Ser ju ganska trevligt ut.
 
  • Delvis konstruerad utomhuspool med blå kakel och omgivande träarbete under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 22 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Älska
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ja, om det är klor, sandfilter eller båda är svårt att testa.

Du skriver humusämnen, i min värld blir det brunt eller gult, inte grönt. Googlade lite..

Gröna missfärgningar i handfat och toalett tyder på att ditt dricksvatten är surt, vilket löser ut koppar från rören. Det är också vanligt att fjärrvärmeledningar kan orsaka att vatten är blir grönt, då ett grönt färgämne kallat Pyranin tillsätts av ansvariga institutioner för att upptäcka eventuella läckor i fjärrvärmenätet. Pyranin är ofarligt, livsmedelsklassat (används bland annat i tvål och diskmedel) och består utav harmlöst natriumsalt.

Om du upplever att ditt dricksvatten är gult kan en möjlig förklaring vara hög humushalt. Humus är egentligen delvis nedbrutna och omvandlade organiska material. De är inte skadliga för kroppen, men är inte kul att leva med. Att duscha, diska och tvätta i gult och grumligt vatten som inte luktar gott känns allt annat än lockande. Den otrevliga smaken gör det dessutom omöjligt att dricka och använda i matlagning.
Ja jag hade också lite svårt att få humus till grönt men så är det. Gubben på Stockholmvatten jag pratade med (han ringde upp för att svara på min epostade fråga) var väl bekant med frågeställningen och hade jobbat med vattenkemi i 40 år ungefär... finns ingen anledning att tvivla på riktigheten i detta. Ring gärna och prata med dom, väldigt hjälpsamma och kunniga.

Vattnet ur kranen är inte surt, det ska hålla cirka 8.5 när det lämnar reningsverket och när man mäter i poolen innan kemikalier så landar det på 7.4 ungefär. Jag har cirka 40cm kopparrör i tappvatteninstallationen, knappast nog för att skapa problem.

Jag vet inte, men det kan ju vara så att det man ser som grönt snarare är en effekt av hur vi uppfattar färg. Linern är blå, om vattnet är gulaktigt så kan man tänka sig att man uppfattar det som grönt. Tappar man upp vatten i en *stor* tillbringare i köket är vattnet helt klart, tappar man ett badkar är det också helt klart, det är bara i poolen det går att se en färgning.
 
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbat (y)
Tack!
 
Allt är igångkört nu. En PVC-skarv håller efter en timmes härdning.

Hade problem först med att få pumpen att suga vatten. Felsökte och donade. Kollade i silen till breddavloppet och där satt det en plugg. Efter den togs väck gick det lätt.

PSI 0.9 på sandfiltret.

2°C skillnad inlopp och utlopp på värmepumpen

Skyddstäcke pålagt.

Nu ska denna poolmontören gå och lägga sig.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat får jag säga - bra tryck ända in i mål. Inga större missöden.

Också ett bra exempel på hur man genom att välja lite smart både kan reducera arbetet och kapa kostnader men ändå få en väldigt fin och stabil pool.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Snyggt jobbat får jag säga - bra tryck ända in i mål. Inga större missöden.

Också ett bra exempel på hur man genom att välja lite smart både kan reducera arbetet och kapa kostnader men ändå få en väldigt fin och stabil pool.
Tack! Det värmer. Har fått mycket bra hjälp här.
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag hade också lite svårt att få humus till grönt men så är det. Gubben på Stockholmvatten jag pratade med (han ringde upp för att svara på min epostade fråga) var väl bekant med frågeställningen och hade jobbat med vattenkemi i 40 år ungefär... finns ingen anledning att tvivla på riktigheten i detta. Ring gärna och prata med dom, väldigt hjälpsamma och kunniga.

Vattnet ur kranen är inte surt, det ska hålla cirka 8.5 när det lämnar reningsverket och när man mäter i poolen innan kemikalier så landar det på 7.4 ungefär. Jag har cirka 40cm kopparrör i tappvatteninstallationen, knappast nog för att skapa problem.

Jag vet inte, men det kan ju vara så att det man ser som grönt snarare är en effekt av hur vi uppfattar färg. Linern är blå, om vattnet är gulaktigt så kan man tänka sig att man uppfattar det som grönt. Tappar man upp vatten i en *stor* tillbringare i köket är vattnet helt klart, tappar man ett badkar är det också helt klart, det är bara i poolen det går att se en färgning.
Tänkte också den tanken, ögat luras.
 
Jonas Persson
Imponerande!

Ett ypperligt resultat på en dryg månad. Även hur du funnit alla timmar för bygget är värt att gratulera.

Sov sött, nu har du hela sommaren framför dig att njuta.
 
  • Älska
Katarsis
  • Laddar…
Stämmer upp i kör och håller med dom övriga. Mycket snyggt jobbat!! Imponerande tempo, vad kostar du i timmen? :D Man har ju själv gått i tankarna kring pool och du har någonstans visat att det faktiskt inte är så himla svårt... (även om du slitit hårt och varit noggrann dock!). Tycker det är rätt häftigt att ha byggt sin egen pool.

Men.... släpp nu inte den här tråden förns du verkligen är färdig med allt! ;)
 
  • Älska
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Imponerande!

Ett ypperligt resultat på en dryg månad. Även hur du funnit alla timmar för bygget är värt att gratulera.

Sov sött, nu har du hela sommaren framför dig att njuta.
Tack så mycket!

Jag gick ut i pumprummet en sista gång innan jag la mig. Det var blött på golvet. En packning måste ha hamnat snett i en av kopplingarna på pumpen. Det tog fram till klockan ett innan jag fått det tillräckligt bra för att våga gå och lägga mig.

Detta är helt klart en stor nackdel med att ha pump och filter inomhus.

Jag tänker att jag ska fetta in packningarna.

Någon som gjort det och vet vad man ska använda?
 
....men det går lika bra med lite diskmedel. Du behöver se till att packningarna inte sträcks när du drar åt...sänder är glidet du vill åt.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Stämmer upp i kör och håller med dom övriga. Mycket snyggt jobbat!! Imponerande tempo, vad kostar du i timmen? :D Man har ju själv gått i tankarna kring pool och du har någonstans visat att det faktiskt inte är så himla svårt... (även om du slitit hårt och varit noggrann dock!). Tycker det är rätt häftigt att ha byggt sin egen pool.

Men.... släpp nu inte den här tråden förns du verkligen är färdig med allt! ;)
Tack så mycket!

Det ska nämnas att det har tagit hårt på förhållandet och barnen har saknat sin pappa. De har ju inget koncept om vad vi vinner i längden.

Pappa är ju knäpp så jag har nästan bara tyckt det varit roligt även om kroppen värker och jag är helt manisk. Det ska verkligen bli skönt att ta semester men först ska trädäcket byggas klart och Den ska vi ha midsommarfirande för 20 Pers.
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
Värmen i poolen har ökat med två grader på nio timmar. Det måste räknas som väldigt bra då det var över natten och det var ganska kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.