Gå två kurser, en där du lär dig att säga nej och en i härskarteknik. DU kommer få användning för båda kurserna resten av ditt liv.
Att säga nej är för många väldigt väldigt svårt. Speciellt mot människor som beter sig som "v**dtäcksmän". Men säg nej och om de ändå prompt ska komma så säg att de får betala 5000 kr per dag i förväg. Pengar brukar alltid avskräcka folk som inte riktigt har det rätt i hjärnkontoret eller har svårt med EQ. Trist men sant.
Hoppas ni får en bra sommar!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Låter helt sjukt. Är det Owe Sundberg som du umgås med?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 20 till
  • Laddar…
Belmlu
Kan bara stämma in i övriga svar och tycka att ni gör helt rätt med att bara lugnt och sansat säga som det är. Själv skulle man försynt frågat om det går bra att komma på ett dagsbesök när det passar er direkt följt av "full förståelse för att ni vill vara själva med, tar inte illa upp!". Skulle aldrig någonsin ens drömma om att fråga om en natt, än mindre stanna kvar på eget bevåg.

Det är er stuga, er tid och er relation kontra "vänners" behov att spendera tid någonstans. De som blir irriterade tycker jag får bli det och förmodligen inga bekantskaper ni behöver. Mer "försynta", dvs vänner med sunt förnuft, kommer bli lättare att uppmärksamma och yxskaften försvinner av sig själva.

Lycka till och hoppas ni får en trivsam sommar!
 
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Vi har också stuga vid vattnet men tycker bara det är kul när folk tittar förbi. De får gärna sova över ett par nätter men att dina gäster stannar över en vecka låter helt klart galet.
 
Har själv varit nära sammanbrott pga för mig konstiga frågor (låna bil/hus/sängplats etc.) tidigare i livet.
Tills jag läste en variant av artikeln nedan.
Jag (inklusive de flesta svenskar?) har blivit uppfostrad som "guesser", men att det nu blir fler och fler "askers" i samhället pga globalt inflytande, eller att folk tröttnat på att gå som en katt kring het gröt..

https://www.theatlantic.com/national/archive/2010/05/askers-vs-guessers/340891/

Kan förklara en del av problematiken.

Att folk sen inte tar ett nej efter en fråga, det är bara stört och man kanske ska fundera på att säga upp bekantskapen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Får mig att minnas när vi köpte vår husvagn, oj vad släktingar och bekanta vart intresserade av camping, nu kunde de ju låna VÅR husvagn och få testa på campinglivet, speciellt när den stod på säsong, "nu när ni inte är där tänkte vi att...". Nej du! Köp din egen vagn/stuga och har du inte råd får du väl spara pengar precis som jag har gjort?

Du gör helt rätt i att vara tvär, det är er stuga och er semester. Kommer någon på en "fika" och börjar bädda sängen utan att först ha frågat så är det bara att säga tack för kaffet och hejdå. Ohyfsade vänner du har och blir de sura för det är det nog dags att byta ut dem.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är onödigt att snurra in sig i olika ursäkter. Om de inte kan acceptera att din semester är en tid då du vill vara ensam med närmaste familjen är de inte riktiga vänner. Blir de då sura och säger upp kontakten så är väl det bara bra. Nu är jag kanske folkskyggare än många, men jag tycker det låter helt sjukt att du har så kallade vänner som dyker upp hos dig och oinbjudet stannar 10 dagar, vem har mage att göra det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Om du hellre låter din fru åka hem tvärförbannad än att vänligt men bestämt förklara att ”gästerna” måste lämna så är nog i de enda problemet. Säg ifrån på ett tydligt och bestämt sätt. Om de inte kan acceptera det så byt vänner.
Eller fru:p
Nä skämt o sido.
Ljug inte.
Utan berätta som det är.
Om ni tycker det är trevligt med gäster över dagen så sätt bara en tydlig gräns. En dag helt okej men inte längre än så.
 
Känner igen mig! De första åren efter att vi köpt sommarstuga i Roslagen var det som att driva ett fulltecknat gratispensionat. Sedan lärde man sig att säga nej till framfusiga propåer - det handlade om ren överlevnad. Vissa gäster var förvisso rena drömmen; medförde matkasse och hjälpte till i köket (vi hade ingen bil och långt till affären). Andra kom tomhänta och satte sig tillrätta i solstolen.
Så ljug inte - säg nej, annars ger de sig inte.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S SuneHälsingland skrev:
Jag, min fru och våra tre barn har en helt underbar liten sommarstuga vid en sjö i Hälsingland. Sjön ligger 10 meter från huset. Vi har byggt på stugan de senaste 10 somrarna och nu börjar det bli så som vi har tänkt att det ska vara.

Jag åker ofta upp själv under vår, höst och vinter för fiskets skull och för att koppla av tillsammans med vänner. Bjuder ofta med kompisar som följer med på fiskeresorna.

Både jag och min fru arbetar långa dagar och vi ser inte varandra så mycket i veckorna. Men när sommaren kommer så vill vi koppla av tillsammans och bara umgås med varandra och våra barn.

De senaste åren så har en del vänner bjudit in sig själva, vissa dyker bara upp mitt i sommaren och tycker att de kan stanna en vecka. Värst var en kompis som bara skulle stanna till en natt med sin husvagn på väg norrut som stannade i 10 nätter med fru och tre barn. Min fru blev så förbannad till slut att hon tog tåget hem, så vår semester tillsammans blev ju inte jättebra. Trots det så stannade de två nätter till med husvagnen, vi har inte haft kontakt sedan dess.

Jag älskar att umgås med mina vänner och har gärna folk omkring mig, men just semestern är helig för mig och min fru, då är det bara vi och våra barn. Hur det än är så blir det extra potatis skalande, diskande och inte alltid sällan en del gnissel framförallt mellan fruarna.

I år så är det ännu fler som tycker att de ska komma och bo hos oss, det börjar bli så mycket att det börjar bli jobbigt att ducka för alla som ska bjuda in sig själva. Antar att det är på grund av pandemin som folk desperat söker efter saker att hitta på med sina barn. Jag tycker att det är helt ok att komma förbi på en fika oanmäld, men att förutsätta att man kan stanna i två veckor med tre barn och en annan som tycker att de kan stanna till en vecka med sin husbil och två barn är lite för mycket.

Jag orkar inte komma med svepskäl längre utan säger nu bara att "mellan juni och augusti så har jag och min fru semester och då tar vi inte emot nattgäster". Trodde ju att det skulle funka, men husbilskillen tycker då att han istället bara helt enkelt kan parkera lite längre bort. Kan inte ta en hint liksom. En del blir sura men jag anser snarare att det är ouppfostrat att bjuda in sig själv till att sova över, och då kanske vi inte var så bra vänner att jag behöver bry mig.

Jag tycker att jag är jättetydlig, känner mig kort och elak vilket jag inte vill vara. Men kan folk inte fatta att man inte bara bjuder in sig själv på en gratis semester så vet jag inte hur man ska hantera det på annat sätt.

Har en väldigt god vän som har samma problem som jag, han och hans fru skyller på att de ligger i skilsmässa. Det har de gjort nu de sista tre somrarna :)

Hur gör ni andra som får gäster som bjuder in sig själva? Och vilka är era värsta historier om självinbjudna gäster?
Sätt dem i arbete!
Brukar fungera bra, gärna lite skitit uppgifter. Det är bra att han några lagrade att ta till när de ändå är där!
 
S SuneHälsingland skrev:
Jag, min fru och våra tre barn har en helt underbar liten sommarstuga vid en sjö i Hälsingland. Sjön ligger 10 meter från huset. Vi har byggt på stugan de senaste 10 somrarna och nu börjar det bli så som vi har tänkt att det ska vara.

Jag åker ofta upp själv under vår, höst och vinter för fiskets skull och för att koppla av tillsammans med vänner. Bjuder ofta med kompisar som följer med på fiskeresorna.

Både jag och min fru arbetar långa dagar och vi ser inte varandra så mycket i veckorna. Men när sommaren kommer så vill vi koppla av tillsammans och bara umgås med varandra och våra barn.

De senaste åren så har en del vänner bjudit in sig själva, vissa dyker bara upp mitt i sommaren och tycker att de kan stanna en vecka. Värst var en kompis som bara skulle stanna till en natt med sin husvagn på väg norrut som stannade i 10 nätter med fru och tre barn. Min fru blev så förbannad till slut att hon tog tåget hem, så vår semester tillsammans blev ju inte jättebra. Trots det så stannade de två nätter till med husvagnen, vi har inte haft kontakt sedan dess.

Jag älskar att umgås med mina vänner och har gärna folk omkring mig, men just semestern är helig för mig och min fru, då är det bara vi och våra barn. Hur det än är så blir det extra potatis skalande, diskande och inte alltid sällan en del gnissel framförallt mellan fruarna.

I år så är det ännu fler som tycker att de ska komma och bo hos oss, det börjar bli så mycket att det börjar bli jobbigt att ducka för alla som ska bjuda in sig själva. Antar att det är på grund av pandemin som folk desperat söker efter saker att hitta på med sina barn. Jag tycker att det är helt ok att komma förbi på en fika oanmäld, men att förutsätta att man kan stanna i två veckor med tre barn och en annan som tycker att de kan stanna till en vecka med sin husbil och två barn är lite för mycket.

Jag orkar inte komma med svepskäl längre utan säger nu bara att "mellan juni och augusti så har jag och min fru semester och då tar vi inte emot nattgäster". Trodde ju att det skulle funka, men husbilskillen tycker då att han istället bara helt enkelt kan parkera lite längre bort. Kan inte ta en hint liksom. En del blir sura men jag anser snarare att det är ouppfostrat att bjuda in sig själv till att sova över, och då kanske vi inte var så bra vänner att jag behöver bry mig.

Jag tycker att jag är jättetydlig, känner mig kort och elak vilket jag inte vill vara. Men kan folk inte fatta att man inte bara bjuder in sig själv på en gratis semester så vet jag inte hur man ska hantera det på annat sätt.

Har en väldigt god vän som har samma problem som jag, han och hans fru skyller på att de ligger i skilsmässa. Det har de gjort nu de sista tre somrarna :)

Hur gör ni andra som får gäster som bjuder in sig själva? Och vilka är era värsta historier om självinbjudna gäster?
Är det några av besökarna som bjuder in er att stanna hos dem? Om inte, så tycker jag att ni blir utnyttjade. Sedan kanske inte alla vet hur populärt det är att hälsa på er ett antal nätter, utan tror att de är ”exklusiva”. De vet antagligen att ni vill vara på ert ställe och inte åka runt till andra. Själv skulle jag aldrig bara fråga om jag fick komma, utan försynt pejla läget för att du skulle slippa säga nej och jag skulle slippa höra det. Skulle nämligen ta illa upp om jag inte var välkommen. Det är fräckt att ”overstay your welcome”.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fasen vad jobbigt. Säger de också... "Tjeeenare mannen" när de kliver på? :D
 
  • Haha
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Har lite svårt att se problemet här, det är väl bara att säga att det inte är OK och att du/ni inte vill ha folk över på eran semester? Fattar man inte det och dyker upp ändå, då får man väl be dom dra åt helv….

Jag avskyr folk som inte kan respektera min egendom eller mina regler, ännu värre med dom som försöker bjuda in sig själva, om så bara på middag...

Tyvärr så funkar det inte att bete sig så hos mig, vilket nu har lett till att ingen dyker upp oanmält :cool:
 
Redigerat:
Tacka för besöket, bra att ni kommer, kan ni ju åka och handla mat lite till
alla. Hummer och lax blir gott, gå förbi bolaget också, 6 flaskor chardonnay passar bra.
Sen kan ju ta hand hand om matlagningen, ni vet ju bäst vad ni handlat.
Vi är ju här på semester och vill absolut bara vila och ta det lugnt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tydlighet och ärlighet.

Har svårt att tro att någon kommer oinbjuden för att stanna en natt och blir kvar en vecka om det inte varit lite dubbla signaler.

TS lär ha fått/gett signaler under de andra resorna eller vid andra tillfällen som kan tolkas...

/ATW
Det där stämmer inte riktigt. Det finns de som är så fräcka att de kommer bara, det har jag egen erfarenhet om och om man inte säger rakt ut och förbjuder de att komma. Till slut förbjöd jag de att parkera på min tomt när de kom ändå, och de är inga riktiga vänner som tränger sig på oavsett att man säger att det inte passar.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.