Onsalakorven andr.ljung skrev:
Finns det elektriska åkgräsklippare? Kan inte minnas att jag sett någon...
Finns någon ryobivariant som bauhaus har haft i sina senaste reklamblad också.
 
M
Det absolut störigaste med vår granne är att den klagar på oss.

Grannen har barn som leker högljutt varje dag. Vi vaknar ofta av gallskrik från deras studsmatta både vardagar och helger. På sommaren när vi har altandörren öppen hör vi skrik både från denna granne och andra i grannskapet i princip hela dagen. Och denna granne har även en katt som gör sina behov över hela vår gräsmatta etc.

Vi har relativt många vänner och de kommer på besök då och då, skulle säga att vi har besök varannan helg, antingen fredagen eller lördagen. Under senaste två åren har vi haft 4 större fester; inflyttningsfest, midsommar, nyår, samt födelsedagsfest, alla gånger på lördagar.

Vi påstår att allt detta är saker som man får räkna med i ett villaområde. Vi tycker själva det är kul med liv i grannskapet, och när någon annan har fest och spelar musik så tycker vi bara det är trevligt. Att barn leker och tjoar är såklart givet, att katter springer över tomtgränserna.. Vi accepterar ljud & rörelse och tycker det hör ett villaområde till. Men när grannen kommer och klagar på en ohållbar situation och att de inte kan sova under helgerna pga oss så blir man faktiskt less. De har klagat både när vi haft större högljudd fest samt när vi haft lägre musik som spelat, eller om vi pratat då vi suttit ute på sommaren.

Vi har provat att diskutera med varandra, men det gick inte så bra då grannen tyckte det var helt fruktansvärt hur vi kunde jämföra fest med barnlek. Vi å vår sida tycker väl att spela musik/ha fest så pass sällan kontra dagligt skrik är fullt jämförbart och tycker kanske att man bör acceptera bådadera. Såklart att man kan tänka på volymen efter ett visst klockslag, eller meddela i förväg om man ska ha en stor fest (behöver man göra det på Midsommar??), men vi vill inte känna att vi är begränsade i vårt eget hus. De arbetar tydligen även i skift så ibland är lördag eller söndag en arbetsdag för dem. Det kan vi inte se alls hur vi ska kunna ta hänsyn till tyvärr när det är Sveriges officiella helgdagar.

Hursomhelst, lite off topic kanske, men någon som har något tips på hur man kan ljudisolera sin trädgård/altan? Vi tänker att matta på trädäcket borde hjälpa lite grann? Växter? För som sagt, det som stör oss mest är att de klagar och vill begränsa oss, så bästa vore om vi på något sätt kunde fortsätta spela vår musik som vi gör då och då utan att de störs.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
A
M moatw skrev:
Det absolut störigaste med vår granne är att den klagar på oss.

Grannen har barn som leker högljutt varje dag. Vi vaknar ofta av gallskrik från deras studsmatta både vardagar och helger. På sommaren när vi har altandörren öppen hör vi skrik både från denna granne och andra i grannskapet i princip hela dagen. Och denna granne har även en katt som gör sina behov över hela vår gräsmatta etc.

Vi har relativt många vänner och de kommer på besök då och då, skulle säga att vi har besök varannan helg, antingen fredagen eller lördagen. Under senaste två åren har vi haft 4 större fester; inflyttningsfest, midsommar, nyår, samt födelsedagsfest, alla gånger på lördagar.

Vi påstår att allt detta är saker som man får räkna med i ett villaområde. Vi tycker själva det är kul med liv i grannskapet, och när någon annan har fest och spelar musik så tycker vi bara det är trevligt. Att barn leker och tjoar är såklart givet, att katter springer över tomtgränserna.. Vi accepterar ljud & rörelse och tycker det hör ett villaområde till. Men när grannen kommer och klagar på en ohållbar situation och att de inte kan sova under helgerna pga oss så blir man faktiskt less. De har klagat både när vi haft större högljudd fest samt när vi haft lägre musik som spelat, eller om vi pratat då vi suttit ute på sommaren.

Vi har provat att diskutera med varandra, men det gick inte så bra då grannen tyckte det var helt fruktansvärt hur vi kunde jämföra fest med barnlek. Vi å vår sida tycker väl att spela musik/ha fest så pass sällan kontra dagligt skrik är fullt jämförbart och tycker kanske att man bör acceptera bådadera. Såklart att man kan tänka på volymen efter ett visst klockslag, eller meddela i förväg om man ska ha en stor fest (behöver man göra det på Midsommar??), men vi vill inte känna att vi är begränsade i vårt eget hus. De arbetar tydligen även i skift så ibland är lördag eller söndag en arbetsdag för dem. Det kan vi inte se alls hur vi ska kunna ta hänsyn till tyvärr när det är Sveriges officiella helgdagar.

Hursomhelst, lite off topic kanske, men någon som har något tips på hur man kan ljudisolera sin trädgård/altan? Vi tänker att matta på trädäcket borde hjälpa lite grann? Växter? För som sagt, det som stör oss mest är att de klagar och vill begränsa oss, så bästa vore om vi på något sätt kunde fortsätta spela vår musik som vi gör då och då utan att de störs.
Folk är helt enkelt intoleranta. Det är en en klar nackdel hos den moderna människan.
 
M moatw skrev:
De har klagat både när vi haft större högljudd fest samt när vi haft lägre musik som spelat, eller om vi pratat då vi suttit ute på sommaren.
Det intressanta är väl när festen slutat och det blivit tyst? Lite skillnad om ni slutade föra oljud 22:00 eller 04:00.

En av få fördelar med studsmattehoppande barn är att de sällan är ute efter 22:00.
 
  • Gilla
Joakim90 och 3 till
  • Laddar…
M
Z ZipLock skrev:
Det intressanta är väl när festen slutat och det blivit tyst? Lite skillnad om ni slutade föra oljud 22:00 eller 04:00.
Är det? Tycker det intressanta är att det kvittar vilken tid, hur högt, hur länge, hur ofta eller huruvida man själv för oväsen, så klagas det ändå. Då är det klagandet som blir störande, i alla fall för mig.
 
Stör och stör. Ibland när vår matfantasi i hushållet är på låg nivå och grannen står ute och grillar något som luktar förbannat gott kan det saftas i strupen. Kan kännas lite störande :p

Eller när man har fått ställa in en spelkväll för ungarna är sjuka och grannen sitter med några sällskap, skrattar, dricker vin och spelar spel på altanen. Ja, då kan man känna lite lätt avundsjuna vilket är lite irriterande..

Skämt och sido. Vi är sjukt nöjda med våra grannar. Det är väl som någon säger, det är väl dom som stör sig på oss. Haha!
 
  • Gilla
Ballottola och 2 till
  • Laddar…
Problemet här i området är att alla är så jäkla trevliga. Hur ska man klara av att vara butter enstöring när de är supergemytliga :)

Fördelen är dessutom stora tomter på minst 2400 kvm så även om grannen "stör" så är det en bit bort och jämfört med bullret inne i tätbebyggt område så är det ingenting.

Inte ens när ena grannen fick 50 lastbilslass med tippmassor och hade en grävmaskin som levde om i två veckor blev jag sur. Dels för att de är så jäkla trevliga och för att deras vattensjuka djungel till tomt blev så väldigt mycket finare :)

Iofs har jag knappt haft problem med mina grannar i lägenheterna före jag bodde i hus heller. Tur eller om det beror på annat i mitt sinnelag låter jag vara osagt :)

(Med det sagt är jag inget pushover. Men utifrån mitt yrkesliv vet jag att det är bättre att samtala med folk än kriga)
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Stör och stör. Ibland när vår matfantasi i hushållet är på låg nivå och grannen står ute och grillar något som luktar förbannat gott kan det saftas i strupen. Kan kännas lite störande :p

Eller när man har fått ställa in en spelkväll för ungarna är sjuka och grannen sitter med några sällskap, skrattar, dricker vin och spelar spel på altanen. Ja, då kan man känna lite lätt avundsjuna vilket är lite irriterande..

Skämt och sido. Vi är sjukt nöjda med våra grannar. Det är väl som någon säger, det är väl dom som stör sig på oss. Haha!
Känner igen det där. Jävla skit. Aldrig får man vara helt glad. jag vill också klaga! ;)
 
M moatw skrev:
Det absolut störigaste med vår granne är att den klagar på oss.

Grannen har barn som leker högljutt varje dag. Vi vaknar ofta av gallskrik från deras studsmatta både vardagar och helger. På sommaren när vi har altandörren öppen hör vi skrik både från denna granne och andra i grannskapet i princip hela dagen. Och denna granne har även en katt som gör sina behov över hela vår gräsmatta etc.

Vi har relativt många vänner och de kommer på besök då och då, skulle säga att vi har besök varannan helg, antingen fredagen eller lördagen. Under senaste två åren har vi haft 4 större fester; inflyttningsfest, midsommar, nyår, samt födelsedagsfest, alla gånger på lördagar.

Vi påstår att allt detta är saker som man får räkna med i ett villaområde. Vi tycker själva det är kul med liv i grannskapet, och när någon annan har fest och spelar musik så tycker vi bara det är trevligt. Att barn leker och tjoar är såklart givet, att katter springer över tomtgränserna.. Vi accepterar ljud & rörelse och tycker det hör ett villaområde till. Men när grannen kommer och klagar på en ohållbar situation och att de inte kan sova under helgerna pga oss så blir man faktiskt less. De har klagat både när vi haft större högljudd fest samt när vi haft lägre musik som spelat, eller om vi pratat då vi suttit ute på sommaren.

Vi har provat att diskutera med varandra, men det gick inte så bra då grannen tyckte det var helt fruktansvärt hur vi kunde jämföra fest med barnlek. Vi å vår sida tycker väl att spela musik/ha fest så pass sällan kontra dagligt skrik är fullt jämförbart och tycker kanske att man bör acceptera bådadera. Såklart att man kan tänka på volymen efter ett visst klockslag, eller meddela i förväg om man ska ha en stor fest (behöver man göra det på Midsommar??), men vi vill inte känna att vi är begränsade i vårt eget hus. De arbetar tydligen även i skift så ibland är lördag eller söndag en arbetsdag för dem. Det kan vi inte se alls hur vi ska kunna ta hänsyn till tyvärr när det är Sveriges officiella helgdagar.

Hursomhelst, lite off topic kanske, men någon som har något tips på hur man kan ljudisolera sin trädgård/altan? Vi tänker att matta på trädäcket borde hjälpa lite grann? Växter? För som sagt, det som stör oss mest är att de klagar och vill begränsa oss, så bästa vore om vi på något sätt kunde fortsätta spela vår musik som vi gör då och då utan att de störs.
köp riktade högtalare så hör din granne nästan inget
 
C cpalm skrev:
Jorå, dock svindyr och förmodligen inte något vidare prestanda
[media]
verkar inte blivit nån hit av dom ser ibland dom på annons här som trasiga

så jag var och test körde en för skoj skull dom låter lika störande som en bensin driven en man ser ju i videon att han har kåppor på sig
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Arnmark Arnmark skrev:
Jag har nyss köpt hus och kriterierna var bergvärme, fiber, altan med kvällssol och inga grannar med studsmatta. Efter en månad så är jag fortfarande nöjd med köpet :D
Viktigt att kolla att grannarna inte har studsmatta.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Har mycket lite att klaga på när det gäller grannar. Skulle vara vid skogsstugan där en granne ca 20km bort över sjön har en gatlykta som är tänd hela natten.

Sen är det så klart en och annan alkis i närområdet. Inte direkta grannar. Speciellt en typ som har fester med Vit Makt folk lite då och då som avslutas av polis med dragna vapen mitt i nätterna. Lite besvärligt då polisen spärrar av den enda vägen. Han ställer också upp antika husvagnar(skrot) och lägger högar med bråte och läckande gamla motorer och annan skit på olika ställen i närheten. Ironiskt att en person med klart uttalade SD-sympatier är blind för att han själv är det tydligaste exemplet på beteende som han inte vill ha. Allt som påminner om tiggarläger i grannskapet står han själv för.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 6 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter :rolleyes:

Sen flyttade vi till radhus där det visade sig att vi hade grannarna från helvetet. Det enda sättet jag kan beskriva dom på är white trash. Musik på maxvolym från fre em till sön kväll. Fester, konstant grillning och ”hinka bira” med polare :rolleyes: Musiksmaken var dessutom skit. Lärde mig deras playlist efter några dagar redan och kunde utan problem sjunga med i stämmor. Nåja, hur som helst. Slutade med att jag ruttnade och tillkallade polis efter att de fullständigt ignorerant alla mina vädjanden om att visa lite hänsyn. Grannen i fråga är full och dum och blir tagen av polisen :crysmile: Antar att soc blev inblandade då barn fanns med i bilden.

Förvånandsvärt nog var detta inget socialt dåligt område. Tvärtom. Antar att de bott i sitt hus sedan långt innan värdestegringen.

Läxan man lärt sig? Kolla ALLTID upp vilka grannarna är och utgå inte bara ifrån att det är civiliserade människor för att det är ett lite finare familjeområde. Hade faktiskt räckt att jag mött denna granne en gång för att förstå varför säljarna flydde.

Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.

Snart flyttar vi igen till en stor nyproducerad lägenhet så jag får be om att återkomma med vad jag kommer störa mig på där :crysmile:

Fram tills dess, låta mig höra era grannstories! :surprised:
Det är väl egentligen inget fel på grannar i stort. Ett värre bekymmer är alla äckliga människor som bor i närheten. Lika överallt. På tåg, bussar samma sak. Fullt av äckel som A kör för långsamt eller B för fort. Överallt. Man kan inte ens gå på affären ifred. Är det inte massa kundjävlar där och handlar så kommer det något stolpskott ur personale och frågar om man vill ha hjälp. Och var lugn för att det alltid är något äckel till leverantör och är i vägen vid typ bröd hyllorna. Jag kan inte gå på jobbet. Var lugn för att en så kallad kollega ska prata skit i stället för att sköta sitt arbete. Inte blev det bättre med Corona och jobba hemifrån. Rätt som det är dyker det upp någon unge eftersom skolan stängt. Häng på stan förbaskade snorvalp! Eller, ännu värre. En respektive som vill umgås! Va fan, jag jobbar.
Så klaga inte på grannarna era stolpskott!
 
  • Gilla
  • Haha
fruktanki och 8 till
  • Laddar…
Jag flyttar faktiskt just nu i skrivande stund på grund av grannar. I mitt fall har det varit en invandrarfamilj som flyttat in vägg i vägg (radhus) och där killen sjunger högt inomhus. Han låter ungefär som på idol eller nåt sånt program och skriker (förlåt, "sjunger") väldigt högt.

De sitter ute ibland på varma kvällar och bjuder in fler kompisar som tillsammans beter sig som att inga grannar finns. Skriker och sjunger etc. Och naturligtvis röker, som man kan förvänta sig från den här typen.

Flytta är enda sättet att komma bort från den här typen av människor. Det saknas hänsyn i deras hjärnor.
 
  • Gilla
Dhle
  • Laddar…
M moatw skrev:
Är det? Tycker det intressanta är att det kvittar vilken tid, hur högt, hur länge, hur ofta eller huruvida man själv för oväsen, så klagas det ändå. Då är det klagandet som blir störande, i alla fall för mig.
Det verkar ju att ni är orsaken till obehag. Bara för att ni tycker det är kul med oväsen i grannskapet betyder det inte att andra tycker det är lika kul.
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.