Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Saltsyra - en dunk på 24 liter 10% räcker flera år.
Natriumhypoklorit - en dunk 12% räcker cirka en månad, ibland kortare ibland längre beroende på hur mycket bad och hur mycket exponerat för sol.
Så du kånkar 25 litersdunkar med natriumhypoklorit en gång i månaden? Måste ta plats.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Bada samma dag som chock - det tror jag man ska tänka sig lite för innan man gör, kan ju vara rejält höga halter klor. Jag ser till att vänta till nästa dag.
Instämmer, att bada direkt är rena Trumpfasonerna.
 
Jonas Persson
F fsn skrev:
Med tanke på att han har en Astralpump som troligtvis kunde få bra fart på en Jetski och det faktum att den låter därefter så ser jag en till bra anledning (lite beroende på hur den är placerad). När det gäller klor-nerbrytning och i förlängningen alger är jag rimligtvis hjälpt av det faktum att jag har ett tak typ grått lastbilskapell modell mörkt (Zabra.se). Vi kör generellt med väldigt låg klorhalt och har aldrig haft problem (bara för att jag sa det så är väl poolen grön när jag kommer hem).
Har också låg klorhalt och vattnet är altid klart trots pooltak och ljus. Ska kanske tillägga att inga småbarn är i poolen så det är rent.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så du kånkar 25 litersdunkar med natriumhypoklorit en gång i månaden? Måste ta plats.
Hämtar dunkar hos en grossist ett par gånger per år - tar tex 3st i Maj och den första ställer jag på plats och använder som den är, de andra två späder jag ut till 4-6% (dvs 1 dunk blir två eller tre) för att minska "sönderfallet" av klor till lägre koncentration (avtar helt kring 4%). Det blir lite dunkar men administrationen kring detta är minimal och jag har plats för detta i maskinrummet.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Hämtar dunkar hos en grossist ett par gånger per år - tar tex 3st i Maj och den första ställer jag på plats och använder som den är, de andra två späder jag ut till 4-6% (dvs 1 dunk blir två eller tre) för att minska "sönderfallet" av klor till lägre koncentration (avtar helt kring 4%). Det blir lite dunkar men administrationen kring detta är minimal och jag har plats för detta i maskinrummet.
Det du säger är att det fungerar bra, men kräver lite mer av ägaren.

Har sett dig vid ett flertal tillfällen nämna att det krånglar; i denna tråd en bit upp när poolen var grön, och tidigare som skäl till att din liner tappat färgen.

Är det Minimastern som inte går att lita på till hundra procent?
 
Mycket bra tips här. Mycket uppskattat.

Vattnet hag fyller med är helt klart bortsett från de löv och insekter dom landat där i.

Lutar åt att skippa chocken men samtidigt är det viktigt att vi kan bada på fredag. Vill inte ha kludd då.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Mycket bra tips här. Mycket uppskattat.

Vattnet hag fyller med är helt klart bortsett från de löv och insekter dom landat där i.

Lutar åt att skippa chocken men samtidigt är det viktigt att vi kan bada på fredag. Vill inte ha kludd då.
Som jag sa så löser sig klorpucken och du får upp pH långt innan de börjar blomma eller bli en bakteriehärd.
Det finns två lägen på puckarna, i påsen med ett hål uppklipt eller helt utan påse (turbo). Jag klipper bort ena sidan av påsen.

Lägg i en puck utan påse och kör pumpen under natten så lär klorhalten stiga snabbt. Det blir garanterat inte för starkt, så det är inte farligt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som jag sa så löser sig klorpucken och du får upp pH långt innan de börjar blomma eller bli en bakteriehärd.
Det finns två lägen på puckarna, i påsen med ett hål uppklipt eller helt utan påse (turbo). Jag klipper bort ena sidan av påsen.

Lägg i en puck utan påse och kör pumpen under natten så lär klorhalten stiga snabbt. Det blir garanterat inte för starkt, så det är inte farligt.
Då gör jag så.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jang måste erkänna att jag är imponerad av vattenförsörjningen här.

Jag har tre slangar på för fullt och ändå har jag fullt tryck i blandare, dusch osv inne i huset.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jang måste erkänna att jag är imponerad av vattenförsörjningen här.

Jag har tre slangar på för fullt och ändå har jag fullt tryck i blandare, dusch osv inne i huset.
Vänta tills vattenverket får larm om vattenläcka i sina system:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
muffis och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det du säger är att det fungerar bra, men kräver lite mer av ägaren.

Har sett dig vid ett flertal tillfällen nämna att det krånglar; i denna tråd en bit upp när poolen var grön, och tidigare som skäl till att din liner tappat färgen.

Är det Minimastern som inte går att lita på till hundra procent?
Jag tror det är ett vanligt misstag att tro att autodosering av kemikalier gör att poolen och dess utrustning är helt underhållsfri. Så är inte fallet.

Tex, backspolar man inte i tid så minskar flödet i mätkretsen och systemet mäter fel och doserar fel. Det har jag bommat en gång under 8 år med resultatet helt fel ph och klor under lite för lång tid en höst => gick rätt hårt åt linern.

Tex förr eller senare slutar mätproberna att mäta korrekt. Pahlen säger 1-2år mellan probe-byten, jag körde utan problem till i höstas med mina prober (7 säsonger ungefär) men innan jag insåg att det var knas åkte värdena jojo. Inte heller bra för linern.

Så, om man bortser från dessa incidenter har systemet som helhet fungerat felfritt. Det man lär sig av detta, och det gäller alla automatiska system, är att man måste mäta klor och ph regelbundet/veckovis. Då hittar man alla fel i tid. Problemet är att när man mätt 10ggr och systemet reglerat till rätt värde gott och väl inom en tiondels ppm så blir man slarvig och gör det mer sällan....

Fördelarna med autodosering kan man ju skriva en avhandling om, skulle aldrig köra pool utan autodos....
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vänta tills vattenverket får larm om vattenläcka i sina system:thinking:
Har funkat bra hittills
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är ett vanligt misstag att tro att autodosering av kemikalier gör att poolen och dess utrustning är helt underhållsfri. Så är inte fallet.

Tex, backspolar man inte i tid så minskar flödet i mätkretsen och systemet mäter fel och doserar fel. Det har jag bommat en gång under 8 år med resultatet helt fel ph och klor under lite för lång tid en höst => gick rätt hårt åt linern.

Tex förr eller senare slutar mätproberna att mäta korrekt. Pahlen säger 1-2år mellan probe-byten, jag körde utan problem till i höstas med mina prober (7 säsonger ungefär) men innan jag insåg att det var knas åkte värdena jojo. Inte heller bra för linern.

Så, om man bortser från dessa incidenter har systemet som helhet fungerat felfritt. Det man lär sig av detta, och det gäller alla automatiska system, är att man måste mäta klor och ph regelbundet/veckovis. Då hittar man alla fel i tid. Problemet är att när man mätt 10ggr och systemet reglerat till rätt värde gott och väl inom en tiondels ppm så blir man slarvig och gör det mer sällan....

Fördelarna med autodosering kan man ju skriva en avhandling om, skulle aldrig köra pool utan autodos....
Jag var sugen på att skaffa autodos men det lät avskräckande att ha fyra dunkar hemma.
 
Lampan är på plats. Får LEDen om några dagar så då får jag montera den.
 
  • Pool under konstruktion med mosaikplattor och ledningar synliga, väntar på LED-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TMatt
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vänta tills vattenverket får larm om vattenläcka i sina system:thinking:
Det är väl så fortfarande i Helsingborg att dom åker runt o blåser i trumpet innan dom stänger av vattnet? Så du får ut o lyssna så dom inte kommer trumpetandes bara :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.