Hej!

Jag är fullständig novis på el. Nu ska vi koppla in en spis i ett fritidshus. Den tidigare spisen var enligt uppgift 400V och kopplad via dosa där det ska finnas 3 faser, men inte någon nolla enligt vad jag har fått beskrivet (se bild). Det är ganska långt att dra nolla dit, så jag gissar att det kostar en del och att det vore enklare att hitta en spis som inte behöver nolla, eller?

Dessutom är det rätt smalt där spisen ska stå, så den måste vara max 50 cm bred. Jag har dock hittat en spis från Electrolux, EKC50150OW 400V, https://www.tretti.se/vitvaror/spis/glaskeramik-spis/product/electrolux-ekc50150ow-400v/, som verkar funka bra. När jag pratar med Tretti så tror de att spisen inte behöver nolla, men de är inte säkra. Jag har försökt läsa all information, men jag kan inte utläsa om det är så - hur vet jag om spisen behöver nolla?

OBS! Jag har inte tänkt ansluta spisen själv, utan anlita en elektriker. Men jag vill inte köpa en spis som han inte kan ansluta.

Tips och förslag tas tacksamt emot!
 
  • Elektrisk anslutningsdosa för spis med synliga kablar och terminaler, utan synlig nolledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ollin och 2 till
  • Laddar…
Tack för förslag! Det är inte kostsamt att dra fram nolla om det är en bit att dra den?
 
Beror helt på hur enkelt det är att dra fram den. Har du otur tar det tvärstopp.
 
Om jag försöker tolka bilden så ser det ut som du har en kabel fram till dosan. Det är alltså inte ett el´rör med lösa trådar. Jag bedömer det av det ser ut som du har en oisolerad "biledare" som jord. Det är alltså en oisolerad ledare som finns i höljet på vissa kablar. Sedan ser det möjligen ut som du har en röd tråd till i matningen som ev. är en fasledare. En riktigt farlig färgkombination i dosan i så fall. Öppnar för livsfarliga felkopplingar.

Det man då behöver göra är att byta ut kabeln från centralen till platsen där spisen står. Själva kabeldragningen är nog inte jättedyr, frågan är hur lätt det är att komma åt att dra den. Man kan ev. komma fram en enklare väg, ex. om det finns en krypgrund under?
 
Många spisar kan kopplas för två faser plus nolla, om det blir alltför svårt att byta kabeln så är det en skaplig lösning. Då kopplar man om i proppskåpet så att en av fasledarna får rollen som nolla istället.

Det innebär en begränsning vad gäller effektuttag jämfört med tre faser men brukar sällan vara ett problem i praktiken. Det blir också tokigt med färgerna då nollan normalt ska vara blå - men kan man "unna sig" att fuska med den saken så fungerar det.
 
  • Gilla
Richard M och 1 till
  • Laddar…
Då Electrolux EKC50150OW även finns i en 230V version så är det rimligt att anta att denna modell inte behöver nolla. Men jag skulle faktiskt leta mig till en butik som har denna spis och kolla så att det stämmer. Eller tom ringa Electrolux, det borde ju ligga i deras intresse att kunna svara på denna fråga.
 
  • Gilla
Richard M
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Då Electrolux EKC50150OW även finns i en 230V version så är det rimligt att anta att denna modell inte behöver nolla. Men jag skulle faktiskt leta mig till en butik som har denna spis och kolla så att det stämmer. Eller tom ringa Electrolux, det borde ju ligga i deras intresse att kunna svara på denna fråga.
Fick till slut svar från Electrolux att deras spisar utan induktionshäll inte behöver nolla.

Får kolla med elektriker om det är billigt att dra dit nolla och sätta in ett perilex-uttag eller om det är enklare att bara koppla in den via dosa.

Tack för tips och råd!
 
R Richard M skrev:
Fick till slut svar från Electrolux att deras spisar utan induktionshäll inte behöver nolla.
Det låter som ett lite väl generellt svar. Även electrolux har spisar med 230V element, då krävs nolla,
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Men då är de inte specade som 400V va? Det står inget som kan tolkas som att den behöver någon 230V
 
MultiMan
R Richard M skrev:
Fick till slut svar från Electrolux att deras spisar utan induktionshäll inte behöver nolla.

Får kolla med elektriker om det är billigt att dra dit nolla och sätta in ett perilex-uttag eller om det är enklare att bara koppla in den via dosa.

Tack för tips och råd!
Glaskeramikspis, Electrolux, 230V (kräver nolla): https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/ekc6051fow2/
 
MultiMan MultiMan skrev:
Glaskeramikspis, Electrolux, 230V (kräver nolla): [länk]
Ja, då stämde inte deras information. Men min första fråga kvarstår: hur vet man om en spis behöver en nolla? Jag lyckas inte utläsa det från den produktinformation som ges.
 
MultiMan
Jag har dammsugit Electrolux sida, finns ingen information om detta som jag kan hitta. Genomuselt. Enda säkra som jag vet är att läsa på installationsskylten på själva spisen.

Din tilltänkta spis anges som 400V och det borde innebära att den klarar sig utan nolla men forumet har hittat många spisar som markeras som 400V 2N eller 400V 3N och då krävs nolla.
 
  • Gilla
Richard M
  • Laddar…
Det brukar inte framgå av någon tillgänglig information före köp. Oftast kan man se det från ikopplingsschemat, som på de flesta spisar finns där nätkabeln går in, eller på insidan av en liten "inkopplingslucka". Men det brukar inte framgå av ex. bruksanvisning.
 
  • Gilla
Richard M
  • Laddar…
För att uppdatera, ifall någon är intresserad av samma spis: spisen behövde inte nolla, så den information jag fick var korrekt. Den har en perilex-kontakt utan stift för nollan. Jag hade gärna kopplat in den med hjälp av ett perilex-uttag där nollan var pluggad, men jag har förstått att det inte anses vara ok (och jag förstår varför), så elektrikern kopplade in den via dosa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.