Hej,

Har problem med att klipparen inte går in i laddstationen korrekt. Den försöker några gånger men till sist ger den upp och felkoden blir "Laddstation blockerad". Har ställt den i testläge på plattan och får följande värden.
Display på en robotgräsklippares laddstation med felmeddelanden och testvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har läst en del kring att byta platta och kretskort i laddaren och undrar:

Kommer en ny laddplatta och kretskort att få gräsklipparen att hitta in i laddaren igen?

Mvh
 
  • Display på en Husqvarna gräsklippare visar testlägesvärden för A-signal med diverse numeriska värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pröva med att göra rent laddblecken på både klippare och laddstationen med tex. en slipduk.
 
Hej
Tack för tipset. Har nu testat detta men tyvärr hjälpte det inte.

Mvh
 
En text/bild som visar hur N och F-signalerna testas och vilka värde som bör kunna avläsas.

Illustration av robotgräsklippare i testposition med F- och N-signalområden markerade för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, en annan testposition än jag testade innan. Då blev det såhär.
Robotgräsklippare på gräsmattan bredvid dess laddstation och ledningskabel, synbar kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm på en Husqvarna Automower som visar signalvärden för fram och bak, inga värden över 300 och två under 100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skärm på en Husqvarna-enhet som visar olika värden, omringad av ett tangentbord med nummer och funktionstangenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget F värde över 300? Och 2 N värde under 100.

Kikade under laddplattan och det ser ok ut, dvs inga trasiga kablar eller så.
 
Det kan inte uteslutas att signalvärdena som anges i den tekniska manualen refererar till äldre versioner av klippare.
Har felet uppstått hux flux utan några ändringar gjorda i installationen?
 
Ja, plötsligt började den missade laddblecken och ge felmeddelande "Laddstationen blockerade". Visserligen har vi hört åskmuller på avstånde för några veckor sen, men det låter lite långsökt.

Mvh
 
Har mätt slingan i laddplattan och fått ca 0,5 ohm i respektive slinga.
Tänker jag fel eller borde felet då ligga på kretskortet?

Kretskortet jag har heter 584 92 64-01 Rev D, men när jag söker på bla GPL heter det
592 90 93-02. Visuellt ser de lika ut med kontakter och komponenter. Någon som vet om kortet är kompatibelt och funkar?

Min klippare är en Automower 315 från 2015.
Mvh
 
  • En kretskorts närbild som visar komponenterna och modellnummer 584 92 64-01 Rev D för en Automower 315.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det är fel på kretskortet till laddaren. Klipparen får in signaler på sina sensorer.
Kan du inte göra en liten film när klipparen försöker docka?
Hur långt in på plattan kommer klipparen?
Har du uteslutit något mekanikproblem mellan laddblecken på laddare/klippare?
 
Liten film kommer här...
 
Ibland vänster om stationen och ibland höger om...

Hjulmotorerna låter olika.
 
Ser lite ut som att den "glider" av själva plattan. Står plattan i våg? Den tycks vicka när klipparen kör upp på den.
Sitter fästskruvarna ordentligt fast i gräsmattan/jord?
Hjulmotorn, ja kanske är det slitna lager i den. Tycks hända lite då och då. Men kör klipparen normalt rakt fram under klippfasen behöver det nog inte påverka dockningen.

Signalerna och kretskort är sannolikt OK, annars hade den inte kommit så här långt och så pass rakt in mot laddaren.
 
Nja, kanske inte helt i våg men det har funkar tidigare i 2 år...

Blicken är pustade med sandpapper.

Andea mekaniska fel? Jag börjar få ont om idéer..

Mvh
 
Klipparen drar lite när den kör rakt fram, förresten..
 
Ok, kanske är det sliten växellåda som orsakar detta. För att komma vidare bör du nog ta med dig grejorna till en åf som har service på Automower, alt. visa dina filmer för någon person där.

Som en sista grej, har du kollat så att hjulen sitter ordentligt fastskruvade? Har hört talas om att det kan bli problem om de sitter dåligt/löst.
Hur är det med däcksdubbarna? Tycker fortfarande det ser ut som den slirar på laddplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.