Tittar man på sidan du postade först, Euro-inox så uppfattar iaf jag det som att det inte är något problem att använda rostfri skruv när man fäster något som är förzinkat, bara det man fäster har större massa än skruvförbandet. Man kan alltså inte fästa något rostfritt med fzb-skruv/spik.

Faktum är att jag flera gånger har sett rännkrok i koppar som varit spikat med varmförzinkad 4", senast var rännan monterad 1949. Var nog en 60% kvar på diametern på spiken.
 
På försommaren hade jag ett lite tuffare projekt. Jag renoverade en brygga i Östersjöns saltbräkta vatten. Med blandad leverans från Biltema och Jula, så använde jag 20mm rostfri gängad stång och rostfri mutter. Sedan behövde jag stora fyrkantbrickor och låsmuttrar. 20 mm fyrkantbrickor kostar 154kr/styck i järnaffären!!, medan Biltema tar 22:90 för 10st galvade. Det blev galvade brickor och dito låsmuttrar.

Bara en månad senare hade de bägge galvade fästelementen gravrost!!

Nej jag aktar mig för att blanda rostfritt och galvat. Jag ska nästa sommar göra ett annat bryggprojekt, som jag redan börjat planera. Utan spikbleck, så är valet lätt: Då blir det rostfritt. I spikblecken blir det någon av alternativen: Varmgalvad kamspik, vriden varmgalvad tråspik, eller varmgalvad fransk träskruv (kräver spikbleck med större hål). Hellst skulle jag vilja hitta rostfria spikbleck till överkomligt pris.
 
J
importensketsig skrev:
Oädlast är ju zinken så zinket på beslaget lär ju åka först, sen själva beslaget. Men det är ju ganska mycket material i beslaget att ta av så i brist på rostfria beslag räknar jag med att det komemr funka bra. Jag återkommer till tråden om 10 år med en bild :)
Inte riktigt 10 år, men hur ser de ut nu? 😁
 
J Jotsat skrev:
Inte riktigt 10 år, men hur ser de ut nu? 😁
Är också intresserad av svar på detta. Snart 10 år som gått nu ;)

Fråga till alla:
Jag har köpt elförzinkad ankarskruv, varmförzinkade balkskor och dessa ska fästas i en tryckimpregnerad (NTR A) bärlina.
Jag fick rekommendationen i affären att köra på detta, då de elförsinkade skruvarna skulle ta upp förzinkningen från beslagen eller nåt åt det hållet.. Bör jag byta till varmförzinkade ankarskruv (om det finns?) ?
Hel vetenskap det här ju, men bygghandeln säljer denna kombination av skruv och balksko och då gissar man ju att det ska funka? Läser både här o där på nätet att elförzinkat inte ska användas utomhus, men den skruv jag har är ju för utomhusbruk och korrosivitetsklass c4. Låter ju konstigt om det inte ska fungera då?

Zincotech Ag står det på ankarskruvsom samt korrosivitetsklass c4. ("Belagd med typgodkänd rostskyddsbeläggning")
 
Redigerat:
det äter upp skruven iaf. skulle behöva vara syrafasta skruvar. samma material som badstegen är gjord av. MEN det tar mycket längre tid iaf när det är C4 skruv
 
HogeN HogeN skrev:
det äter upp skruven iaf. skulle behöva vara syrafasta skruvar. samma material som badstegen är gjord av. MEN det tar mycket längre tid iaf när det är C4 skruv
Ok, men det verkar ju som i princip alla bygger med detta och tycker det är svårt att hitta nåt bättre? Verkar ju knappt säljas. Syrafasta skruvar har jag inte hittat..
 
I importensketsig skrev:
Bra länk! Intressant med resonemanget att den ädlare metallen (i mitt fall skruven) bör ha större yta än den o-ädla metallen (i mitt fall balksko, vinkeljärn eller spikplatta) för att det ska bli ett bra galvaniskt element. Jag ser rent fram emot att fota skruvarna och beslagen om 10 år och se hur det gick faktiskt :) Tror jag ska göra en referens-träbit och slänga in under verandan som är lätt att plocka upp och titta på.

Tjena! Hur har det gått? :)
 
engs
Googlade på ämnet och hamnade tillbaka på byggahus. (y)

Ska fästa ett växthus i mursten/betongsten, växthusets ramverk består av varmförzinkat stål, tänkte använda rostfri gängstång, bricka, mutter. (Gängstången med ankarmassa i muren).
Men slog mig nu att det kanske blir problem med galvaniska strömmar?
 
I importensketsig skrev:
Oädlast är ju zinken så zinket på beslaget lär ju åka först, sen själva beslaget. Men det är ju ganska mycket material i beslaget att ta av så i brist på rostfria beslag räknar jag med att det komemr funka bra. Jag återkommer till tråden om 10 år med en bild :)
Nu har det gått 12 år. Är det dags med uppdatering med bild?
 
  • Gilla
dbjork80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.