Snubblat över ett problem som håller på att göra mig galen under renovering av trappa där det finns en gammal trappkoppling. Förstår inte hur jag ska koppla denna :mad:


För att förtydliga två tvinnade sladdar uppe till höger, två tvinnade nere till höger och en enkel nere till vänster.
Gammal trappkoppling med två tvinnade sladdar och en enkel sladd ur väggen, behov av kopplingshjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gröntillbakahållen elkomponent för trappkoppling med synliga kopplingsscheman, fasthållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller en gammal trappkopplingsmekanism med olika anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All hjälp uppskattas! Har googlat utan resultat..
 
Alltså du får ju mäta så det stämmer, men dom röda ska nog sitta där pilarna går ut på den nya. Det är gissningsvis dom röda som är "trappen" sedan har dom kopplat in något mer ihop med den ena röda, vilket är lite mysko?
 
Du kan se i den g:a brytaren hur kontaktvippan sluter/bryter mellan dom olika anslutningarna. När du vet det är det bara att lägga trådarna på motsvarande funktioner på den nya brytaren. Hur den är "kopplad" internt ser du ju på baksidan av brytaren.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag kopplade in den gamla strömbrytaren på exakt samma sätt som den satt innan och det funkar ju såklart. Men hur jag än kopplar den nya brytaren så går proppen, har jag fel brytare?
 
Mja...antingen är det en fultrapp med fas och nolla ner i båda brytarna och lampan mellan "P-na" eller så har man använt en plint för att skarva nollan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MultiMan
"Hur jag än kopplar" är en livsfarlig strategi inom el. Du måste ta reda på hur du ska koppla innan du ansluter trådarna.

Eftersom vi inte vet vilken typ av brytare den gamla så är det, iaf för mig, omöjligt att svara på hur du bör göra. Hursomhelst så måste du själv förstå vad du gör, allt annat är olämpligt och potentiellt farligt.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Ta ett mätinstrument och mät upp funktionen för den gamla brytaren (utan ledare anslutna).
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Ni har rätt gott folk. Här har jag tagit vatten över huvudet. Får använda den gamla tills min elektriker har vägarna förbi:) tack till alla som försökt hjälpa!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Men TITTA på den g:a så ser du hur den fungerar, ena skruven leder till en vippa som växlar mellan dom andra skruvarna. När du vet vilka/vilken tråd som går till vippan som växlar vet du ju även vilken tråd(ar) som ska ligga på vippan (L) i den nya brytaren. Dom övriga lägger du på varsin "pil ut" precis som det var gjort på den g:a brytaren.
 
E elmont skrev:
Men TITTA på den g:a så ser du hur den fungerar, ena skruven leder till en vippa som växlar mellan dom andra skruvarna. När du vet vilka/vilken tråd som går till vippan som växlar vet du ju även vilken tråd(ar) som ska ligga på vippan (L) i den nya brytaren. Dom övriga lägger du på varsin "pil ut" precis som det var gjort på den g:a brytaren.

Dem tvinnade sladdarna uppe till höger är ledarna dem med ström i
 
  • En öppen eluttag på en vägg där tvinnade kablar syns uppe till höger, vilka är strömförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Var blev den andra röda ledaren av som syntes på bilden i trådens första inlägg?

Det ser ut att vara rätt många avbrutna kardeler uppe till höger och väldigt lång oisolerad bit nertill till höger och där det ser ut som att du lagt tråden på fel sida skruven innan åtdragning, då trycks den lätt ur läge.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Var blev den andra röda ledaren av som syntes på bilden i trådens första inlägg?

Det ser ut att vara rätt många avbrutna kardeler uppe till höger och väldigt lång oisolerad bit nertill till höger och där det ser ut som att du lagt tråden på fel sida skruven innan åtdragning, då trycks den lätt ur läge.
Sladden var så satans kort så fick skarva den med en sån orange Skarvning av en kort sladd med hjälp av en orange skarvklämma, otydlig elkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har kopplat såhär nu ser det bra ut? Närbild på insidan av en eluttag där elektriska sladdar är anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är tämligen övertygad om att det är en "fultrapp"!
Fas uppe till höger, nolla nere till höger, den röda nere till vänster går till lampan. "L/P" nere till vänster. Lika i den andra brytaren.
 
B byggsvanen skrev:
Dem tvinnade sladdarna uppe till höger är ledarna dem med ström i
Du har troligen det Fotografen kallar fultrapp i #5. Har du någon spänningsprovare/instrument så testa mellan de två skruvarna där det ligger tvinnat dubbelt in där ska du då ha 230 V. Och för att koppla in nya brytaren lägg då den ensamma röda till L och respektive tvinnade till varsina pil ut. Sen är det en olämplig koppling ändå så du borde fixa till det vid tillfälle som någon av de konventionella trappkopplingarna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ungefär så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.