F
Katarsis Katarsis skrev:
Tack så mycket!

Det ska nämnas att det har tagit hårt på förhållandet och barnen har saknat sin pappa. De har ju inget koncept om vad vi vinner i längden.

Pappa är ju knäpp så jag har nästan bara tyckt det varit roligt även om kroppen värker och jag är helt manisk. Det ska verkligen bli skönt att ta semester men först ska trädäcket byggas klart och Den ska vi ha midsommarfirande för 20 Pers.
Då blir det en jävligt stort däck om man skall klara "social distansiering" på 2m ;)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Värmen i poolen har ökat med två grader på nio timmar. Det måste räknas som väldigt bra då det var över natten och det var ganska kallt.
I början med relativt kallt vatten så pinnar det på bra. blir väl bra COP då med mycket effekt för pengarna. Men det gick fort att värma i år. Jag började på 13 grader och hade 28-29 grader efter 4 dagar och då kör jag bara värmepumpen på dagen mellan 8:30 och 20:30
 
F fsn skrev:
Då blir det en jävligt stort däck om man skall klara "social distansiering" på 2m ;)
Haha sant.

Det är familjen som vi träffar annars också.

Vi satte oss själva i karantän mars och april. Det var helt fruktansvärt så stora barnet fick börja förskolan igen och när han är där och pillar på leksaker och leker med 50 andra ungar så känns det som det kan kvitta.
 
F fsn skrev:
I början med relativt kallt vatten så pinnar det på bra. blir väl bra COP då med mycket effekt för pengarna. Men det gick fort att värma i år. Jag började på 13 grader och hade 28-29 grader efter 4 dagar och då kör jag bara värmepumpen på dagen mellan 8:30 och 20:30
Det är de sista graderna som tar längst tid alltså? Jag räknade en grad per 4.5h och då skulle det ta 54h till 31 grader från de 17 vi har nu.

Det kanske inte stämmer då?
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Det är de sista graderna som tar längst tid alltså? Jag räknade en grad per 4.5h och då skulle det ta 54h till 31 grader från de 17 vi har nu.

Det kanske inte stämmer då?
Jag vet inte, har inte brytt mig så mycket om det, mer bara konstaterat att vattnet skall vara varmt innan jag badar och det tar den tid det tar.... Men COP på pumpen sjunker med minskad utomhustemperatur samt ökad pooltemperatur. Är det inte så att COP på pumpen är vid 20 grader ambient och 25 grader pooltemp? Jag har 13kW uteffekt på min pump vid specificerad COP. Kör du fullt öppen bypass eller hur har du ställt den? Vad har du för delta temp över värmepumpen?
 
Jag har ställt bypassen så att det skiljer två grader mellan in och ut enligt anvisning.
 
Nu är jag ingen expert på det här, men... kan ju alltid killgissa lite.

Borde inte det gå snabbast med fullt öppet flöde genom VP, dock mer kostsamt?
Full ventil innebär att allt värme går in i mer vatten, dvs lägre delta på temp mellan vattnet och omgivande luft, dvs mindre värmeförluster i slangarna....?
 
C chrille-gäddan skrev:
Nu är jag ingen expert på det här, men... kan ju alltid killgissa lite.

Borde inte det gå snabbast med fullt öppet flöde genom VP, dock mer kostsamt?
Full ventil innebär att allt värme går in i mer vatten, dvs lägre delta på temp mellan vattnet och omgivande luft, dvs mindre värmeförluster i slangarna....?
Jag killgissar att högre flöde gör att vattnet inte hinner värmas upp och ger lägre effekt.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Jag killgissar att högre flöde gör att vattnet inte hinner värmas upp och ger lägre effekt.
Men värme (energi) går ju enklaste vägen och även om var enskild droppe som passerar får lägre temperatur så borde avgiven energi vara samma eller högre?
 
C chrille-gäddan skrev:
Men värme (energi) går ju enklaste vägen och även om var enskild droppe som passerar får lägre temperatur så borde avgiven energi vara samma eller högre?
Jag kan inte tillräckligt för att svara på det.
 
En värmepump är inte en värmeväxlare där verkningsgraden är proportionell mot delta T.

Jag har tidigare försökt förklara varför Carnot-processens verkningsgrad beror på deltaT och att detta optimala deltaT beror på vilket köldmedium som används, men jag har inte teorierna tillräckligt färska i minnet för att övertyga de som tror att jorden är platt och att värmepumpen bara är en värmeväxlare....:) Så jag avstår.....


https://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle
 
MathiasS MathiasS skrev:
En värmepump är inte en värmeväxlare där verkningsgraden är proportionell mot delta T.

Jag har tidigare försökt förklara varför Carnot-processens verkningsgrad beror på deltaT och att detta optimala deltaT beror på vilket köldmedium som används, men jag har inte teorierna tillräckligt färska i minnet för att övertyga de som tror att jorden är platt och att värmepumpen bara är en värmeväxlare....:) Så jag avstår.....
Kan du svara på om det är mest optimalt med två graders skillnad på tempen in och ut?
 
Nej.

Gör som det står i instruktionsboken till pumpen.

G&J säger 1 grad så det kör jag på. Om det står 2 grader hos dig, kör på det.

...och gör allt du kan för att minska avdunstningen från poolen - dvs håll tätt!!!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej.

Gör som det står i instruktionsboken till pumpen.

G&J säger 1 grad så det kör jag på. Om det står 2 grader hos dig, kör på det.

...och gör allt du kan för att minska avdunstningen från poolen - dvs håll tätt!!!
Det står mellan 1 och 2 grader.
Vi köper soltäcke idag. Nu har vi bara skyddstäcke på.

Som jag förstått det är det bättre att bara ha soltäcke när solen skiner. Stämmer det?
 
Vet ej. Jag har tak så jag använder inget av detta. Gör det som minskar avdunstningen från ytan mest, det är den största energitjyven (själva övergången från fast till ånga alltså) och energin tas från vattnet => lägre temp.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.