A Andresm skrev:
Riktigt fint, vad fäste ni plankan i fasaden med? Leca fasadskruv? [media]
nej. Tänkte till innan i det här fallet (tack till min svärfar!) och skruvade en 45x220 i fasaden innan huset putsades och det gick att se var det fanns skruvtag. Underlättade stort sen när vi började med altanen ett år senare
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Oj, wow , tycker synd om detta bygge , hoppas detta löser sig ! Skicka hantverkare åt...
 
Ta dit en oberoende besiktningsman. Det är värt en tusenlapp eller två att få ett oberoende professionellt omdöme att slå dem i huvudet med.
 
M Morgonskiftet skrev:
Så här byggde vi. Planka i fasaden och balkskor. 1000 ankarskruv ungefär samt lika många träskruv. 4500 trallskruv. Alla stolpar gjutna eller dubbade i berget.
Hoppas du får ordning på altanen!
Bärlinan i väggen är OK, men jag valde istället att lägga min under så att reglingen ligger på bärlinan även mot väggen. Sedan har jag balkskor för det ändamålet istället (överkurs, enkla vinkelbeslag fungerar bra då).

Så bör TS kräva att det görs, dvs en bärlina under reglarna.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Trästolparna ligger rakt emot sten/berg. Jag hade lagt en bit tjärpapp emellan för att förhindra fukt i träet.
 
  • Gilla
Kjol och 6 till
  • Laddar…
Det var då väldigt mycket material..
Det där "småbokhylletjillevippset" i den låga delen hoppas jag blir ändamålsenligt.

Men det jag vill tillägga (i alla dessa vådliga altanbyggen) är att det måste finnas diagonalstöd. Krysstag.
Ingen (av mig byggd) lada eller vedbod eller utedass står kvar vertikalt utan ett par krysstag.
Tänk er att hela familjen springer fram till räcket och bomstannar.
Kommer altanbygget att ryckas loss i bakkant då?
Spring från ena sidan till andra och tvärstanna. Kommer altanen att vrida sej lite?
Hundra fyrtumsspik kommer inte att hindra en sån vridning, bara ett par diagonaler.

Och ja, ställ en regel på en annan regel, inte spika kant-i-kant.
Och ja såna där stolpfästen som man gjuter.

Blir det tjuge skruvar i berget som kommer att ta tyngden av tretti invigningsgäster som rör sig?
Ta med armbågsskydd och hjälm!
 
  • Gilla
Kjohan och 9 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Den altanen hade inte jag vågat använda iaf..
Det där skulle jag aldrig godkänna!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Så här byggde vi. Planka i fasaden och balkskor. 1000 ankarskruv ungefär samt lika många träskruv. 4500 trallskruv. Alla stolpar gjutna eller dubbade i berget.
Hoppas du får ordning på altanen!
Förstår inte det här med spikvinklar på detta sättet ? Gör ju ingen nytta över huvud taget.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
stolparna är det nog inget fel på skulle nog klara en lastbil, däremot infästningen i berget och antal spik/skruv mellan planken
sen kommer stolparna suga vatten i end träet
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstår inte det här med spikvinklar på detta sättet ? Gör ju ingen nytta över huvud taget.
Vad är spikvinklar?
 
B Bonzo2000 skrev:
Vad är spikvinklar?
Metallvinkelbeslag med flera hål och måttangivelser, CE-märkt.
 
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
Snart får du äta kräftorna hos granne en eller flera trappa ner! Livsfarligt! Stoppa ”hantverkarna”!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
1. Ligger plattorna/tegelstenarna(?) direkt mot jorden eller har det grävts ur, fyllts på med makadam och packats under dem? Finns stor risk att detta annars kommer sätta sig :thinking:
2. På bilden är en mer korrekt fästning av "stolparna" i berget.
3. Rekommenderat sätt att fästa mot fasad är en bärlina med stolpskor (bild 2)

Hoppas verkligen du får till detta på ett bra sätt. Är nog tyvärr ingen rolig historia att i efterhand få in stolpskorna.
 
  • Trästolpar monterade på berghäll med metallfästen och skruvar för korrekt förankring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bärlina med stolpskor fästa mot husfasaden och verktyg samt material på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Öckeröhus och 23 till
  • Laddar…
R Rulle53 skrev:
Trästolparna ligger rakt emot sten/berg. Jag hade lagt en bit tjärpapp emellan för att förhindra fukt i träet.
Utan att sätta fast dem? Du tycker det är okej att hela altanen i princip står löst på syltor och hänger i husgrunden i lite klena skruvar?

Visserligen är min altan byggd på samma sätt, men mina ben är 20 cm i framkant och en sjöstensplatta direkt i sanden i bakkant...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ser ingen förankring alls i huset..
Det bör vara riktiga balskor alternativt en riktig bärlina (minst 140X45) förankrad i väggen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.