Jag tror att det går att få till så att det blir helt OK med rimliga insatser. I bakkant mot huset kan du t ex. ersätta spikbeslag med en regel som du fäster med expander i fasaden. Dimension får man kanske räkna på men 45x170 och över borde kunna ta lasterna om du får till bra infästningar mot grundmuren. Framkant är lite mer arbete. Jag hade nog inte kört stolpskor direkt i berget utan gjutit upp en klack först som jag satt stolpskorna i, såklart dubbade i berget. Det kan du säkert göra nu också om du gör det successivt utmed bärlinan. Dock har jag bara tittat på bilderna på fram- och bakkant. Det vore intressant att få fler bilder på hur de löst sidorna och ev. upplag i mitten.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
Vad jag kan se ser det där mer ut som provisoriska stöd. Varför man nu ska ha det. Var sitter stolparna som ska ta lasten i så fall?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nej nej nej, gör om gör rätt!!!
Stoppa detta och gör om allt, det där är inte ett seriöst och riktigt bygge.
Stolpar ska förankras och bör dras upp till räcket så det blir stabilt.

Betala inget, inte ens för materialet.
I bästa fall kan byggarna göra om och göra rätt, men i princip bör du byta byggare.

Fastna inte i en sommarstress nu, utan se till att det blir riktigt gjort, om du så får vänta med premiären till kräftpremiären.

Lycka till.
Avbryt samarbetet och byt byggare.
 
  • Gilla
Humlo och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du fått tag på någon besiktningsman?
Nej har inte haft nån här ännu. Jobbar på det.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Jag tror att det går att få till så att det blir helt OK med rimliga insatser. I bakkant mot huset kan du t ex. ersätta spikbeslag med en regel som du fäster med expander i fasaden. Dimension får man kanske räkna på men 45x170 och över borde kunna ta lasterna om du får till bra infästningar mot grundmuren. Framkant är lite mer arbete. Jag hade nog inte kört stolpskor direkt i berget utan gjutit upp en klack först som jag satt stolpskorna i, såklart dubbade i berget. Det kan du säkert göra nu också om du gör det successivt utmed bärlinan. Dock har jag bara tittat på bilderna på fram- och bakkant. Det vore intressant att få fler bilder på hur de löst sidorna och ev. upplag i mitten.
kan lägga upp alla bilder på hur det ser ut.
 
H Harrison skrev:
Avbryt samarbetet och byt byggare.
har redan gjort det. Dom har erbjudit sig att fixa det. Jag har ingen förtroende för dom och kommer inte få bygga hos mig mer.
 
  • Gilla
  • Wow
Polyester och 13 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Nej har inte haft nån här ännu. Jobbar på det.
Det kan vara svårt att få tag på en besiktningsman, men ge dig inte. Det viktigaste är att stoppa bygget NU.
Hur hittade ni den aktuella firman, som gjorde den här konstiga lösningen, den ser inte ut som något annat altanbygge som jag har sett på bilder eller i verkligheten.
 
A Andresm skrev:
har redan gjort det. Dom har erbjudit sig att fixa det. Jag har ingen förtroende för dom och kommer inte få bygga hos mig mer.
De får säkert nya uppdrag någon annanstans (suck). Det är stor efterfrågan på hantverkare så här års.
 
  • Gilla
LATH
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
Inte ens jag som amatör skulle gjort så. Vad har du anlitat för några?
Här är en länk till en annan principskiss

https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-pa-berg.189823/
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Kom i kontakt med dom här via en bekant och enligt honom så hade han bara hört bra saker och att dom var duktiga.
 
Som Pierreben visade ovan. Skruva loss ett stöd i taget, borra hål i berget och skruva tillbaka stödet när det finns riktig stolpsko att fästa i under. Det går att fixa, ingen idé att få panik och börja riva allt. Men som sagt, ta dit nån som besiktigar så det inte visar sig att annat är fel som vi inte ser på bilderna, t ex att man använt för klena skruvar, eller skruv för inomhusbruk.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 10 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstår inte det här med spikvinklar på detta sättet ? Gör ju ingen nytta över huvud taget.
nja, någon nytta gör de säkert. Förhindrar i alla fall vridning av reglarna när de torkar om inte annat...Hade de liggandes hemma sedan tidigare. Hade däremot inga balkskor kvar.Alla reglar är skråskruvade med 6mm x 120 träskruv så de sitter bra.

sen är det ju kul att skruva också
 
F Frippegubben skrev:
Som Pierreben visade ovan. Skruva loss ett stöd i taget, borra hål i berget och skruva tillbaka stödet när det finns riktig stolpsko att fästa i under. Det går att fixa, ingen idé att få panik och börja riva allt. Men som sagt, ta dit nån som besiktigar så det inte visar sig att annat är fel som vi inte ser på bilderna, t ex att man använt för klena skruvar, eller skruv för inomhusbruk.
Det låter som en bra idé, gör man det med samtliga stolpar? Hur gör man med dom som vilar på stenplattorna?
 
H Harrison skrev:
De får säkert nya uppdrag någon annanstans (suck). Det är stor efterfrågan på hantverkare så här års.
Det är ibland svårt att veta i förväg om en firma gör ett bra jobb. Vi har kollat alla firmor som vi har anlitat jättenoga, men en av de gjorde ett jättedåligt jobb och byggde en liten husgrund väldigt snett och tog mycket betalt för jobbet. Deras chef tog fram tumstocken bara en gång och gjorde resten "på känn", han åt och satt på toa en timme varje gång och jobbade sedan en timme. Sedan hittade vi en bra firma, som hade mycket kunskap och trevliga, flitiga och kunniga hantverkare. Vi gav den dåliga firman sparken, de verkade inte ens ha någon riktig plan för jobbet.

Det kom även irländska asfaltläggare som ville renovera vår gäststuga, men vi blev medvetna vad de var, dels från den irländska accenten, dels pga att de ville göra jobbet "in black", dels pga att de ville ha ett förskott på 100.000 för att köpa takstolar som skulle komma på en vecka, dels pga att de inte hade något organisationsnummer och inte fanns på nätet. Det var svårt att bli av med dem, trots att vi sa nej, de kom totalt 6 ggr och var väldigt påstridiga, tills vi låste våra grindar.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Men hur är det med resten av konstruktionen. Ser ju inte ut som det finns någon större kompetens i projektet.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.