Plockat upp en handfull från ogräsmattan (undrar om det någonsin ska bli en ordentlig gräsmatta?) och funderar på att klippa den också..
Skiter i det just nu och njuter av att sitta i skuggan och se sonen leka i poolen istället...
Trädgård med leksaker, röd sandcykel, vattenmelonparasoll och blommor, ogräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Kan någon förresten säga, är det bättre för gräsmattan att vara kortklippt eller oklippt när det är så varmt och torrt som nu?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan någon förresten säga, är det bättre för gräsmattan att vara kortklippt eller oklippt när det är så varmt och torrt som nu?
Undrar exakt samma! Vad är minst fel? :sweat:
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan någon förresten säga, är det bättre för gräsmattan att vara kortklippt eller oklippt när det är så varmt och torrt som nu?
Jag är ingen expert på ämnet men "lagom klippt" alltså ovan tillväxtpunkten! Har du styvv lerjord som jag så brukar det bli bäst så.
Man vill att gräset ska ha så djupa rötter som möjligt så sticklufta gräsmattan och gödsla så säkerställer du tålighet.
Nu kom jag på mig själv med att jag försöker låta som en expert ändå! :)
 
Redigerat:
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Hittade det här vid en googling på gräscenter.se. Låter ju iofs rimligt..


KLIPP EJ VID TORKA!
Vid perioder av torka bör inte en gräsmatta klippas (om den inte vattnas varje dag). Det gröna strået fungerar då som vattenreservoar för roten och skyddar gräsplantan från uttorkning. En god regel är att om gräsmattan växer och är frodig kan den klippas regelbundet, är gräsmattan gul pga torka bör man undvika klippning.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Undrar exakt samma! Vad är minst fel? :sweat:
Ja som jag vart i branschen ett tag (inte längre) så hade jag fria händer hos kunderna och ett tiotal gräsmattor att hålla efter (ansvara för).

Så ni har rätt där gott folk. Regnar det ej och det är varmt.. och mycket sol OCH ni vill att mattan konserverar sig själv / håller sig grön - klipp inte.

Så länge ni inte bevattnar varje dag - var dag!

Som Tveksamt nämnde där, oklippta strån funkar som en slags ”reservoar”. Gräset bevarar sig självt i solen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ännu fler plantor har planterats och nu blir det till att fortsätta vattna ett tag framöver. Regn kommer tydligen först på tisdag kväll, så då blir det att hämta andan. Lavendel runt gubbstolen. Två nya smultronschersminer som kan växa till sig samtidigt som jag tar tag i beskärningen av mina äldre smultronschersminer. Ölandstok och flox på slänten vid den framtida uteplatsen - eller nuvarande egentligen, fast vi har inte annat än markduk på marken.

Nyplanterade lavendelplantor runt en trädrot med markduk i bakgrunden och gräsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterade smultronschersminer och ölandstok i trädgård med bar markduk som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterade lavendel och blommande växter i en solig trädgårdsrabatt med markduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Klart!

Trädgård före omgestaltning med övervuxen rabatt och vildvuxet gräs, texten "Före" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställd rabatt med surjordsväxter och anlagd stig, omgiven av grönska och stora texten "Efter".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skapade en tråd där jag nämnt problem fotat genom processen.

Finns fler fina bilder på den färdiga rabatten om ni följer länken nedan:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oerbaettring-och-elaende.379155/#post-3734896
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Idag har jag arkiverat 60år gammal thujahäck!
Coolt! Nyfiken och måste fråga om rotsystemet- slet maskinen upp tjuhorna eller behövde ni hugga i rötterna?
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Coolt! Nyfiken och måste fråga om rotsystemet- slet maskinen upp tjuhorna eller behövde ni hugga i rötterna?
Jag svarar med en film! :D
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Byggt ett litet staket så inte roboten ska störa vår gräsodling i backen. Det kommer armeras och så nytt :)
 
  • Nyanlagt litet staket med pålar i en gräslätts backe för att skydda gräsodlingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt litet vitmålat staket på en sluttande gräsmatta för att avgränsa gräsodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Byggt ett litet staket så inte roboten ska störa vår gräsodling i backen. Det kommer armeras och så nytt :)
Nu när jag ser hur nära ni har till andra grannar måste jag fråga, hur reagerar de på den omfattande renovering ni håller på med "hela tiden"? Jag hörde av grannar häromdagen att ett par andra grannhus i området hade fått tillsägelser för att de renoverar för mycket (aka väsnas). Bara nyfiken, jag tyckte det lät underligt när jag hörde det. :thinking:
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag svarar med en film! :D
[video]
Smidigt(y)
O så nära pelarn det var:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.