B byggarebo2 skrev:
Har börjat skruva med julas markskruv för utbyggnad av altan men får inte ner skiten, har ca 10-15 cm kvar att få ner den.
Några tips? Funderar på att fästa en regel i balkskon med dubbla bultar och sen vrida ner den med detta. Att bara lägga en regel i balkskon funkar inte, fästet viker sig direkt. Måste ju finnas ett verktyg avsett för julas skruvar? Är ju ett hål under fästet, vad kan det vara till?
Mitt tips är som tidigare nämnt att förborra lite. Jag dunkade ner ett spett och en vässad 45x45 regel innan skruven. Sedan måste du ha mothåll på skon annars viker den ut sig som du märkt. Jag satte bara en vanlig tving på utsidan skon, då kunde jag dra ut regeln och ta nytt tag utan att koppla loss tvingen.
 
Förmodligen har du träffat en sten. Då tar det tvärstopp. Jag fick göra ett hål med spett först för att få ner mina. Ett par rejäla slag med spettet så att du antingen spräcker stenen eller flyttar den, Sedan går skruven ner. Funkar inte det skulle jag förborra som föreslagits tidigare.
 
Har fått ner att nu! Hjälpte med tvingar! Tack för det, men ett jäkla jobb! Har tät lerjord men inte mycket sten.
Kommer dock inte köpa detta mer utan gräva för hand och lägga ner färdiga plintar, är inte alls lika jobbigt tycker jag. Men det va värt att testa dessa skruvar.
 
  • Gilla
Mikael Wahlborg och 2 till
  • Laddar…
Jag fick tag på ett kasserat jordborr där motorn var trasig. Sen gjorde jag ett fäste som passar för jordskruven och istället för bensinmotorn svetsade jag dit en stång och nu räcker det med att använda en vanlig batteridriven skruvdragare på stången så åker jordskruvarna i utan problem!
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
Dvillan
Hallå! Hur tror ni dessa funkar i jord en meter framför brant sluttande slänt? Tomten är anlagd för ca tre år sedan, så marken har förhoppningsvis satt sig lite.

Tanken är att jag ska påbörja staketbygge 0,9 m högt med cc 1,5m mellan stolparna. Vill helt gjuta men det rimmar dåligt med årstiden just nu...
 
Provborra först. Med en slänt kan det vara berg under?
 
Dvillan
D dacolonel skrev:
Provborra först. Med en slänt kan det vara berg under?
Vi har berg på tomten, men inte just där, vi la på fyllnadsmassor och jord för att strecka ut trädgården så långt ut mot slänten som möjligt, det jag funderar på är om det är för mjukt, eller för dåligt jordtryck från slänten så stolparna kommer vika sig... men ska absolut prova (y)
 
Dvillan
Sådärja, inhandlat några markskruv, ska bli spännande att se hur de funkar!
 
@Dvillan, jag är nyfiken på hur det har gått med dina markskruv. Skulle man kunna få en uppdatering?
 
  • Gilla
Marcus i skurup
  • Laddar…
Dvillan
splinter splinter skrev:
@Dvillan, jag är nyfiken på hur det har gått med dina markskruv. Skulle man kunna få en uppdatering?
Absolut! Nu har jag fått ner 15 skruvar intill slänten. Gick lätt att få ner dem (kanske för lätt? :thinking:), bortsett från där jag stötte på sten. Stöter man på en sten så blir de snabbt snett. Så Jag tog ett spätt så jag kunde rikta in skruvarna någorlunda rakt ner. När jag sen satte stolparna (95x95) så fanns det tillräcklig marginal att få stolparna helt raka. Jorden har inte satt sig ordentligt så rycker jag i stolparna, ca 1m höga, så ser man att skruven följer med. I och med att jorden inte satt sig, och att jag är nära slänt så tror jag att det hade blivit likadant om jag hade gjutit, inte tillräckligt stabil mark helt enkelt. Min förhoppning är att när jag sätter på spikreglar att det stabiliseras lite. Jag har ganska täta stolpar, ca 1,4m cc. Det är en sektion som är kortare cc, pga stor sten, som stör mig nåt så vansinnigt... :mad:
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Har precis själv idag skruvat ner mina första julaskruv för min altan. Grymt smidigt. Spettade upp första halvmetern. Sen skruvade jag ner den nästan meterlånga skruven. Tog några minuter per skruv.
 
  • Gilla
kelinci och 2 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Har precis själv idag skruvat ner mina första julaskruv för min altan. Grymt smidigt. Spettade upp första halvmetern. Sen skruvade jag ner den nästan meterlånga skruven. Tog några minuter per skruv.
Vad har du för markförhållande? Funderar på att förstärka upp mitt kommande trädäck med skruvar på några ställen. Läste i nån recension att de var svåra att skruva ner.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad har du för markförhållande? Funderar på att förstärka upp mitt kommande trädäck med skruvar på några ställen. Läste i nån recension att de var svåra att skruva ner.
Ja, rekommenderas inte om man, som jag, har sprängsten med 20-30cm jord ovanpå.
Ett h-vete att få ner då.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, rekommenderas inte om man, som jag, har sprängsten med 20-30cm jord ovanpå.
Ett h-vete att få ner då.
Jag har sand och jord, så det borde väl va enkelt då. Köper några och provar.
 
  • Gilla
Xwidex och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har sand och jord, så det borde väl va enkelt då. Köper några och provar.
Jag har ganska jordigt. Spettet åkte ner långt i den blöta halvleriga jorden utan ansträngning.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.