F
Katarsis Katarsis skrev:
15 gram per m3 = 380 gram chockklor

kontrollera PH-värde efter två timmar.

Hur ofta kollar ni PH och klor?
lite oftare i början för att lära sig hur det funkar, vad som händer när man klorerar mm. Jag har aldrig Ph-reglerat eller haft i nåt annat än klor. I år har jag kollat en gång.

Puckarna kör jag med varianten som ligger portionsförpackade i påse och där klipper jag två diagonala hörn så hårt att en puck smälter på ca 8-10 dagar. Har jag puckar utan individuell påse så har jag en liten plastburk med ett 7-8mm hål i locket och ett motsvarande i botten. Och då skall jag säga tt jag kör min cirkulationspump från 8:30-21:00 varje dag. Kör man mer så går pucken åt fortare. På det sättet så har jag så jämn klorhalt jag kan, lite högre på ny puck och det dippar lite siste dagen. Skillnaden är total mot att bara vräka ner en puck i skimmern.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F fsn skrev:
lite oftare i början för att lära sig hur det funkar, vad som händer när man klorerar mm. Jag har aldrig Ph-reglerat eller haft i nåt annat än klor. I år har jag kollat en gång.

Puckarna kör jag med varianten som ligger portionsförpackade i påse och där klipper jag två diagonala hörn så hårt att en puck smälter på ca 8-10 dagar. Har jag puckar utan individuell påse så har jag en liten plastburk med ett 7-8mm hål i locket och ett motsvarande i botten. Och då skall jag säga tt jag kör min cirkulationspump från 8:30-21:00 varje dag. Kör man mer så går pucken åt fortare. På det sättet så har jag så jämn klorhalt jag kan, lite högre på ny puck och det dippar lite siste dagen. Skillnaden är total mot att bara vräka ner en puck i skimmern.
Mycket intressant!

Hur stor pool har du? Tänker att jag kanske behöver mindre hål i burken till mindre pool.

Har du burken i breddavloppet eller silen?
 
Redigerat:
F fsn skrev:
lite oftare i början för att lära sig hur det funkar, vad som händer när man klorerar mm. Jag har aldrig Ph-reglerat eller haft i nåt annat än klor. I år har jag kollat en gång.

Puckarna kör jag med varianten som ligger portionsförpackade i påse och där klipper jag två diagonala hörn så hårt att en puck smälter på ca 8-10 dagar. Har jag puckar utan individuell påse så har jag en liten plastburk med ett 7-8mm hål i locket och ett motsvarande i botten. Och då skall jag säga tt jag kör min cirkulationspump från 8:30-21:00 varje dag. Kör man mer så går pucken åt fortare. På det sättet så har jag så jämn klorhalt jag kan, lite högre på ny puck och det dippar lite siste dagen. Skillnaden är total mot att bara vräka ner en puck i skimmern.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med att köra pumpen fler eller färre timmar?
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Mycket intressant!

Hur stor pool har du? Tänker att jag kanske behöver mindre hål i burken till mindre pool.

Har du burken i breddavloppet eller silen?
I silkorgen i breddavloppet. Poolen är 8x3,5m med helgaveltrappa. Runt 37,5 kubikmeter ungefär
 
Katarsis Katarsis skrev:
Vad finns det för fördelar/nackdelar med att köra pumpen fler eller färre timmar?
Jag föreslår att du kör cirkulationen 24x7 till en början och när du börjar få koll på läget och tycker att du kan dra ner på omsättningen av vatten, så minskar du tiden. Många som har problem med vattnet har det för att man inte får bort ytvattnet där den trevliga guckan växer och frodas.

Den enda nackdelen med att köra pumpen heltid är att det förbrukas mer el. I övrigt bara fördelar.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
När poolen är full ska jag starta pump och värmepump. Så här långt har jag kommit.

Ha filtret på backspolning.

Fyll vatten i silkorgen på pumpen innan start.

Starta pumpen och backspolar.

Stanna pumpen och ändra till rinse.

Är det bara att starta värmepumpen och ställa in bypassen när dessa steg är klara?

Hur mycket chockklor ska jag använda i början?

Hur lång tid tar det innan det är möjligt att bada. Ur klorsynpunkt.
Varför ska man chockklorera dricksvatten? Gör du samma när du badar i badkaret? Kan du dricka det är det garanterat badbart. Släng i en puck i breddavloppet och kör pumen första dygnet så lär du få upp klorhalten innan vattnet blir otjänligt.

Kloret är till för att förhindra alger och bakterietillväxten som startar när du värmer upp vattnet till runt 30 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du kör cirkulationen 24x7 till en början och när du börjar få koll på läget och tycker att du kan dra ner på omsättningen av vatten, så minskar du tiden. Många som har problem med vattnet har det för att man inte får bort ytvattnet där den trevliga guckan växer och frodas.

Den enda nackdelen med att köra pumpen heltid är att det förbrukas mer el. I övrigt bara fördelar.
Nu har du plastdelar och inget rostfritt i breddavloppet. Problemet om du inte kör pumpen dygnet runt är att klorpucken som sakta löses upp i breddavloppet gör att klorhalterna blir skyhöga och de får även rostfritt att rosta. Fick lite rost på mitt breddavlopp då pumpen inte gick på nätterna. Löste det genom att köra pumpen 5 minuter var tredje timme på natten.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför ska man chockklorera dricksvatten?
När man tappar kommunalt vatten här så ser det inte så roligt ut.



En badmästare i en annan tråd föreslog att man bara behövde filtrera för att bli av med detta (som jag uppfattade det), så det ville jag testa denna gång. Jag körde cirkulation i ett par dagar och fick viss förbättring, men helt bra blev det inte. Därefter fick jag lite Minimasterproblem så uppstarten drog ut på tiden och jag började få algtillväxt => blev ändå tvungen att chocka för att bli av med allt. Så, givet hur vattnet ser ut här när jag tappar det så verkar ändå chock vara det snabbaste sättet att starta poolen. Tappar man vatten ur en bergtäkt är nog vattnet normalt helt klart och då skulle jag skippa chock.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu har du plastdelar och inget rostfritt i breddavloppet. Problemet om du inte kör pumpen dygnet runt är att klorpucken som sakta löses upp i breddavloppet gör att klorhalterna blir skyhöga och de får även rostfritt att rosta. Fick lite rost på mitt breddavlopp då pumpen inte gick på nätterna. Löste det genom att köra pumpen 5 minuter var tredje timme på natten.
Ok.

Då lägger jag ner min röst. Körde puckar i någon månad för 8 år sedan så jag har för lite praktiskt erfarenhet för att tycka något i frågan. Annat än i generella termer = filtrera mycket är bra.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
När man tappar kommunalt vatten här så ser det inte så roligt ut.

[bild]

En badmästare i en annan tråd föreslog att man bara behövde filtrera för att bli av med detta (som jag uppfattade det), så det ville jag testa denna gång. Jag körde cirkulation i ett par dagar och fick viss förbättring, men helt bra blev det inte. Därefter fick jag lite Minimasterproblem så uppstarten drog ut på tiden och jag började få algtillväxt => blev ändå tvungen att chocka för att bli av med allt. Så, givet hur vattnet ser ut här när jag tappar det så verkar ändå chock vara det snabbaste sättet att starta poolen. Tappar man vatten ur en bergtäkt är nog vattnet normalt helt klart och då skulle jag skippa chock.
Med andra ord..

Fyll poolen
Ser det fel ut chockklorera
Annars kan du bada direkt

Jag fyller från ytvattnet runt poolen på våren, klart, men surt, skulle gissa på runt pH 6 då den fyllda poolen hamnar på 6,8-6,9.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ok.

Då lägger jag ner min röst. Körde puckar i någon månad för 8 år sedan så jag har för lite praktiskt erfarenhet för att tycka något i frågan. Annat än i generella termer = filtrera mycket är bra.
Du kör med andra puckar, dunkar med ren syra. Vi har kul en gång i veckan med våra puckar, hur ofta måste du fylla på din anläggning?
 
T Tiger79 skrev:
Hur mkt chocklor du ska ha får du läsa på förpackningen. Bada brukar vi göra samma dag!
Bada samma dag som chock - det tror jag man ska tänka sig lite för innan man gör, kan ju vara rejält höga halter klor. Jag ser till att vänta till nästa dag.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du kör med andra puckar, dunkar med ren syra. Vi har kul en gång i veckan med våra puckar, hur ofta måste du fylla på din anläggning?
Saltsyra - en dunk på 24 liter 10% räcker flera år.
Natriumhypoklorit - en dunk 12% räcker cirka en månad, ibland kortare ibland längre beroende på hur mycket bad och hur mycket exponerat för sol.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
När man tappar kommunalt vatten här så ser det inte så roligt ut.

[bild]

En badmästare i en annan tråd föreslog att man bara behövde filtrera för att bli av med detta (som jag uppfattade det), så det ville jag testa denna gång. Jag körde cirkulation i ett par dagar och fick viss förbättring, men helt bra blev det inte. Därefter fick jag lite Minimasterproblem så uppstarten drog ut på tiden och jag började få algtillväxt => blev ändå tvungen att chocka för att bli av med allt. Så, givet hur vattnet ser ut här när jag tappar det så verkar ändå chock vara det snabbaste sättet att starta poolen. Tappar man vatten ur en bergtäkt är nog vattnet normalt helt klart och då skulle jag skippa chock.
Dricker du det vattnet?

Minns för 15 år sedan när jag fyllde upp badkaret i lägenheten och skulle stänga av. Tvärstannade då vattnet var mörkrött. Det är vanligt att det komunala vattensystemet har två vägar till konsumenten. Normalt flyter vattnet i en riktning och avlagringar fastnar på olika ställen. En dag ändras flödesriktningen och all skiten lossnar...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du kör cirkulationen 24x7 till en början och när du börjar få koll på läget och tycker att du kan dra ner på omsättningen av vatten, så minskar du tiden. Många som har problem med vattnet har det för att man inte får bort ytvattnet där den trevliga guckan växer och frodas.

Den enda nackdelen med att köra pumpen heltid är att det förbrukas mer el. I övrigt bara fördelar.
Med tanke på att han har en Astralpump som troligtvis kunde få bra fart på en Jetski och det faktum att den låter därefter så ser jag en till bra anledning (lite beroende på hur den är placerad). När det gäller klor-nerbrytning och i förlängningen alger är jag rimligtvis hjälpt av det faktum att jag har ett tak typ grått lastbilskapell modell mörkt (Zabra.se). Vi kör generellt med väldigt låg klorhalt och har aldrig haft problem (bara för att jag sa det så är väl poolen grön när jag kommer hem).

Förslaget att rulla pumpen några minuter varannan timma är nog bra om man inte vill köra 24/7. Minns att jag gjorde det med men tror det försvann i nån programmering.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.