Z zombi skrev:
Hej.
Den där gatewayen till smart modellerna,har den separat strömmatning från en adapter eller kan få ström från min router(POE).Vet ej om gardenas gateway stödjer poe.Kan man använda en sådan om man inte har tillgång till ström där gatewayen placeras? jag vill hälst inte ha den i huset utan tänkte testa under takfoten.Kan den funka med klipparen om den befinner sig andra sidan huset?Fågelvägen ca 14m.
[länk]
Är ganska säker på att gateway:en behöver 230V också, inte bara poe. Däremot har den rejäl räckvidd, hade ett tag min gateway i grannens källare utan problem (souterränghus med murad källare och säkert 20m till klipparens laddstation).
 
M Maximarcus skrev:
Är ganska säker på att gateway:en behöver 230V också, inte bara poe. Däremot har den rejäl räckvidd, hade ett tag min gateway i grannens källare utan problem (souterränghus med murad källare och säkert 20m till klipparens laddstation).
Ok,tack för ditt svar.Alltså gatewayen har en strömadapter?Jag läste längre upp någonstans att gatewayen har kontakt med klipparen,inte med laddstationen.Lite rädd att om jag sätter upp gatewayen ena sidan huset och klipparen uppehåller sig andra sidan huset blir det problem med signalen.
 
Z zombi skrev:
Ok,tack för ditt svar.Alltså gatewayen har en strömadapter?Jag läste längre upp någonstans att gatewayen har kontakt med klipparen,inte med laddstationen.Lite rädd att om jag sätter upp gatewayen ena sidan huset och klipparen uppehåller sig andra sidan huset blir det problem med signalen.
Smart gateway (köpt 2020) verkar inte köra på POE tyvärr, den vaknade inte när jag satte i den i en POE-port iaf.. Så Ethernet eller wifi + strömadapter, sen pratar den med eget trådlöst protokoll till klipparen (inte laddstationen öht, vad jag vet). Har ca ~2000m2 tomt med gatewayen i ena änden av trähus, som står hyffsat i mitten. Har inte haft några problem med mottagning alls.

För övrigt väldig nöjd med min Sileno+ 1600, har väldigt mycket buskar och träd som den kryssar runt utan problem, med bra resultat.. Tror jag lagt ~650m begränsningskabel..
Har dock ett område som skulle behöva en extra guide. Om någon har några konkreta tips (hårdvarunivå, var bryta osv, inte själva automatiseringen) om relästyrd guide-switch, dela gärna med er :)
 
  • Gilla
corbendallas
  • Laddar…
Hur ofta byter ni knivar på er Sileno? Förutsatt att det är normalt slitage vill säga och inte skada efter att klippt en sten eller liknande?
I övrigt löpande underhåll?

Jag sköljer av klipparen undertill regelbundet.
Sen har jag upptäckt att det ibland blir avlagringar på laddstiften som gör att den inte får bra kontakt med laddstationen och alla möjliga lustiga problem uppstår. Löses enkelt med en trasa, men irriterande. Bland annat står det att den laddar, samtidigt som det kommer upp meddelande om att batteriet är tomt.
 
Så Ethernet eller wifi + strömadapter,
Visst kan jag dra en ethernetkabel från min befintliga wifi router men kan gardenas gateway kommunicera trådlöst med befintlig wifi router?Appen man laddar ned till läsplattan,finns det på svenska?Har läst också att man kan ha nån app/program på Pc med till smart system men finns även den på svenska?Någon som vet?Tack.
 
Z zombi skrev:
Visst kan jag dra en ethernetkabel från min befintliga wifi router men kan gardenas gateway kommunicera trådlöst med befintlig wifi router?Appen man laddar ned till läsplattan,finns det på svenska?Har läst också att man kan ha nån app/program på Pc med till smart system men finns även den på svenska?Någon som vet?Tack.
Gateway:n har inbyggt Wifi, så kabelanslutning är inte ett krav.
Se manualen för hur du ansluter Gateway till din trådlösa router.
 
Min Sileno Life 1250 ser ut att dyka upp imorgon, regnet ska ösa ner men det är min sista lediga dag innan jag går på och jobbar över midsommar. Så paraply och pannben imorgon så är den nog installerad.
 
Z zombi skrev:
Appen man laddar ned till läsplattan,finns det på svenska?Har läst också att man kan ha nån app/program på Pc med till smart system men finns även den på svenska?Någon som vet?Tack.
Angående språk på appen så är min på svenska, har du ställt in land på Sverige?
Mig veterligen finns inget annat sätt att komma åt routern än via appen. Det finns en serialport, men då måste du bända upp routern och koppla in sladdar på kretskortet, inte tänkt för vanliga användare, se
https://github.com/husqvarnagroup/smart-garden-gateway-public/blob/master/README.md

Det säljs en mer avancerad remote styrning av en 3e part, som gör att du via en webbläsare kan komma åt en massa saker, men den kräver att du installerar ett extra kretskort i klipparen:
https://www.robonect-shop.de/shop/robonect-hx/
 
Hej,
Jag köpte en Sileno 750 för ett par veckor sedan och har noterat 2 saker jag har lite funderingar kring :)

1. Ibland stannar den till helt, oftast efter den gått emot något eller kört över slingan. Den stannar då till några sekunder innan den "startar upp" igen och fortsätter sin klippning. Är detta normalt beteende?
2. Den vägrar att parkera rakt i på stationen, står alltid förskjuten åt vänster tittat åt stationen. Dvs den kör in säg 2 centimeter åt vänster sen stannar den och vrider sig mot stationen och kör in i laddaren. Ska den inte köra rakt in i laddaren så den slipper göra den sista manövern? Jag har misstankar om att det kan ha att göra med min installation inte är exakt som i boken. Jag har kablarna lite väl nära kanterna och inte fritt 60cm som det står i bruksanvisningen. Men tänkte mer om någon annan upplever samma sak?

Kontaktade Gardena med mina funderingar men fick bara standardsvar tillbaka att lämna in den på service.
 
1. Låter som ett korrekt beteende. Klipparen byter med jämna mellanrum rotationsriktning på knivdisken.
2. Sker dockningen och laddning därefter påbörjas, så är det inte mycket mer att göra.
 
Tycker också att min klippare kommer in lite från vänster och hamnar således även lite snett in mot laddaren. Har inte varit några problem med det och har inte orkat leta efter nån lösning heller. Kanske att min kabel inte är 100% rakt ut/stationen inte är helt rak gentemot kabeln, men jag kör på så länge det funkar :)
 
  • Gilla
Kasc
  • Laddar…
E etompau skrev:
1. Låter som ett korrekt beteende. Klipparen byter med jämna mellanrum rotationsriktning på knivdisken.
2. Sker dockningen och laddning därefter påbörjas, så är det inte mycket mer att göra.
Tack för ett bra och snabbt svar :)

1. Misstänkte att det kunde vara något liknande men tack för förtydligandet.
2. Ja den dockar och laddar, ibland gör den några försök och får då köra ut lite och försöka docka igen men den har inte misslyckats hittils utan tillslut hamnar den på plats.
Jag ska se om jag kan byta plats på den så att den blir korrekt installerat enligt bruksanvisningen med rätt avstånd etc. och se om det hjälper något.
 
Låter som helt korrekt beteende, så gör min oxå. Att den stannar någon sekund när den gått emot slingan, så gjorde min också, men efter senaste uppdateringen som finns på gardenas hemsida, så är den bättre.
 
C costia skrev:
Låter som helt korrekt beteende, så gör min oxå. Att den stannar någon sekund när den gått emot slingan, så gjorde min också, men efter senaste uppdateringen som finns på gardenas hemsida, så är den bättre.
Jag tror jag har den senaste för den uppdaterade sig innan första körningen. Har dock ingen referens till hur det kan varit innan och om det va sämre eller bättre :) Men som du och er andra här ovan säger så verkar det vara helt normalt. Då kan jag lägga den tanken åt sidan.
 
Jag har nyligen skaffat en Gardena Sileno Life 1000 men har ett återkommande problem med att guidekabeln inte uppfattas som ansluten och en blå blinkade lampa som följd av det. Det är inget brott på kabeln utan jag har lokaliserat problemet till de vinröda kontaktdonen som man fäster bak på laddstationen. Jag tycker inte att de ”snäpper” fast utan hos mig sitter de relativt löst. - Är det så för er andra också? Det krävs noll kraft för att rubba dem ur sitt läge, så det är inte konstigt att de glappar/lossnar.

Jag tog en bild. Kanske någon kan se om jag gjort något fel..? Den längst till höger på bilden ser i mina ögon ut till att sitta längre ut än den i mitten, men den glider liksom ut av sig själv.

PS. Stort tack för ett bra forum! Har läst i många år utan att vara registrerad men nu var det äntligen dags att registrera sig. Ser fram emot att kunna bidra i diskussionerna här
 
  • Tre vinröda kontaktdon för kabelanslutning på en Gardena Sileno Life 1000 laddstation, den högra ser lite utstickande ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.