Snyggt. Ingen bild på när den är öppnad?
 
R roli skrev:
Snyggt. Ingen bild på när den är öppnad?
Kommer en annan dag.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Dörr/hyllan monterad och klar. Öppnas lätt och hänger stabilt i vänstra karmens pianogångjärn. Sex hyllplan för allt som gör kroppen ren och mjuk.

[bild]
Snyggt jobb!
 
Mål!

Så blev altanbygget/altanmöbeln äntligen klart. Det har rullat på i flera veckor men det tar sin tid när man också kör utbildning i konsten att bygga för nästa generation. För mig är det viktigt att förmedla kunskaper och erfarenheter vidare.
Målet var att bygga en förlängning av uterummet i samma golvplan men med olika nivåer och funktioner över den gamla kuperade rabatten. Så här blev slutresultatet. Är det något ni undrar om i processen är det bara att fråga så skall jag försöka förklara.

Dag

Närbild på det nybyggda altangolvet med olika nivåer och detalj av träplank och skruvar i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träaltan i flera nivåer bredvid en parkeringsplats med utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på den nyligen byggda altanmöbelns trädetaljer och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan med olika nivåer över en kuperad rabatt, verktyg och byggmaterial synliga, havsutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altanmöbel av trä med kuddar framför ett uterum, integrerad i befintligt stengolv med växtlighet runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan i flera nivåer framför ett uterum anslutet till ett vitt hus, med trädgårdsdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan i trä med olika nivåer ovanpå en kuperad rabatt intill ett uterum och bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan i olika nivåer nära ett uterum med sittplatser och person som njuter av solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan med bord, stolar och krukväxt framför vacker sjöutsikt, med bilar parkerade till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träaltan med olika nivåer utanför ett vitt hus med uterum och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Angie6605 och 27 till
  • Laddar…
Vilken altan det blev till slut!
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Tack Arne!

Slutet gott, allting gott! Men resan från rabatt i olika vinklar och höjder har varit lång, Corona avstånd när olika generationer bygger tillsammans och krävt ett ständigt tänkande utanför det traditionella sättet att bygga med enkla bärlinor.
Samtidigt har önskemålen ändrats varefter dom olika delarna växt fram. Olika vinklar och snedskärningar på dom flesta träbitarna tar tid men slutresultatet blir mer personligt.
Sen skall man också ha turen med sig. Fick möjligheten att köpa 100m torkad trall av en granne som hade räknat fel vid sitt bygge förra året. Den trallen var färdigkrympt och användes där exakta geringar skulle mötas. En nytryckt 28 x 120 håller oftast breddmåttet 125mm gentemot den torkades 115mm.

Jag har använt mina båda ”gåbortsågar” till jobbet och är faktiskt väldigt nöjd med hur den batteridrivna AEG kap/gersågen presterar. Går utmärkt att skära med halva graders noggranhet för att få perfekta geringar. Boschsågen fungerade också perfekt förutom en sak. Jag har tydligen lyckats täta den väldigt bra under min jakt på spån så den kräver en kraftig sug annars sprutar spånen med klingans hjälp rakt i ansiktet.

Dag

Påbörjat byggprojekt av träramar för en altan med oregelbunden form vid en husfasad, verktyg syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pågående byggprojekt av en trädäckram med varierande vinklar och nivåer nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person bygger trädäck med exakta geringar och använder AEG batteridriven kap/gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme för däckkonstruktion med exakta geringar och olika vinklar, klämmor håller ihop bitarna under bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Komplex träkonstruktion för uteplats med olika vinklar och höjder under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Komplex träramkonstruktion med snedskurna bitar och geotextil samt stenblock som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme till byggprojekt med olika vinklar och höjder, torkad trall, verktyg och markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående trädäcksbygge med ojämna träbalkar monterade i olika vinklar på svart markduk med stenar som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggd träterrass med oavslutad del och olika höjder, verktyg synliga vid husets sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En halvfärdig träbänk med preciserade snitt och byggverktyg runtomkring på en stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av träaltan under konstruktion med detaljerade snedskärningar och precis sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven AEG kap-/gersåg och Bosch bordssåg med uppmätta träbitar på garageuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Bosch bordssåg täckt med sågspån ute på en stenlagd uppfart, bredvid gräsmatta och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Om du målar Bosch-sågen orange kan du göra reklamfilmer åt AEG. :rofl:

Snyggt. !! Mycket snyggt. !!!

//AA
 
S saiter skrev:
Om du målar Bosch-sågen orange kan du göra reklamfilmer åt AEG. :rofl:

Snyggt. !! Mycket snyggt. !!!

//AA
Tack saiter!

Tyvärr har inte AEG någon batteridriven bänksåg. Hade varit ett perfekt tillskott då jag har renodlat batteriträsket och kör AEG 18v genomgående.
Har lite vilda tankar om att köpa ännu en batteri kap/gersåg och bygga om den till bänksåg. Får se om det går från tanke till handling när höstmörkret faller.

Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tack Arne!

Slutet gott, allting gott! Men resan från rabatt i olika vinklar och höjder har varit lång, Corona avstånd när olika generationer bygger tillsammans och krävt ett ständigt tänkande utanför det traditionella sättet att bygga med enkla bärlinor.
Samtidigt har önskemålen ändrats varefter dom olika delarna växt fram. Olika vinklar och snedskärningar på dom flesta träbitarna tar tid men slutresultatet blir mer personligt.
Sen skall man också ha turen med sig. Fick möjligheten att köpa 100m torkad trall av en granne som hade räknat fel vid sitt bygge förra året. Den trallen var färdigkrympt och användes där exakta geringar skulle mötas. En nytryckt 28 x 120 håller oftast breddmåttet 125mm gentemot den torkades 115mm.

Jag har använt mina båda ”gåbortsågar” till jobbet och är faktiskt väldigt nöjd med hur den batteridrivna AEG kap/gersågen presterar. Går utmärkt att skära med halva graders noggranhet för att få perfekta geringar. Boschsågen fungerade också perfekt förutom en sak. Jag har tydligen lyckats täta den väldigt bra under min jakt på spån så den kräver en kraftig sug annars sprutar spånen med klingans hjälp rakt i ansiktet.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vilket jobb ni gjort
 
A aglphoto skrev:
Vilken altan det blev till slut!
Bra jobbat!
Hu...vilket jobb ni gjort...går det att sitta och dricka öl där och njuta av utsikten....när är där ledigt...
stigen stigen skrev:
Mål!

Så blev altanbygget/altanmöbeln äntligen klart. Det har rullat på i flera veckor men det tar sin tid när man också kör utbildning i konsten att bygga för nästa generation. För mig är det viktigt att förmedla kunskaper och erfarenheter vidare.
Målet var att bygga en förlängning av uterummet i samma golvplan men med olika nivåer och funktioner över den gamla kuperade rabatten. Så här blev slutresultatet. Är det något ni undrar om i processen är det bara att fråga så skall jag försöka förklara.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
 
Benny Bjerrehus Benny Bjerrehus skrev:
Hu...vilket jobb ni gjort...går det att sitta och dricka öl där och njuta av utsikten....när är där ledigt...
Tack Benny!

Perfekt ställe att sitta på med den utsikten!
Men man får akta sig. Sitter man för länge blir det kanske många öl! :p
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Riktigt snyggt Dag!
Smarta lösning och "cleant" resultat!! :cool::ok:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Riktigt snyggt Dag!
Smarta lösning och "cleant" resultat!! :cool::ok:
Tack Fredrik!

Känns bra att kunna förverkliga den yngre generationens önskningar och formspråk. Nackkuddar i trä är beställda till bänkdelen men det får bli efter midsommar.

Dag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Äntligen någon som inte drar skruven för djupt! Har gått förbi många byggen där många kör med slagskruvdragare och bara möljer på!
Snyggt jobb som alltid, stora som små projekt från dig :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Äntligen någon som inte drar skruven för djupt! Har gått förbi många byggen där många kör med slagskruvdragare och bara möljer på!
Snyggt jobb som alltid, stora som små projekt från dig :D
Tack FreQa! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.