A Andresm skrev:
Tar ner det som är är fäst mot väggen och ny bärlina/längsgående regel och balksko?
Den här tråden är helt absurd att läsa. Att dömma av alla bilder och din text så har du inte så mycket kunskaper själv. Att du här i tråden ska få dem rätta tipsen att fortsätta bygget själv är svårt att tänka sig. Du har redan fått 25 "proffsiga" lösningar på hur du ska göra. Jag har 12 år i branschen som egen och tycker du ska riva allting innan du kontaktar en ny snickare. En "bra" snickare vänder vid dörren när han både får se och höra vilka du har haft där. Sry hårda ord och inte meningen att sparka på Ngn som ligger men det är sanningen. Det går säkert att fixa och trixa och stämpa och hålla på men i slutändan blir det inte som du tänkt dig. Nej.
 
  • Älska
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag tror inte du behöver vara så nervös. Hitta en hantverkare som löser infästningen i berget så är det värsta löst. Jag hade dock bytt ut stolparna mot vanliga stolpar då de där brädorna (troligen) inte är impregnerade för att vara i markkontakt eller bärande.
Dock som någon skrev så tar man bara en stolpe i taget och borrar ner L-formade skor så är det inget problem. Kanske lägger till några brädor på diagonalen för att sova bättre på natten :)
Jag hade nog inte legat sömnlös över infästningen i fasaden men det är kanske inte så jag hade byggt...
En bra hantverkare löser det där :)
L Lovan83 skrev:
Jag tror inte du behöver vara så nervös. Hitta en hantverkare som löser infästningen i berget så är det värsta löst. Jag hade dock bytt ut stolparna mot vanliga stolpar då de där brädorna (troligen) inte är impregnerade för att vara i markkontakt eller bärande.
Dock som någon skrev så tar man bara en stolpe i taget och borrar ner L-formade skor så är det inget problem. Kanske lägger till några brädor på diagonalen för att sova bättre på natten :)
Jag hade nog inte legat sömnlös över infästningen i fasaden men det är kanske inte så jag hade byggt...
En bra hantverkare löser det där :)

Förlåt,
N Nickesågen skrev:
Den här tråden är helt absurd att läsa. Att dömma av alla bilder och din text så har du inte så mycket kunskaper själv. Att du här i tråden ska få dem rätta tipsen att fortsätta bygget själv är svårt att tänka sig. Du har redan fått 25 "proffsiga" lösningar på hur du ska göra. Jag har 12 år i branschen som egen och tycker du ska riva allting innan du kontaktar en ny snickare. En "bra" snickare vänder vid dörren när han både får se och höra vilka du har haft där. Sry hårda ord och inte meningen att sparka på Ngn som ligger men det är sanningen. Det går säkert att fixa och trixa och stämpa och hålla på men i slutändan blir det inte som du tänkt dig. Nej.

Jag ska inte bygga vidare själv.
Har absolut inga byggkunskaper, som jag skrev tidigare är jag nyfiken och vill lära mig.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Då kan jag lägga till Andres att det är viktigt att få ramen ordentligt kryssmätt och kontrollerad att den är i våg innan man sätter igång att borra för stolpar etc. Surt att efteråt inse att den är sned.

/Göran
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det finns till och med rättsfall som säger det motsatta. (Har inte domen och orkar inte leta upp den). En altan kan knappast räknas som en liten lastökning eftersom en normal altan kan väga flera ton med full belastning.
Frågan är om hela akta ens vikt hänger i väggen eller inte. I detta fall inte då det finns stolpar överallt som bär upp vikten (när de förankrats ordentligt).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.

Nej det ser verkligen inte bra ut. Vilka jävla amatörer. Säg åt som att göra om och göra rätt. Du lär få råd här i tråden om hur det ska göras.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Förankringen i berget är helt åt pipan! Det ska vara någon typ av ingjutna stolpskor.
Borrat.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Informera hantverkaren skriftligen att du inte tycker det ser fackmannamässigt utfört och att du är orolig över hållfastheten.

Säg att du kommer leta upp någon som kan besiktiga arbetet och därefter besluta om arbetet behöver göras om eller om samarbetet ska avbrytas.


Betala inget, inte ens för materialet.
Bra ide. Men besiktningen måste han betala. OM de fortsätter trots allt och gör allt rätt så skulle jag om jag vore han dra av för besiktningskostnaden. Det har jag gjort en gång. Det var så mycket fel så jag betalade bara det som var rätt och skickade hem dom. Drog av för besiktning också som sagt.
 
useless useless skrev:
Jag har svårt att tro att det bara är den där plåtvinkeln som håller stolpen? Hur ser det ut i detalj?
Så är det nog tyvärr hahaha.
 
B bossespecial skrev:
Som nämnts, fäst en längsgående regel på väggen och skruva balkskor i denna(y)
Om ni tittar så ser ni att det redan sitter reglar infäst i väggen som reglarna ut är fästa i
 
V vaktis100 skrev:
Om ni tittar så ser ni att det redan sitter reglar infäst i väggen som reglarna ut är fästa i
Små regelstumpar ja, eller vad menar du?
 
A Andresm skrev:
Lite fler bilder.
Jesus fucking croist... På tegelstenar på jord.. möbelvinklar med två skruv etc. Inte stolpar som går hela vägen upp för räcket... Jag ser antingen räcket rasa och ni falla ner med kaffekoppen/groggen i handen eller hela skiten rasa nerför då ni sitter och fikar. Det är så mycket fel så det kommer att ta en satans tid för dom att göra det rätt. En stolpe i taget. Det är nästan lika bra att dom river skiten och gör det rätt, alternativt tar med material och åker hem så ni får anlita riktiga snickare. Men det kommer de aldrig att gå med på. Förbered dig på mycket tjafs och bråk och dokumentera all kommunikation. Bilder har du, det är bra.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Ja eller åtminstone under reglarna så dom har något att vila på och skråskruva eller gaffelankare.
Sen hade jag känt mig tryggare med att ha skarvarna över en stolpe och inte mitt på som nu.

Men dom har ändå gjort mycket på dom timmarna, kan inte vara timpris.
Ja det har gått undan men allt är FEL ;)
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Små regelstumpar ja, eller vad menar du?
Ja,,,,, låt säga att de sitter med 2 bultar var och där e 8 st så blir det 16 bultar,,,,,,, aldrig att en snickare hade satt 16 bultar på en bärlina så dessa håller minst lika bra
 
S
A Andresm skrev:
Tack för dina tips och bilden :), känns lite enklare och mindre åt helvete nu.

hur långa tycker du stolpskona ska vara?

Funkar inte den här: [länk]

fast i rätt dimension?
Detta är inte för stolpar överhuvud taget. Du skall ha Ett par Galvade stolpjärn med genomgående skruv samt mutter per stolpe. Bilden visar en balksko för upplag av balk. En balksko svetsad på en stump armeringsjärn har sämre styvhet än stolpen i sig och svetsen utgör en svag punkt. Den är avsett för upplagslast utan böjpåkänning. Men vet du hur strukturen verkar kan man ha enstaka dylika för stöd om andra med stolpjärn tar tillräckligt mycket av böjkrafterna.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Är också amatör! Funderar över hur balkarna som ska bära upp golvet ska monteras. Ska bom passas in mellan dom två långa och vila på den korta plankan i mitten. är det säkert att du i så fall ska bygga en altan. Med tanke på avståndet funderar jag på om det inte ska bli en studsmatta med trägolv.
Byggde själv en altan enligt förslag som jag hittade på nätet. valde cc 60 cm och har för mig att balkarna har måtten 50x160 mm och under har jag stöd varje 150 cm och som står på betongplattor med måtten 30x30 cm.
Jag skulle inte vilja gå ut på din altan. Ingen större skada om altanen glider ner för klippan men sitter altanen fast i huset kanske huset följer med. Förstår inte orsaken till varför man inte borrade i berget och göt fast stolpskor som dessutom skyddar virket mot fukt. Tvivlar på om tryckimpregnerad virke kan klassas som tryckimpregnerad i kortändarna där man sågat av virket.
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.