppling eller statisk elektricitet är inte förklaringen till ljusbågen, som inte har någon tidsmässig begränsning. Den är "kontinuerlig".
När fältstyrkan blir tillräckligt hög så går det ström direkt ut i luften.

Fältstyrkan är högst vid ojämnheter, kanter, spetsar etc.
Detta gäller även blixtar och annan statisk elektricitet, men där upphör strömmen åtminstone tillfälligt efter en urladdning, eftersom spänningen och fältstyrkan sjunker mycket.

En luftjonisator fungerar med koronaurladdning. Man leder helt enkelt en hög spänning (AC eller DC) till ett spetsigt föremål.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Kapacitans är i fallet med helikoptern en del i resultatet som spetsverkan triggar men verkan, effekten beror sen på vad som ligger med i kedjan. Samma sak uppstår tex vid skiljning av tomgående linjer via slackar ett mindre segment efter liten effekt vid spetsarna ett längre kraftig effekt. Och självklart har det inte med AC eller DC att göra bara betydligt obehagligare att utsättas för ett växelfält vid samma styrka.

För att ansluta till värsta elkopplingen, fältstyrningsproblematik osv kan vi se på ett exempel där detta kommer in vid +/- 300 kV och DC. Något för Thomas_Blekinge att ta med på sikt i sina månadens kabel, här kanske då som decenniets kabel.

Tjocka kablar med slack och skyddsväv i lerigt grävområde som relaterar till elkoppling och fältstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Barfota och bambustege är väl två godkända skyddsmetoder?

Personer klättrar barfota på en improviserad bambustege bland virrvarr av elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
tommib
GK100 GK100 skrev:
Kapacitans är i fallet med helikoptern en del i resultatet som spetsverkan triggar men verkan, effekten beror sen på vad som ligger med i kedjan. Samma sak uppstår tex vid skiljning av tomgående linjer via slackar ett mindre segment efter liten effekt vid spetsarna ett längre kraftig effekt. Och självklart har det inte med AC eller DC att göra bara betydligt obehagligare att utsättas för ett växelfält vid samma styrka.

För att ansluta till värsta elkopplingen, fältstyrningsproblematik osv kan vi se på ett exempel där detta kommer in vid +/- 300 kV och DC. Något för Thomas_Blekinge att ta med på sikt i sina månadens kabel, här kanske då som decenniets kabel.

[bild]
Är det händelsevis de berömda skarvarna i sydvästlänken vi ser i bild?

//Nyfikenienstrut
 
  • Haha
JSten
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du och piloterna får göra en liten övning tex att med isolerad stång och spets spänningsprova vid lite högre spänning. Det är tydligt redan vid första lägsta nivån in i den världen dvs 10 kV. Då är du själv en andel i den kapacitiva spänningsdelare som för den för dig ofarliga förskjutningsströmmen.
Sen behöver man veta om det är likström, då sliper man kacitiv överföring.
Likström börjar ju användas mer, då fördelarna överväger i vissa lägen
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.