Needas Needas skrev:
Pelarna ska putsas och målas vita!
Tanken är att sätta staket mellan dom.
... svart smide ? :love:
Har du inte kikat in dessa.. gör det
https://staketogrindar.nu/
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan någon förresten säga, är det bättre för gräsmattan att vara kortklippt eller oklippt när det är så varmt och torrt som nu?
inte för kort, bränner gärna.. (betyder inte att du behöver ha en halvmeter heller, men hellre någon millimeter för högt än lågt)
 
Snigla Snigla skrev:
... svart smide ? :love:
Har du inte kikat in dessa.. gör det
[länk]
Vad sägs om dessa? :) Svart smidesgrind framför en vit husfasad under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart smidesjärnsgrind lutar mot nätstaket med byggmaterial omkring i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Några fler etager!
Börjar se ljuset i tunneln.

Pågående trädgårdsprojekt med nygjorda stenläggningar och en sandlåda full med leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu när jag ser hur nära ni har till andra grannar måste jag fråga, hur reagerar de på den omfattande renovering ni håller på med "hela tiden"? Jag hörde av grannar häromdagen att ett par andra grannhus i området hade fått tillsägelser för att de renoverar för mycket (aka väsnas). Bara nyfiken, jag tyckte det lät underligt när jag hörde det. :thinking:
Jag äger mitt hus och gör vad jag vill på det inom rimliga tider ;). Jag har bara fått gnäll av en gubbe, men då han menade på att jag renoverar kl 07:00 på helger (vilket aldrig hänt) så var det nog någon av de andra 5-6 i kvarteret som renoverar till och från som han störde sig på :). Fick inte ens gnäll när vi behövde köra till 23:00 en dag när vi byggde uterummet :). De flesta är glada att huset blir fint och indirekt ökar värdet på hela kvarteret
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
P
P Peter_K skrev:
Börjar ta sig fint. Har sått i lite mer i de kala fläckarna.
[bild]
Sakta framåt. Byggde en grind nu på kvällen. Alla staketspjälor uppskruvade. Återstår en del målning och kapa till grindstolparna.
 
  • Nybyggd trägrind och staket med uppskruvade spjälor i ett bostadsområde vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Vad sägs om dessa? :)[bild] [bild]
Tjusiga, kommer bli jättefint (y) fått tag på så många du behövde? :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag äger mitt hus och gör vad jag vill på det inom rimliga tider ;). Jag har bara fått gnäll av en gubbe, men då han menade på att jag renoverar kl 07:00 på helger (vilket aldrig hänt) så var det nog någon av de andra 5-6 i kvarteret som renoverar till och från som han störde sig på :). Fick inte ens gnäll när vi behövde köra till 23:00 en dag när vi byggde uterummet :). De flesta är glada att huset blir fint och indirekt ökar värdet på hela kvarteret
Det är lite så jag hoppas att mina grannar tänker också. Jag har bara bott i hus i drygt ett år och efter ett helt liv i lägenhet och radhus så är det lätt att känna att man stör grannarna, speciellt nu när jag håller på och bygger altan och grannarna sitter ute i trädgården och fikar eller käkar middag.

Man hoppas ju ändå att de säger till om man stör för mycket. Risken med oss svenskar är ju annars att vi knyter näven i fickan och håller det inom oss tills situationen gått för långt för att rädda.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
. .efter ett helt liv i lägenhet och radhus så är det lätt att känna att man stör grannarna, . .. Risken med oss svenskar är ju annars att vi knyter näven i fickan och håller det inom oss tills situationen gått för långt för att rädda.
Så sant du! Haha! Känner igen situation.
 
Man kan ju ta första steget själv för att underlätta. Upplys grannarna i förväg om att ”vecka 32 tänkte vi sätta igång med altanbygget, ni kan väl hojta till om vi stör alldeles för mycket så det slipper bli ett framtida irritationsmoment, så försöker jag hålla mig till rimliga tider när jag väsnas med maskiner.”
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan ju ta första steget själv för att underlätta. Upplys grannarna i förväg om att ”vecka 32 tänkte vi sätta igång med altanbygget, ni kan väl hojta till om vi stör alldeles för mycket så det slipper bli ett framtida irritationsmoment, så försöker jag hålla mig till rimliga tider när jag väsnas med maskiner.”
Jodå, jag har bra kommunikation med åtminstone de närmaste grannarna och jag tror att de uppskattar att det blir lite snyggare i trädgården. Det har sett lite tråkigt ut sedan vi rev den gamla altanen i samband med dräneringen.
Men känslan att man stör finns där ändå och när man behöver förtjäna sin inkomst om vardagarna så drar det ju ut på tiden en del.
 
Fruns odlings-projekt påbörjat, Gräsmattan borta, urgrävt och hälften av singeln på plats.
Just nu väntar vi på grannen som ska tillverka tre pallkragar i corten, två långsmala som ska va avgränsning mot gräsmattan (på vars en sida om plattgången) och en stor på 120x160 som ska stå till vänster om plattorna, så vi kan börja ösa över jorden i dom och gräva ut till höger.
Sen ska det hallon mot planket till vänster och en björnbärsbuske i hörnet mot förrådet, sen några mindre pallkragar till höger med blåbärsbuskar.
Har kommit lite längre än sista bilden (plattorna är färdig lagda tex) men glömde fota.

Före
Område med gräsmatta markerat för borttagning vid påbörjat odlingsprojekt, mörk plank och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gräsmatta med markerade konturer för en odlingsplats, intill ett mörkhänt hus och ett svart staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grässvål borta
Trädgård under ombyggnation med gräsyta, påbörjat odlingsområde med singel, pallkragar och plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grus och plattor på plats
Trädgårdsområde under omvandling med utgrävd mark, delvis täckt med singel och lagda plattor, väntande på pallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsområde under omvandling med borttagen gräsmatta, utlagd singel, plattor och påbörjad pallkragsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu när jag ser hur nära ni har till andra grannar måste jag fråga, hur reagerar de på den omfattande renovering ni håller på med "hela tiden"? Jag hörde av grannar häromdagen att ett par andra grannhus i området hade fått tillsägelser för att de renoverar för mycket (aka väsnas). Bara nyfiken, jag tyckte det lät underligt när jag hörde det. :thinking:
"Va kul att alla fixar till sina tomter och hus, blir så mycket finare i området"
Är det gemensamma utlåtandet :)
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan ju ta första steget själv för att underlätta. Upplys grannarna i förväg om att ”vecka 32 tänkte vi sätta igång med altanbygget, ni kan väl hojta till om vi stör alldeles för mycket så det slipper bli ett framtida irritationsmoment, så försöker jag hålla mig till rimliga tider när jag väsnas med maskiner.”
Det kan bli jobbigt.
-”Hej, jag ska renovera hela den här villan de 7 kommande åren, men bara inom rimliga tider” :)
 
  • Haha
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Två saker;

rensar under en gammal rhododendron som inte sett något torv, ny jord el.gödsel säker senaste +10-15åren (hur kan den blomma??)
Blommande rhododendron med rosa blommor, rengöring av marken och svart fiberduk vid siden av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av rabatt med rhododendron, jordförbättring och gräsläggning pågår, med trädgårdsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal rhododendron med ljusa rötter och nyrensad mark runt stammen, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fiberduk - same old!

Behövde återställa marken kring rabatten som blev klar igår; skära i den, göra lite hål, sanda, fylla i ojämnheter medan jag redan höll på, dressa och så ut nytt gräs.
Fiberduk utlagd på marken i en trädgård med rhododendron och andra växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utlagd fiberduk på gräsmark intill en nyligen återställd rabatt med blommande rhododendron och andra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.