Jag, min fru och våra tre barn har en helt underbar liten sommarstuga vid en sjö i Hälsingland. Sjön ligger 10 meter från huset. Vi har byggt på stugan de senaste 10 somrarna och nu börjar det bli så som vi har tänkt att det ska vara.

Jag åker ofta upp själv under vår, höst och vinter för fiskets skull och för att koppla av tillsammans med vänner. Bjuder ofta med kompisar som följer med på fiskeresorna.

Både jag och min fru arbetar långa dagar och vi ser inte varandra så mycket i veckorna. Men när sommaren kommer så vill vi koppla av tillsammans och bara umgås med varandra och våra barn.

De senaste åren så har en del vänner bjudit in sig själva, vissa dyker bara upp mitt i sommaren och tycker att de kan stanna en vecka. Värst var en kompis som bara skulle stanna till en natt med sin husvagn på väg norrut som stannade i 10 nätter med fru och tre barn. Min fru blev så förbannad till slut att hon tog tåget hem, så vår semester tillsammans blev ju inte jättebra. Trots det så stannade de två nätter till med husvagnen, vi har inte haft kontakt sedan dess.

Jag älskar att umgås med mina vänner och har gärna folk omkring mig, men just semestern är helig för mig och min fru, då är det bara vi och våra barn. Hur det än är så blir det extra potatis skalande, diskande och inte alltid sällan en del gnissel framförallt mellan fruarna.

I år så är det ännu fler som tycker att de ska komma och bo hos oss, det börjar bli så mycket att det börjar bli jobbigt att ducka för alla som ska bjuda in sig själva. Antar att det är på grund av pandemin som folk desperat söker efter saker att hitta på med sina barn. Jag tycker att det är helt ok att komma förbi på en fika oanmäld, men att förutsätta att man kan stanna i två veckor med tre barn och en annan som tycker att de kan stanna till en vecka med sin husbil och två barn är lite för mycket.

Jag orkar inte komma med svepskäl längre utan säger nu bara att "mellan juni och augusti så har jag och min fru semester och då tar vi inte emot nattgäster". Trodde ju att det skulle funka, men husbilskillen tycker då att han istället bara helt enkelt kan parkera lite längre bort. Kan inte ta en hint liksom. En del blir sura men jag anser snarare att det är ouppfostrat att bjuda in sig själv till att sova över, och då kanske vi inte var så bra vänner att jag behöver bry mig.

Jag tycker att jag är jättetydlig, känner mig kort och elak vilket jag inte vill vara. Men kan folk inte fatta att man inte bara bjuder in sig själv på en gratis semester så vet jag inte hur man ska hantera det på annat sätt.

Har en väldigt god vän som har samma problem som jag, han och hans fru skyller på att de ligger i skilsmässa. Det har de gjort nu de sista tre somrarna :)

Hur gör ni andra som får gäster som bjuder in sig själva? Och vilka är era värsta historier om självinbjudna gäster?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
katho75 och 17 till
  • Laddar…
Har inte så mycket konstruktivt att komma med men ... fy så jobbigt när man måste bli ovänner bara för att vissa liksom inte fattar...
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Tycker du gör helt rätt iaf, tid börjar bli det dyrbaraste vi har så där finns inget utrymme för kompromisser av denna magnitud.
 
  • Gilla
katho75 och 14 till
  • Laddar…
Det kan vara svårt,men här behövs det sättas ner en fot. Blir folk arga/tjuriga är det inga bekantskaper värda att behålla.
Säg ifrån!
 
  • Gilla
CeciliaPepe och 17 till
  • Laddar…
Wtf...
Du behöver helt klart byta bekantskapskrets.
Btw, på din beskrivning låter det bara som om det är dina vänner som är problemet. Vad är skillnaden i hur du och din fru ”bjuder in” folk?
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 4 till
  • Laddar…
Säg att ni har smittats av covid-19 och behöver isolera er resten av sommaren. Det går att skylla i princip allt på corona just nu utan att någon lyfter på ögonbrynen :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyblivenhusägare123 och 50 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Wtf...
Du behöver helt klart byta bekantskapskrets.
Btw, på din beskrivning låter det bara som om det är dina vänner som är problemet. Vad är skillnaden i hur du och din fru ”bjuder in” folk?
Har faktiskt funderat på det. Vi bjuder aldrig dit någon på sommaren att övernatta men på fiskeresorna så brukar jag bjuda med några, då bara gubbar.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
S sudo skrev:
Säg att ni har smittats av covid-19 och behöver isolera er resten av sommaren. Det går att skylla i princip allt på corona just nu utan att någon lyfter på ögonbrynen :)
Men ska man verkligen behöva ljuga? Det är ju såklart bekvämast men jag har så dåligt minne att det bara skulle bli pinsamt.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 2 till
  • Laddar…
Man får nog lov att vara tydlig (precis som du försökt vara) och säga att ni inte vill ha gäster. Kontrar de med något som ”vi kan ju ställa oss en bit bort” så får man nog upprepa igen i stil med ”det hade ju varit en idé, men nu vill vi inte ha besök alls”.
Har dock inga faktiska erfarenheter av problematiken.

Tror att lögn-vägen är en dålig väg att gå, det brukar vara det rent allmänt. I just det här fallet bör det ju i så fall vara ”vi är oroliga för Corona så vill inte ha besök alls”, inte att ni har det. Men vad säger ni då nästa sommar? Och där nästa?
 
  • Gilla
katho75 och 17 till
  • Laddar…
Men helt orelaterat, var råkar stugan ligga? Låter väldigt trevligt och jag behöver någonstans att ställa upp husvagnen med familjen i sommar...
 
  • Haha
  • Gilla
nochl och 81 till
  • Laddar…
Jag hade bett dom dra åt helvete, fast i lite trevligare ordalag. Utan konstlade ursäkter.

Att komma förbi på en fika är en sak eller att man erbjuder en övernattning om det blir alkohol inblandad en grillkväll men att som dina vänner mer eller mindre tvinga er till umgänge i flera dagar är ju inte riktigt friskt.
 
  • Gilla
Långfarare och 13 till
  • Laddar…
A
Usch säger jag. Jag vill helst inte ha besök av ngn öht, i synnerhet inte på semestern. Vi har husvagnen på säsong och man bävar alltid för att nga man känner ska komma dragandes med sin vagn, och stanna en vecka. Min fru kan tycka att det är kul för barnen om klasskompisar etc kommer, men trots alla fina ord om "-Vi behöver ju inte umgås med dom hela tiden", "-Var och en sköter sitt" vet man precis hur det slutar. Man får kånka runt på bord och fan vet allt för att slå ihop det med deras, enär "Det är ju så kul med långbord" ". Dessa kan också vara nga hippa veggos, så man inte kan grilla kött på en vecka utan att bli uthängd som mördare mm. Säg ifrån, det är ju era ägor.
 
  • Gilla
Flislisa och 9 till
  • Laddar…
Om du hellre låter din fru åka hem tvärförbannad än att vänligt men bestämt förklara att ”gästerna” måste lämna så är nog i de enda problemet. Säg ifrån på ett tydligt och bestämt sätt. Om de inte kan acceptera det så byt vänner.
 
  • Gilla
Porsibygg och 16 till
  • Laddar…
säg att ni sitter i karantän vill inte ha besök
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
T tergo skrev:
säg att ni sitter i karantän vill inte ha besök
Helt klart smartast. Med 3 barn så kommer nån garanterat vara snorig hela sommaren (talar av egen erfarenhet med 3 döttrar...) Säger folk att de kan komma ändå och vara utomhus, hålla avstånd osv så säger du bara Nej, vi håller på de regler som finns, nästa sommar kan ni kanske komma nån dag eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.