Gintas Gintas skrev:
Nu har vi också påbörjat med panel. Först garaget, sedan blir huset ;)
[bild]
[bild]
Snyggt! Fråga, vad är det för typ av panel? Är det "öppet" i mellanrummet in mot duken?
 
det är lärk panel utan spont. ja, svart vindpapp täcker läkt.
 
  • Gilla
Videnvik
  • Laddar…
Nybyggt mörkträhus med svart tak och stora fönster på en byggarbetsplats med grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andrey1 och 5 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Hur löste ni luftningen i överkant?
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Gintas kan du inte rita upp hur du gjort din fasad?

Normalt ska ju Icopal windy placeras bakom spikläkten.
 
Jag tänkte lösa luftningen av panel på detta sätt:
Det blir en stående panel med med 10mm luftningsremsa bakom spikläkten, fasaden ska behandlas med Järnvitriol.
Teknisk ritning av väggkonstruktion med stående panel, spikläkt och luftningsremsa för fasadbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanUno
  • Laddar…
vi har satt 10mm distanser bakom horisontella läkt. det är thermomur/lättbetong hus, så här kunde vi ha icopal på läkt för att täcka läkt att den inte syns via glipor. bifogar bild på luftningen vid plåten.
Ventilationsutrymme med svart ventileringsplåt och distanserad horisontell läkt bakom en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur funkar det med vind pappen och uv ljus? Brukar vara öppen tid på max 3 månader.
 
Gintas Gintas skrev:
[bild]
Hej! Vad har ni behandlat denna fasad med?
 
Gammal tråd, men norrmännen har gjort det här i många år. "Logpanel" har jag hört det kallas, dvs samma typ av panel som en lada (springor utan lock). Bakom panelen med springorna sitter vanliga spikläkt och asfaboard som vindskydd (dvs svart). Men det funkar säkert bra med vindpappen ovan också. Eller svartmålad utegips om man orkar jobba sig.

Finessen med logpanel är att vind och regn faktiskt inte tränger in i väggen trots springorna. Det blir liksom en luftkudde bakom panelen när trycket byggs upp.

Billigt, snyggt och enkelt - som vanligt så kan dom, norrmännen! Är dessutom grymt snyggt ihop med faltak (trätak).
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Gammal tråd, men norrmännen har gjort det här i många år. "Logpanel" har jag hört det kallas, dvs samma typ av panel som en lada (springor utan lock). Bakom panelen med springorna sitter vanliga spikläkt och asfaboard som vindskydd (dvs svart). Men det funkar säkert bra med vindpappen ovan också. Eller svartmålad utegips om man orkar jobba sig.

Finessen med logpanel är att vind och regn faktiskt inte tränger in i väggen trots springorna. Det blir liksom en luftkudde bakom panelen när trycket byggs upp.

Billigt, snyggt och enkelt - som vanligt så kan dom, norrmännen! Är dessutom grymt snyggt ihop med faltak (trätak).
Hej! har tänkt göra så med min loge, med befintliga springor i panelen.Men ligger asfaboarden emot panelen, eller ska det vara spalt emellan för att skapa den där luftkudden?
O hur mycket spalt isåfall 1 tum?
 
W wedge73 skrev:
Hej! har tänkt göra så med min loge, med befintliga springor i panelen.Men ligger asfaboarden emot panelen, eller ska det vara spalt emellan för att skapa den där luftkudden?
O hur mycket spalt isåfall 1 tum?
Luftspalt - jajamän. 28 mm räcker nog, men det är mycket trevligare att spika panel på 34 mm spikläkt (svarar bättre).
 
Hittade min gamla skiss jag ritade upp efter hur arkitekt Anders Haslestad hade byggt ett hus i norska Telemark med logpanel. På den tiden ansågs en vägg med 170+45 vara extremt välisolerad i Norge. Överdrivet rent av, därav alternativen med klenare regelstomme.
 
  • Arkitektritad skiss av väggkonstruktion med logpanel och måttangivelser, betecknad "LOGPANEL" och daterad 1990.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
adamavail
  • Laddar…
T
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Hittade min gamla skiss jag ritade upp efter hur arkitekt Anders Haslestad hade byggt ett hus i norska Telemark med logpanel. På den tiden ansågs en vägg med 170+45 vara extremt välisolerad i Norge. Överdrivet rent av, därav alternativen med klenare regelstomme.
Vad är de olika skikten?
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Ytterpanel, luftspalt/spikregel (korsande för att inte hindra ev inträngande vatten att rinna ner), asfaboard (vi är ju i Norge som gillar detta lättarbetade material - utegips/vindskydd för svenskar), regelstomme, ångspärr, installationsskikt, invändig spontad obehandlad panel (återigen är vi i Norge - gips för svenskar)
 
  • Älska
thced
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.