Jag passade även på att göra en liten keps till uttagen för decklights.
 
  • Eluttag monterat på träbjälke med vit skyddskåpa som "keps" ovanpå och elektriska kablar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå skyddskåpa monterad på träbjälke med vit elkabel löpande under, grusig mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänkte på ditt gröna vatten. Det är inte klor eller pH-nivåerna som tar bort det. Vi talar om dricksvatten så det är inte fullt av levande alger som färgar det grönt och det blektes knappast av kloret. Skulle det blekas är det borta på ett dygn.

Flockmedlet kanske binder de små partiklarna så att de fastnar i sandfiltret. Att det tog flera dagar innan det slutade att bli klarare tolkar jag som att det var just sandfiltret som gjorde nytta, men partikelstorleken var på gränsen för filtret.
Det gröna i dricksvattnet är låga halter av humus enligt Stockholmvatten. Att det inte går att filtrera bort har jag verifierat i år och sedan tidigare vet jag att en klorering tar bort det (vilket även var vad Stockholmvatten föreslog). Det är möjligt att flockmedel skulle fixa biffen, men kloreringen tar bort det över natten. Vad mekanismen är för det kan man ju spekulera i.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Inloppen är monterade.

Det var rejält nervöst att skära på frihand I linern. Jag höll fingret framför rakbladet då jag resonerade att det var bättre att jag skar mig än att linern gick åt helvete.

Jag drog murarsnöre igenom ett av hålen I packningen och band en liten flytgrej i andra änden. Utan den makapären hare jag varit en packning fattigare.

När packningen var på plats kunde jag göra som vanligt fast jag var hela tiden tvungen att fixera packningen på något sätt.
så du monterade alltså inte in och utsida på inloppen och bara skar invändigt? Det blir ju omöjligt att misslyckas då.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Det gröna i dricksvattnet är låga halter av humus enligt Stockholmvatten. Att det inte går att filtrera bort har jag verifierat i år och sedan tidigare vet jag att en klorering tar bort det (vilket även var vad Stockholmvatten föreslog). Det är möjligt att flockmedel skulle fixa biffen, men kloreringen tar bort det över natten. Vad mekanismen är för det kan man ju spekulera i.
Ja, om det är klor, sandfilter eller båda är svårt att testa.

Du skriver humusämnen, i min värld blir det brunt eller gult, inte grönt. Googlade lite..

Gröna missfärgningar i handfat och toalett tyder på att ditt dricksvatten är surt, vilket löser ut koppar från rören. Det är också vanligt att fjärrvärmeledningar kan orsaka att vatten är blir grönt, då ett grönt färgämne kallat Pyranin tillsätts av ansvariga institutioner för att upptäcka eventuella läckor i fjärrvärmenätet. Pyranin är ofarligt, livsmedelsklassat (används bland annat i tvål och diskmedel) och består utav harmlöst natriumsalt.

Om du upplever att ditt dricksvatten är gult kan en möjlig förklaring vara hög humushalt. Humus är egentligen delvis nedbrutna och omvandlade organiska material. De är inte skadliga för kroppen, men är inte kul att leva med. Att duscha, diska och tvätta i gult och grumligt vatten som inte luktar gott känns allt annat än lockande. Den otrevliga smaken gör det dessutom omöjligt att dricka och använda i matlagning.
 
F fsn skrev:
så du monterade alltså inte in och utsida på inloppen och bara skar invändigt? Det blir ju omöjligt att misslyckas då.
Jag fattar inte :crysmile:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bada samma dag som chock - det tror jag man ska tänka sig lite för innan man gör, kan ju vara rejält höga halter klor. Jag ser till att vänta till nästa dag.
Har aldrig varit några problem, men chockklorar oftast på kvällen efter alla badat!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Allt är klart men en av de limmade skarvarna lossnade när jag monterade ventilen på sandfiltret.

Jag skulle gärna vilja köra igång allt nu men vet inte när det härdat... Fuuuuuuck
 
Är det inte 24 eller 48 timmar, tyvärr!
 
T Tiger79 skrev:
Är det inte 24 eller 48 timmar, tyvärr!
Står 24h för high pressure.

Detta känns väldigt low pressure.
 
En timme verkar det vara.
 
Hur högt upp i bräddavloppet ska vattnet vara?
 
Katarsis Katarsis skrev:
Hur högt upp i bräddavloppet ska vattnet vara?
minst halva skulle jag säga, jag brukar försöka hålla mig på övre halvan, men inte så högt att ett löv inte kan flyta in. går det för långt ner riskerar du att du suger in luft, pumpen börjar tjuta och funkar inte så bra.
bra fart på tråden idag! var mycket att läsa ifatt ikväll. kul att det börjar bli klart! kanonjobb du har gjort!
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
minst halva skulle jag säga, jag brukar försöka hålla mig på övre halvan, men inte så högt att ett löv inte kan flyta in. går det för långt ner riskerar du att du suger in luft, pumpen börjar tjuta och funkar inte så bra.
bra fart på tråden idag! var mycket att läsa ifatt ikväll. kul att det börjar bli klart! kanonjobb du har gjort!
Tack så mycket! Kul att höra.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Hur högt upp i bräddavloppet ska vattnet vara?
Så högt som möjligt utan att det som flyter på ytan inte kommer in i bräddavloppet.

Du kommer märka att vattenytan sjunker då vattnet avdunstar och av allt plaskande. Då vill du ha så högt som möjligt för att slippa fylla på så ofta.

Samtidigt vill du ha en så djup pool som möjligt, du vet, valuta för pengarna:p
 
  • Haha
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så högt som möjligt utan att det som flyter på ytan inte kommer in i bräddavloppet.

Du kommer märka att vattenytan sjunker då vattnet avdunstar och av allt plaskande. Då vill du ha så högt som möjligt för att slippa fylla på så ofta.

Samtidigt vill du ha en så djup pool som möjligt, du vet, valuta för pengarna:p
Det är 1.45m djupt nu med 25mm kvar på breddavloppet. Frugan bottnar inte på 1.45 så jag sa att hon får ha badväst som barnen.
 
  • Två gula barnbadvästar med tecknade motiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.