F fsn skrev:
jo det är väl förhållandevis viktigt. Jag reagerade mer på att du in inlägg #686 skrev att båda plastdelarna skulle vara utanför. Troligtvis en ren felskrivning.
Det måste det vara.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Filter brukar anges i hur många kilo sand de innehåller.

Hur många kilo är ditt filter på?

Astral CANTABRIC D.500 ska ha 100kg, så det är bara att tömma säckarna. Var försiktig i början så att spridarrören inte skadas och hamnar rätt. Lite vatten gör att sanden fördelar sig lättare.
Då stämmer det nog. Ska kolla så det är den modellen. Tack!

Du menar vatten i botten och sen sand?
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Filter brukar anges i hur många kilo sand de innehåller.

Hur många kilo är ditt filter på?

Astral CANTABRIC D.500 ska ha 100kg, så det är bara att tömma säckarna. Var försiktig i början så att spridarrören inte skadas och hamnar rätt. Lite vatten gör att sanden fördelar sig lättare.
är det fördel med glaskulor istället för sand? Jag har sand och jag dränerar ut vattnet och tar in ”överdelen” på filtret varje höst och lägger en planka och en sten över. Det är fan inte super-fresh att dra igång igen på våren.

Samtidigt är det inte lätt att gräva ut 100kg blöt sand ur det lilla hålet. Kört på samma sand nu för 4 året tror jag.

Hur gör ni andra?
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Då stämmer det nog. Ska kolla så det är den modellen. Tack!

Du menar vatten i botten och sen sand?
plugga röret så du inte får ner nån sand där.... Brukar finnas med en sladdrig fyllningstratt som täcker röret.
 
F fsn skrev:
är det fördel med glaskulor istället för sand? Jag har sand och jag dränerar ut vattnet och tar in ”överdelen” på filtret varje höst och lägger en planka och en sten över. Det är fan inte super-fresh att dra igång igen på våren.

Samtidigt är det inte lätt att gräva ut 100kg blöt sand ur det lilla hålet. Kört på samma sand nu för 4 året tror jag.

Hur gör ni andra?
För att det är fuktigt hela vintern?

Du kanske ska ha det öppet och låta sanden torka?

Jag har pump och filter inomhus så jag kommer nog ha det öppet om ingen här har en bättre idé.
 
F fsn skrev:
plugga röret så du inte får ner nån sand där.... Brukar finnas med en sladdrig fyllningstratt som täcker röret.
Tänkte tejpa över Röret men fick ingen tratt med. Är ju ett rätt så stort hål så ska nog gå bra.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
För att det är fuktigt hela vintern?

Du kanske ska ha det öppet och låta sanden torka?
Varför öppna filtret på vintern? Det räcker med att öppna bottenpluggen och ställa vredet mitt i.

Var tvungen att tömma mitt filter förra året då jag öppnade det och lyckades lyfta spridarören en bit.

Töm sanden med en grovdammsugare. Fungerar ypperligt om filtret stått en stund och släppt ut vattnet.

Fyll filtret med en bit hängränna eller liknande. En häller upp sand på rännan som har en hink under om det spills och en annan föser ner sanden i filtret med handen. Fungerar utan spill och kontrollerat så att röret kommer rätt.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Spridarröret satt fast i toppen och drogs med upp när jag öppnade. Går lätt om det finns vatten i filtret som gör sanden lös. Sand hade fastnat i skarven mellan delarna så det kärvade.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför öppna filtret på vintern? Det räcker med att öppna bottenpluggen och ställa vredet mitt i.

Var tvungen att tömma mitt filter förra året då jag öppnade det och lyckades lyfta spridarören en bit.

Töm sanden med en grovdammsugare. Fungerar ypperligt om filtret stått en stund och släppt ut vattnet.

Fyll filtret med en bit hängränna eller liknande. En häller upp sand på rännan som har en hink under om det spills och en annan föser ner sanden i filtret med handen. Fungerar utan spill och kontrollerat så att röret kommer rätt.
Jag bara gissar. Lär mig så snabbt jag kan :p
 
Jag tar in centralventilen på vintern. Andra ställer spaken i något mellanläge så det är lite öppet och vatten kan garanterat (?) rinna ut. Eftersom jag har unioner på alla anslutningar är det lätt att ta in och förvara frostfritt.

Byta sand har jag inte gjort på 8 år. Ser inget behov av det. Jag backspolar *rejält* varje höst så jag har endast några små klumpar med skräp ovanpå sanden, som jag tar bort på våren.
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
När poolen är full ska jag starta pump och värmepump. Så här långt har jag kommit.

Ha filtret på backspolning.

Fyll vatten i silkorgen på pumpen innan start.

Starta pumpen och backspolar.

Stanna pumpen och ändra till rinse.

Är det bara att starta värmepumpen och ställa in bypassen när dessa steg är klara?

Hur mycket chockklor ska jag använda i början?

Hur lång tid tar det innan det är möjligt att bada. Ur klorsynpunkt.
 
Hur mkt chocklor du ska ha får du läsa på förpackningen. Bada brukar vi göra samma dag!
 
T Tiger79 skrev:
Hur mkt chocklor du ska ha får du läsa på förpackningen. Bada brukar vi göra samma dag!
Gott snack! Var faktiskt precis ute och hämtade förpackningarna.

Multiaction
Chockklor
PH+
PH-
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Gott snack! Var faktiskt precis ute och hämtade förpackningarna.

Multiaction
Chockklor
PH+
PH-
Jag tycker att man börjar med ett Ph test vilket inte blir nåt anmärkningsvärt då du verkar fylla med kommunalt vatten. Fippla inte med Ph-reglering för nån ynka decimal utan låt det vara. Sen på med chock, tror det är runt 200g / 10 kubik men kan ha fel där.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tycker att man börjar med ett Ph test vilket inte blir nåt anmärkningsvärt då du verkar fylla med kommunalt vatten. Fippla inte med Ph-reglering för nån ynka decimal utan låt det vara. Sen på med chock, tror det är runt 200g / 10 kubik men kan ha fel där.
15 gram per m3 = 380 gram chockklor

kontrollera PH-värde efter två timmar.

Hur ofta kollar ni PH och klor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.