Skånepöjk
Hej

har en asfaltbacke (infart) som bli ruggigt hal att gå i på vintern om det bildas is.

har fnulat på olika lösningar.

salta (tydligen ej bra för asfalten) gav heller ingen bra effekt förra vintern

sanda samma sak, not good enouge.

skotta/ploga funkar men kan fortfarande bli väldigt halt vid snabba väderomslag.

funderat på att bygga/anlägga något man kan gå på, gallerjärn eller liknande. Blir varken snyggt eller bra.


Är inne på att antingen bygga själv eller låta ett proffs göra det. DVS bygga ett räcke som man kan hålla sig i om det är is under fönsterna och man vill ta sig ner från backen.

hur hade ni gjort?

kan man beställa materialet från en smed och göra det själv eller ska man betala extra för att få det ditsatt?

frugan måste kunna ta sig ner säkert med barnvagnen så har några månader på mig att lösa detta innan vintern är här.

tanken är då ett räcke att hålla sig i direkt till höger (längst med berget/närmast bild)

det är ganska långt så lite orolig för kostnaden.
Svarta stolpar lämpligt avstånd och en runt överliggare i samma material.

tipps förslag råd allt uppskattad

tusen tack
 
  • Asfaltinfart vid en sluttning med parkerade bilar, sopkärl och en lyktstolpe, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfaltbacke sett från ovan med gröna buskar och vita blommor längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en asfalterad infart som kan bli halkig på vintern, möjlig placering för räcke längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfaltinfart längs husvägg med trädgårdsläggning till höger, potentiell plats för räcke längst berget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina bilder säger mig inte så mycket, men min tanke är så här ungefär:
Visst, klart att du skall sätta upp ett räcke att hålla i vid vandringen uppför och nedför infarten.
Men jag tycker inte att det räcker!
Du borde anlägga en gångtrappa vid sidan av infarten, där det går att gå upp och ner utan risk att halka och slå sig fördärvad.
Tänk på att ingen blir yngre, och risken att ramla, och få otrevliga brott , ökar med ökande ålder.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dina bilder säger mig inte så mycket, men min tanke är så här ungefär:
Visst, klart att du skall sätta upp ett räcke att hålla i vid vandringen uppför och nedför infarten.
Men jag tycker inte att det räcker!
Du borde anlägga en gångtrappa vid sidan av infarten, där det går att gå upp och ner utan risk att halka och slå sig fördärvad.
Tänk på att ingen blir yngre, och risken att ramla, och få otrevliga brott , ökar med ökande ålder.
har även jag funderat på det. Men ett räcke är nog fullt dugligt 20år framåt för oss :)
 
Skånepöjk
Kanske en mer rättvis bild. Är ca 17m om man ska ha räcke hela vägen.
Hittills tagit in 1 offert, de ville ha 3500kr/m monterat och klart.
För dyrt tyckte jag.
 
  • Uppfart med asfalterad yta och kantad av stenmur och växtlighet utan räcke, ca 17m lång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det absolut giftigaste måste ju vara att köra nedför den där backen på vintern. Lite för halt så glider du ut på vägen utan möjlighet att stanna. Jag hade rätat ut den nedre svängen åt höger uppifrån sett så att man kan ta fart då man kör upp och om man tappar fästet på vägen ned så kan man rulla ut i högerfilen och börja köra. Jag hade också satt upp ett rejält räcke som kan stoppa en bil på vänstersidan så att man inte glider av och ner i gräset.

Går det inte att bygga en gångtrappa en bit till vänster om hela rampen?
 
Skånepöjk
pelpet pelpet skrev:
Det absolut giftigaste måste ju vara att köra nedför den där backen på vintern. Lite för halt så glider du ut på vägen utan möjlighet att stanna. Jag hade rätat ut den nedre svängen åt höger uppifrån sett så att man kan ta fart då man kör upp och om man tappar fästet på vägen ned så kan man rulla ut i högerfilen och börja köra. Jag hade också satt upp ett rejält räcke som kan stoppa en bil på vänstersidan så att man inte glider av och ner i gräset.

Går det inte att bygga en gångtrappa en bit till vänster om hela rampen?
fattar hur du tänker, är inte riktigt lika brant/flack till vänster som det ser ut på bilden. Har inte haft något problem att ta mig upp eller ner för backen med bilen hittills men är det för körigt så parkerar jag nedanför backen och går upp.

En trappa hade varit bra men finns ingen bra plats att ha den på, tror även att ett räcke vore finare..
Har däremot ingen lust att lägga 50 tusen på det
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
fattar hur du tänker, är inte riktigt lika brant/flack till vänster som det ser ut på bilden. Har inte haft något problem att ta mig upp eller ner för backen med bilen hittills men är det för körigt så parkerar jag nedanför backen och går upp.

En trappa hade varit bra men finns ingen bra plats att ha den på, tror även att ett räcke vore finare..
Har däremot ingen lust att lägga 50 tusen på det
50' är billigare än ett benbrott, en hjärnskakning eller nåt annat otyg. Att falla är ett ögonblicks verk.

Kan du inte bara sätta upp stolpar med ett grovt rep mellan?
 
Vi har också en sluttande asfalterad uppfart. När det är riktigt halt, kan jag åka försiktigt nedför med sparkstöttingen. Halkskydden ligger framme på dörrmattan hela vintern, för ifall. När det blir riktigt illa, smyger jag efter staketet och håller i mig. I nödfall tar jag en omväg.

Det räcker inte med att vidtaga en åtgärd: man måste göra flera saker. Räcke är bra; trappsteg också. Skotta, salta eller sanda fungerar beroende på vädret och väglaget.
Ett räcke behöver inte bli så dyrt, om du kan slå ner stolpar efter kanten mellan blommorna. Sen räcker det med en eller två bräder som ledstänger. Om du är noggrann, kan det bli rätt snyggt fast det är enkelt.
 
Redigerat:
Skånepöjk
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
50' är billigare än ett benbrott, en hjärnskakning eller nåt annat otyg. Att falla är ett ögonblicks verk.

Kan du inte bara sätta upp stolpar med ett grovt rep mellan?
absolut, usch nä sånt vill man slippa!

vad för typ av stolpar tänker du på?
Förstår att jag måste såga/borra bort asfalten där jag ska ha stolpar, sen gräva bort det som är under och sätta fast stolparna med betong.
Vet däremot inte vad för stolpar man ska köpa för att kunna montera en rund ledstång
 
Skånepöjk
C Cider skrev:
Vi har också en sluttande asfalterad uppfart. När det är riktigt halt, kan jag åka försiktigt nedför med sparkstöttingen. Halkskydden ligger framme på dörrmattan hela vintern, för ifall. När det blir riktigt illa, smyger jag efter staketet och håller i mig. I nödfall tar jag en omväg.

Det räcker inte med att vidtaga en åtgärd: man måste göra flera saker. Räcke är bra; trappsteg också. Skotta, salta eller sanda fungerar beroende på vädret och väglaget.
Ett räcke behöver inte bli så dyrt, om du kan slå ner stolpar efter kanten mellan blommorna. Sen räcker det med en eller två bräder som ledstänger. Om du är noggrann, kan det bli rätt snyggt fast det är enkelt.
håller med dig, får börja med ett räcke och sen fortsätta säkra upp.
Vill helst undvika att bygga i trä när det kommer till ledstången, lite orolig att få ”stall” känsla
 
Narren666
Vart i landet befinner sig uppfarten? Är det södra Sverige?

Jag vill minnas att jag sett någon slags permanent grus som fästs uppe på asfalten.
Tänk typ papptak, som är knottrigt.
Det funkar ju dock endast om det inte är FÖR mycket snö.

Jag vet inte alls vad det kallas som jag tänker på men du kanske förstår vad jag menar?
 
Jag tycker att du ska sätta ett staket längs andra sidan istället. Du pratade om barnvagnar på intåg, då dröjer det inte länge innan ungen drar iväg på balanscykel eller trehjuling... man vill inte att de ska kunna köra utgör en kant/stup som det ser ut som på vänster sida.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
har även jag funderat på det. Men ett räcke är nog fullt dugligt 20år framåt för oss :)
Ja, troligen.
Men du tänker väl också på föräldrar, svärförädrar, mor- och farmödrar osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.