Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
 
  • Trädäck under konstruktion med stolpar fästa i ojämn bergig mark och en stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med trästolpar fästa i en bergig terräng bland träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med stolpar fästa i ett bergigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med stolpar delvis fästa i bergig sluttning, med stegar och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldel (beslag) är delvis löst monterad i berg med trallskruv, under stolpe vid trädäckskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäcksstolpar monterade ovanpå en bergig yta med metallfästen, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe monterad på bergig mark med en metallfäste, synlig oro för konstruktionens säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpar för trädäck som är ojämnt fästa i ett bergigt värde med synlig metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Scout och 16 till
  • Laddar…
Den altanen hade inte jag vågat använda iaf..
 
  • Gilla
J-stedt och 20 till
  • Laddar…
Förankringen i berget är helt åt pipan! Det ska vara någon typ av ingjutna stolpskor.
 
  • Gilla
  • Älska
Linnea86 och 29 till
  • Laddar…
Exakt vilka stolpar är det som skulle ta upp vikten???

Vad jag kan se på fotona är det inga stolpar som är korrekt förankrade och ser ut att kunna vara direkt lastbärande :(
 
  • Gilla
Kjol och 18 till
  • Laddar…
Bärigheten i själva stolpen är inga problem i sig, det är stora dimensioner. Dock är dess upplag(om man nu kan kalla det så) i berget helt fel och bör åtgärdas.
 
  • Gilla
J-stedt och 26 till
  • Laddar…
A
Informera hantverkaren skriftligen att du inte tycker det ser fackmannamässigt utfört och att du är orolig över hållfastheten.

Säg att du kommer leta upp någon som kan besiktiga arbetet och därefter besluta om arbetet behöver göras om eller om samarbetet ska avbrytas.


Betala inget, inte ens för materialet.
 
  • Gilla
Polyester och 23 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att det bara är den där plåtvinkeln som håller stolpen? Hur ser det ut i detalj?
 
  • Gilla
  • Wow
leffe-e och 6 till
  • Laddar…
Nej nej nej, gör om gör rätt!!!
Stoppa detta och gör om allt, det där är inte ett seriöst och riktigt bygge.
Stolpar ska förankras och bör dras upp till räcket så det blir stabilt.

Betala inget, inte ens för materialet.
I bästa fall kan byggarna göra om och göra rätt, men i princip bör du byta byggare.

Fastna inte i en sommarstress nu, utan se till att det blir riktigt gjort, om du så får vänta med premiären till kräftpremiären.

Lycka till.
 
  • Gilla
J-stedt och 13 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Exakt vilka stolpar är det som skulle ta upp vikten???

Vad jag kan se på fotona är det inga stolpar som är korrekt förankrade och ser ut att kunna vara direkt lastbärande :(
Dom kommer sätta ditt bärlinor som kommer sitta cc30 hela vägen och därav tar stolparna endast lasten för 30cm förklarade han. Är ingen byggare själv och kan inte avgöra om allt han säger är rätt, dock kommer självklart en besiktningsman titta på detta.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Jag har svårt att tro att det bara är den där plåtvinkeln som håller stolpen? Hur ser det ut i detalj?
ser det som ganska uppenbart att det faktiskt bara är den plåtvinkeln som tar allt. Plåtbiten har inget existensberättigande där öht. Den altanen rinner snart ner för berget.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Snicklas och 9 till
  • Laddar…
Prata en gång till med byggarna hur det ska se när det är klart och hur de bärande stolparna ska förankras.

Ser inte att det är nåt annat än en temporär infästning nu.

/ATW
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
F
A Andresm skrev:
Dom kommer sätta ditt bärlinor som kommer sitta cc30 hela vägen och därav tar stolparna endast lasten för 30cm förklarade han. Är ingen byggare själv och kan inte avgöra om allt han säger är rätt, dock kommer självklart en besiktningsman titta på detta.
Det var det dummaste jag hört. Fattar dom inte själva så får du ta dit en besiktningsman.

Finns inga bärlinor på cc30 i världen som kommer att ändra på det faktum att yttersta bärlinan hänger på ett par 4 eller 5mm ”inomhus träskruv” hjälpligt nerbankade eller nerskruvade i sprickor på ett sluttande berg.

Det måste tex borras ordentligt med typ 20mm borr rakt ner i berget och riktiga stolpskor som gjuts fast med cement-slush eller sätts med ankarmassa. Det gäller alla stolpar ner mor berget och inte bara yttersta raden.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
J-stedt och 37 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Dom kommer sätta ditt bärlinor som kommer sitta cc30 hela vägen och därav tar stolparna endast lasten för 30cm förklarade han. Är ingen byggare själv och kan inte avgöra om allt han säger är rätt, dock kommer självklart en besiktningsman titta på detta.
Men, som alla andra också säger, HUR ska altanen stanna kvar på berget??

Sitter det ytterligare någon plåt mellan brädorna på stolparna (som sitter fast i berget?)
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag är bara en amatör men även jag ser att det där ser inte alls bra ut. Två skruv i varje plåtbit som håller kvar altanen på berget, känns inte alls rätt.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 4 till
  • Laddar…
Det var bland det mest bisarra jag sett. Hur kommer man ens på en sådan idé? Jag hade krävt att de gjorde om alla infästningar, annars inte betalat. Det där kan adrig någonsin passera som fackmannamässigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.