Hej!

Igår när sambon var hemma ringde hon och förklarade att bara halva induktionshällen fungerade..

Detta glömde jag så klart att kolla på men senare under kvällen märkte jag att lampor i huset blinkade, kom då att tänka på induktionshällen..

När jag startade induktionshällen fick jag två felkoder E3 och E8 vilket tyder på installationsfel, och mycket riktigt fungerade bara en sida. Jag tyckte även nu att det började lukta bränt så jag stängde av den och googlade fram att en huvudsäkring kan ha gått, och mycket riktigt det hade det gjort. Jag kopplade ur mina två säkringar till faserna till spisen och kopplade även ur spisen i kopplingslåda för att kunna avlägsna spishällen. Satte i huvudsäkringen igen och alla lampor betedde sig normalt.

Jag tycker inte att induktionshällen som jag la ute i garaget luktar bränt. Men jag upplever att i köket luktade fortfarande bränt idag på morgon. (Jag har kollat i kopplingslådan där spishällen va installerad och det såg fint ut)

….

Vågar man koppla in spisen igen och se om det funkar efter att säkringen är bytt trots att de luktar bränt i köket?
Kan de bero på att den bara gick på en fas och då uppstår nån form av backström som kan göra att det luktar bränt((chansning)) ?

Med vänlig hälsning
 
  • Wow
  • Gilla
Cole 77 och 1 till
  • Laddar…
Låter som något elektronikfel i hällen. Tydligen kan diverse drivtransistorer ge upp i dessa hällar.
Lukta bränt ska det inte göra om en fas saknas till hällen.
 
Allt, utom detta med lukten är normalt när en huvudsäkring löser ut. Men kombinationen av bränd lukt, och att säkringen faktiskt löste ut, gör att man kanske borde undersöka lite mer.

Det kan ju vara så att du har ett fel i hällen som gjorde att säkringen löste ut (men då borde i första hand en av säkringarna till hällen ha löst ut). Och felet gör att det luiktade bränt.

En lite mer långsökt förklaring, men inte omöjlig. Är att när en huvudsäkring löste, så fick du bakmatning av den fasen via någon annan apparat som går på trefas ex. värmepanna/pump. Då blir det en lägre spänning på den fasen. Så långt normalt och troligt.

Men en del elektronik gillar inte underspänning. Den fortsätter att arbeta med den lägre matningsspänningen, då drar elektroniken mer ström från matningen för att kompensera för den lägre spänningen. Den högre strömmen kan göra att något blir varmt.
 
  • Gilla
mardv och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Men om det fortfarande luktar bränt i köket så, så försök sniffa dig fram till var lukten kommer ifrån. Öppna eldosor, sniffa, titta. Samma med eluttag osv.

För rätt många år sedan innan vi byggde om köket, så hade jag satt igång vattenkokaren för att brygga kvällste. Kommer ut i köket, känner att det luktar bränt, reflekterar "det var den vattenkokaren". Men den verkar OK, lukten kommer från något annat. i det gamla köket hade vi lysrör infällda i taket, med råglasskivor under. Efter lite sniffande upptäckte jag att en drossel till ett av lysrören var förkolnad, plåthöljet hade vridit sig i värmen, det var en stor svartbränd ring i taket där den var fasskruvad inne i "lysrörsfickan".

Jag blev orolig för att värmen kanske kunde ha fått det att börja pyra även upp i bjälklaget. Och ringde till lokala brandstationen för rådgivning. De menade att "det vill vi titta på". Och några minuter senare kommer stegbil och 3 brandbilar ytterligare i full utryckning,. Detta var då nära midnatt. De stängde gudskelov av sirenerna något kvarter bort. Men gatan fullparkerad med blåljus...

De mätte temperatur uppe i bjälklaget som var farligt hög, trots att strömmen nu varit avstängd i 15 minuter, även på golvet på övervåningen ovan "branden" var det förhöjd temperatur och de övervägde om de skulle spruta vatten, för att kyla, men de nöjde sig med att bryta upp ett hål i taket.

Jag blev lite chockad över pådraget, hade väntat mig ett par gubbar i vanlig bil som skulle titta på den brända fläcken. Så när jag väntade på brandkåren och hörde sirenerna hann jag tänka "attan nu fick de något annat att åka på, nu får vi vänta", men så närmade sig sirenerna och jag fattade att det var oss det gällde.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
jofafrazze och 17 till
  • Laddar…
Bra att du ringde, det hade inte jag gjort. Det var ju uppenbarligen nära brand. Min morfar jobbade som brandman och vid ett tillfälle släckte de en brand i en spisfläkt i ett radhus. Allt gott, senare fick de larm från samma fastighet igen då det rök från parketten på plan 2 (köket på plan 1). Imkanalen till spisfläkten låg oisolerad i bjälklaget...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som något elektronikfel i hällen. Tydligen kan diverse drivtransistorer ge upp i dessa hällar.
Lukta bränt ska det inte göra om en fas saknas till hällen.
Hej! Jag trodde också det, men tycker det är konstigt att de luktar bränt i köket fortf, spishällen luktar ingenting ( ligger i garaget )
 
Svärfar har varit hemma och tittat och han tycker att det luktar bränt längs hela den köksväggen där "spisen" satt...

Ringer nog och rådfrågar räddningstjänst
 
Ringde och frågade räddningstjänst, dem bad mig kolla med en elektriker först...

Så får fortsätta felsöka när jag kommer hem, ska mäta överallt där jag kommer åt...
 
vilken dimension på kablar har du till hällen?
En induktionshäll kräver oftast 2,5 mm2 i kabel (hela vägen från elskåp!), det är många ampere som skall fram
 
Kolla om du har alla faser till spisen. Ni kan ha tappat en fas, antingen huvudsäkring eller av annan orsak
 
Till hällen är det 1,5mm2 kablage ungefär 80Cm fårn häll till kopplingslåda, i kopplingslåda är det 2,5mm2 från central ca 4-5m.

Alla säkringar är tillbaka och spisen inkopplad igen, allt fungerar... Diskamskinen drog jag ut och det är till 99,9% den som luktar bränt??? Men var tvungen att prova och jovisst, den fungerar.. den är 6mån gammal, spänningen till diskasmaskinen mättes upp och den visar 231V.

Efterprovkärning av diskamaskin så tycker vi att det luktar ännu mer... Måste vara den som är orsaken. får ringa electrolux
 
Kan det vara diskmaskinens värmeelement som är trasigt? Om du kopplat maskinen på kallvattnet så måste ju vattnet värmas, vilket inte märks så mycket på den övriga funktionen av maskinen. Känn på avloppsslangen nästa gång den tömmer vattnet.
 
Tycker det låter som ett kabel glapp i någon koppling/brytare i närheten. Då kan det bli ordentlig varmgång & lukta bränt & är oturen framme kan det slå eld. Stäng av strömmen & se till att alla tåtar sitter där dom ska & testa att dra åt alla kopplingar, inte helt ovanligt att någon tåt glappar.
 
Har kollat närmsta uttaget, allt satt ordentligt, ska kolla i Centralen när jag kommer hem!
 
Om det luktar bränt och har blinkande lampor i huset finns det risk att du har ett nollfel.
Har du möjlighet att kontrollera spänningen i uttagen?
Nollfel kan vara mycket farligt och mitt råd är att du kontaktar en elektriker asap.
Ett nollfel leder till att du kan få för hög spänning i uttagen och kan skada elektronik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.