Köp en annan hemlig stuga.. nej jag vet inte, det känns osannolikt att ni "umgås" med flera sådana här människor, ibland kan man ju ha en vän som är lite så ..
 
  • Gilla
Joakim_st
  • Laddar…
Det låter som att du/ni har många vänner av typen som gärna tar men aldrig ger.
Såklart att ni ska tala om hur ni vill ha det, om de självinbjudna gästerna inte fattar så dra gärna exempel från tidigare år och förklara hur det påverkat er.
Fattar de ändå inte; värst för dem. Ni ska se till att få er egen tid.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Ack ack, vilket jobbigt läge. Även om jag inte riktigt hamnat i samma sorts knipa så finns en viss igenkänningsfaktor. Det är alltid svårt att avhysa goda vänner tycker jag. Skulle de dyka upp någon enstaka dag eller två så må det naturligtvis vara hänt. Jag vill gärna uppfattas som gästfri. Men skulle de bjuda in sig en vecka eller mer utan att jag varit den som föreslagit det har man nog korsat lite av en helig gräns. Det måste finnas ett ömsesidigt samförstånd, och när man har egen familj och barn är det den som är prio ett. I ungdomens dagar kunde man ju luffa runt med kompisgänget lite hursomhelst, men med en familj behöver en djupare hänsyn tas. Har lite svårt att förstå varför en del inte förstår det. I synnerhet om de själva har familj.

Tror liksom många andra redan sagt att ärlighet varar längst. Helt ok att säga att ni vill spendera kvalitetstid tillsammans som familj och undanbeder alla former av besök. Besök får man planera in i god tid till ett annat år. Även korta besök går bort eftersom det uppenbarligen riskerar att sluta med långa vistelser.

Lycka till, hoppas ni får njuta av semestern i lugn och ro. Återkom gärna med hur det gick till slut.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Hmm, en fundering, du nämner att ni byggt på det under 10 år, har vännerna varit med som obetald arbetskraft under åren, eller har de börjat dyka upp nu när allt är klart?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tydlighet och ärlighet.

Har svårt att tro att någon kommer oinbjuden för att stanna en natt och blir kvar en vecka om det inte varit lite dubbla signaler.

TS lär ha fått/gett signaler under de andra resorna eller vid andra tillfällen som kan tolkas...

/ATW
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
EvaMLin
Förstår precis, är jättesvårt att säga nej och att få dåligt samvete om de blir sura. Det man skulle kunna göra är att så fort någon ’meddelar’ att de tänkt stanna några nätter är att skriva shoppinglista på mat, dryck osv (man har ju liksom inte så stort förråd) och sticka det i näven på dem och be dem åka och handla, givetvis för deras egna pengar.
Sedan gör man upp en städ-/plocklista och para ihop med deras namn, INTE era egna. Om de gruffar så meddela vänligt att ”vi har semester”

Brukar inte gå så länge innan de slutar ’titta förbi’
 
  • Haha
  • Gilla
MimmiB och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, en fundering, du nämner att ni byggt på det under 10 år, har vännerna varit med som obetald arbetskraft under åren, eller har de börjat dyka upp nu när allt är klart?
Jag och min fru har byggt själva. Ingen obetald arbetskraft.
 
  • Gilla
katho75 och 12 till
  • Laddar…
S SuneHälsingland skrev:
Jag och min fru har byggt själva. Ingen obetald arbetskraft.
Enbart snyltgäster med andra ord,
Dåså, då är det bara att köra med klara besked till dem, så att det inte kan missuppfattas.
Visst, de kanske blir missnöjda och tycker att det inte är trevligt, men alternativet är ju att du och din fru blir det, år efter år...
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Tycker ni gör helt rätt!
Ouppfostrade människor som inte har något vett.
Dessa "vänner" är inga vänner utan ni blir bara utnyttjade.
Har de ingen respekt över huvudtaget?

Helt sjukt men förresten, vart ligger stugan? Tänkte komma över på en grillning, jag behöver inte ta med något va? ;):D

Skämt åsido så hade jag sagt till dem att vi vill vara ifred på semestern och att de kan åka vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
D09 och 4 till
  • Laddar…
S SuneHälsingland skrev:
Jag, min fru och våra tre barn har en helt underbar liten sommarstuga vid en sjö i Hälsingland. Sjön ligger 10 meter från huset. Vi har byggt på stugan de senaste 10 somrarna och nu börjar det bli så som vi har tänkt att det ska vara.

Jag åker ofta upp själv under vår, höst och vinter för fiskets skull och för att koppla av tillsammans med vänner. Bjuder ofta med kompisar som följer med på fiskeresorna.

Både jag och min fru arbetar långa dagar och vi ser inte varandra så mycket i veckorna. Men när sommaren kommer så vill vi koppla av tillsammans och bara umgås med varandra och våra barn.

De senaste åren så har en del vänner bjudit in sig själva, vissa dyker bara upp mitt i sommaren och tycker att de kan stanna en vecka. Värst var en kompis som bara skulle stanna till en natt med sin husvagn på väg norrut som stannade i 10 nätter med fru och tre barn. Min fru blev så förbannad till slut att hon tog tåget hem, så vår semester tillsammans blev ju inte jättebra. Trots det så stannade de två nätter till med husvagnen, vi har inte haft kontakt sedan dess.

Jag älskar att umgås med mina vänner och har gärna folk omkring mig, men just semestern är helig för mig och min fru, då är det bara vi och våra barn. Hur det än är så blir det extra potatis skalande, diskande och inte alltid sällan en del gnissel framförallt mellan fruarna.

I år så är det ännu fler som tycker att de ska komma och bo hos oss, det börjar bli så mycket att det börjar bli jobbigt att ducka för alla som ska bjuda in sig själva. Antar att det är på grund av pandemin som folk desperat söker efter saker att hitta på med sina barn. Jag tycker att det är helt ok att komma förbi på en fika oanmäld, men att förutsätta att man kan stanna i två veckor med tre barn och en annan som tycker att de kan stanna till en vecka med sin husbil och två barn är lite för mycket.

Jag orkar inte komma med svepskäl längre utan säger nu bara att "mellan juni och augusti så har jag och min fru semester och då tar vi inte emot nattgäster". Trodde ju att det skulle funka, men husbilskillen tycker då att han istället bara helt enkelt kan parkera lite längre bort. Kan inte ta en hint liksom. En del blir sura men jag anser snarare att det är ouppfostrat att bjuda in sig själv till att sova över, och då kanske vi inte var så bra vänner att jag behöver bry mig.

Jag tycker att jag är jättetydlig, känner mig kort och elak vilket jag inte vill vara. Men kan folk inte fatta att man inte bara bjuder in sig själv på en gratis semester så vet jag inte hur man ska hantera det på annat sätt.

Har en väldigt god vän som har samma problem som jag, han och hans fru skyller på att de ligger i skilsmässa. Det har de gjort nu de sista tre somrarna :)

Hur gör ni andra som får gäster som bjuder in sig själva? Och vilka är era värsta historier om självinbjudna gäster?
Kom av någon konstig anledning att tänka på Martin Ljung i monologen Ester. Finns på YouTube, lätt att hitta.
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 7 till
  • Laddar…
Sätt upp bom /grind
Kommer dom ändå
Så säg att du fixar maten o ni splittar på maten så köper du kobebiff o massa dyr champagne
 
  • Gilla
  • Haha
Pellegnillot71 och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tycker ni gör helt rätt!
Ouppfostrade människor som inte har något vett.
Dessa "vänner" är inga vänner utan ni blir bara utnyttjade.
Har de ingen respekt över huvudtaget?

Helt sjukt men förresten, vart ligger stugan? Tänkte komma över på en grillning, jag behöver inte ta med något va? ;):D

Skämt åsido så hade jag sagt till dem att vi vill vara ifred på semestern och att de kan åka vidare.
Du kan ju ta med dig smöret.
 
  • Haha
Pappa1986
  • Laddar…
Man hör ju ofta talas om denna sorts vänner och jag tycker det är mycket märkligt. Visst åker jag gärna och hälsar på vänner med sommarstuga, men då stannar vi ju högst över dagen om de inte särskilt frågar om vi vill ligga över. Dessutom hör det till att gästerna tar med sig fika/mat när man besöker någon i sommarstugan, det är ju ofta begränsade resurser och långt till affären.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Minns ni Malte och Ester?
:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
PsychoCheF och 6 till
  • Laddar…
Här ser man fördelen att inte umgås med husvagnsägare.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.