Ska bygga en tillbyggnad och vill ha ett stort 9m glasparti mot ena väggen. På taket ska det vara en takterrass så viss vikt tillkommer, dock i sydvästra spetsen av Skåne så snölastzon 1.
Vill ju helst få till det utan stöd för att kunna få till en stor öppning i mitten. Nån som skulle kunna tänka sig göra en snabb uträkning på vilka dimensioner av balk vi pratar om här? Och om man nu skulle ha en vertikal balk i mitten, vilka dimensioner på balk kommer man undan med då?

Tack på förhand alla kloka!
 
  • Arkitektritning av en tillbyggnad med ett stort glasparti och takterrass.
  • Arkitektritning av en tillbyggnad med måttangivelser för väggar och glasparti samt planerad takterrass.
Kombinationen balkong och glasparti är en utmaning. En balk utan stöd av pelare på mitten är nog ingen realistisk lösning. Det skulle kräva en balk av typen HEA 360. Den väger över ett ton och kostar närmare 30 000 kr.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kombinationen balkong och glasparti är en utmaning. En balk utan stöd av pelare på mitten är nog ingen realistisk lösning. Det skulle kräva en balk av typen HEA 360. Den väger över ett ton och kostar närmare 30 000 kr.
Tack för svaret, antar att det är nedsviktningen som är problemet? Om man kör på HEB, vilken dimension pratar vi om isf? Och om man skulle sätta en pelare i mitten, hur mycket mindre balk klarar man sig med då?
 
Varför inte sätta 2 stöd på en fjärdedel från ändarna, då får du mitten fri.
Du kan hursomhelst bara öppna hälften.
En annan fördel är att mittenbiten som har längst spännvidd får inspända ändar.

Justus kan nog räkna på 4,5 meter med inspända ändar.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför inte sätta 2 stöd på en fjärdedel från ändarna, då får du mitten fri.
Du kan hursomhelst bara öppna hälften.
En annan fördel är att mittenbiten som har längst spännvidd får inspända ändar.

Justus kan nog räkna på 4,5 meter med inspända ändar.

Protte
Jag har funderat på det också, men det innebär att stödbalkarna måste vara parallellt med glaspartiet. Undrar om det är möjligt att få till med tanke på bredden?

EDIT: Jag kanske missar något, men jag tänker som så att fasadpartiet är dryga 200mm djup, vilket inte lämnar så mycket plats för en stödbalk om de båda ska vara under stålbalken ovanför?
 
Redigerat:
Måste balken ligga längst ut då?

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lite som det är inne på, det är inga problem att dra in balken något så att pelarna hamnar innanför partiet. Har du funderat nått på takuppbyggnaden, det ser ut som om det kan bli lite trångt för att få till höjderna enl. Elevationen?
 
prototypen prototypen skrev:
Måste balken ligga längst ut då?

Protte
B bossespecial skrev:
Lite som det är inne på, det är inga problem att dra in balken något så att pelarna hamnar innanför partiet. Har du funderat nått på takuppbyggnaden, det ser ut som om det kan bli lite trångt för att få till höjderna enl. Elevationen?
På nåt sätt hade jag väl tänkt att balken måste gå rakt ovanför fasadpartiet, men så kanske inte är fallet när jag börjar tänka på det mer.

Blir väl nån stålkonstruktion taket i helhet, men konstruktören håller på att skissa på det. Men jag vill jätte gärna få lite mer input från andra över dessa kritiska delarna.
 
Om balken ligger en bit in går det svetsa på balken med stöd för det som ligger ovanpå glaspartiet.
Man gör någon konstruktion inåt också som sitter ihop med bjälklaget som motvikt så inte balken trillar omkull.

Protte
 
Jag tycker du har fått många bra påpekanden. Mycket bättre av flera skäl att sätta två pelare, var och en på 1/4 av sträckan från hörnen räknat. Likaså att placera balk och pelare lite indraget från fasaden. Du måste studera sektionen genom utbyggnaden så att höjderna blir rätt. Golvbjälkarna behöver vara ca 90x225 i limträ eller HEA 120 i stål på c/c 600 mm. Ingen större fördel med stål här eftersom det ändå behöver finnas plats för isolering. Tätskikt och fall (dvs lutning) är aspekter som måste med i tid i tankarna.
 
  • Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag ska rådgöra med min konstruktör enligt era förslag!

Jag har också sett att det finns fasadpartier där mittmötena, just på den platsen där ni föreslår balkar, är förstärkta. Lastförmåga på 10kN, nån av er som kan sätta denna siffra i relation? Och har detta någon avgörande betydelse?
 
Stående bärverk brukar man kalla för pelare. Pelarlaster brukar aldrig vara ett problem om inte pelarna är väldigt höga. Exempelvis klarar en ostagad HEA 100 som pelare en centrisk last på ca 300 kN.
 
J justusandersson skrev:
Stående bärverk brukar man kalla för pelare. Pelarlaster brukar aldrig vara ett problem om inte pelarna är väldigt höga. Exempelvis klarar en ostagad HEA 100 som pelare en centrisk last på ca 300 kN.
Ok, men isf låter väl 10kN som väldigt lite. Fast det kanske räcker?
 
10 kN motsvarar ett ton.

Protte
 
Kan man komma lindrigare undan om man separerar bjälklaget från fönstren så att man kan tillåta en lite större nedböjning av bjälklaget utan att det påverkar fönsterpartiet?
Kanske inte helt enkelt rent konstruktionsmässigt, men en tanke iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.