optimum
R Rkarlsson skrev:
Ganska taskigt sagt. Den trädgården som det klipptes i bor en 80+ man med sin fru, båda i dåligt skick. Det var kanske enda tiden som deras hjälp kunde denna veckan?
De får väl asfaltera trädgården om de inte klarar av den själva.
 
  • Arg
Demmpa
  • Laddar…
Och om man stör sig så får man väl hålla sig inomhus? ;)
 
R
optimum optimum skrev:
De får väl asfaltera trädgården om de inte klarar av den själva.
Hänsyn var det va?
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
Min i övrigt trashiga radhusgranne drog igång gräsklippare 07 på söndagmorgon. Fick blodet att koka. Så otroligt respektlöst.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Och om man stör sig så får man väl hålla sig inomhus? ;)
Om man stör sej får man flytta in till stan :)
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Man får klippa tyst med en lie. Och helst på natten så man inte blir sedd heller.
 
optimum
Hur svårt kan det vara?
Man klipper gräset när det inte stör andra eller skaffar en robotklippare.

Men vissa verkar inte bry sig om andra människor / grannar och de borde inte ha hus där det finns nära grannar.
Samma med övriga aktiviteter.
Jag renoverar altan nu och gersågen låter en hel del. Alltså sågar man inte för tidigt eller för sent.
Alltså inte före 8 och inte efter 17-18 på kvällen Däremot om man bor på landet eller i skogen utan grannar kan man göra lite som man vill men knappast i ett område där husen ligger tätt.
Idag söndag kommer jag inte göra något som väsnas före kl. 10 eftersom det är söndag även om jag är vaken före kl 6.
 
Nu förutsätter du att alla jobbar samma tider som du men tex vårdpersonal jobbar nätter och sover på dan borde inte dom få ha tyst på dagen så dom kan sova eller hur var det med hänsyn.
 
  • Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hur svårt kan det vara?
Man klipper gräset när det inte stör andra eller skaffar en robotklippare.

Men vissa verkar inte bry sig om andra människor / grannar och de borde inte ha hus där det finns nära grannar.
Samma med övriga aktiviteter.
Jag renoverar altan nu och gersågen låter en hel del. Alltså sågar man inte för tidigt eller för sent.
Alltså inte före 8 och inte efter 17-18 på kvällen Däremot om man bor på landet eller i skogen utan grannar kan man göra lite som man vill men knappast i ett område där husen ligger tätt.
Idag söndag kommer jag inte göra något som väsnas före kl. 10 eftersom det är söndag även om jag är vaken före kl 6.
Visst kan det vara lite störande när det hela tiden är någon gräsklippare igång när det är uppehåll. Men folk har olika förutsättningar. Arbetstider, småbarn olika dygnsrytm mm. Har man småbarn är det en aktivitet man behöver ta hand om när de sover. Då blir det lite senare tex. Din intolerans är inte bra.
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De får väl asfaltera trädgården om de inte klarar av den själva.
Aha, de ska lägga x antal hundratusen för att de är gamla och de fick hjälp en lördag mellan typ 17-19?

Nu höll de ju troligtvis inte på till 21-22.
Som jag förstår det skall man helst inte klippa gräset när du är hemma om man har en bensinare som har lite ålder på sig. Det är mer miljövidrigt och kassera en klippare som fungerar perfekt än att köpa en ny i el eller bensin.

Jag är nog hemsk som tar min kvart antingen mellan kl 18-19 eller mellan 19-20.

Sen är det tur man har toleranta grannar, inga problem att jobba på mellan 7-22. Det händer inte ofta men byggs det så börjar man kl 07.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
S smurfen72 skrev:
Nu förutsätter du att alla jobbar samma tider som du men tex vårdpersonal jobbar nätter och sover på dan borde inte dom få ha tyst på dagen så dom kan sova eller hur var det med hänsyn.
Givetvis bryr man sig om sådant också. Man känner väl sina grannar någorlunda.
Klipper man gräset på eftermiddagen är riken liten att man stör någon.
Hustrun jobbat som sjuksköterska i många år på olika scheman så då sitter sådant tänk kvar. Lurigt när barnen var små på helger då de var hemma och frugan behövde sova på förmiddagen.
Men nu handlar det inte om de svåra fallen utan om lite folkvett så man inte stör grannarna i onödan.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
Visst kan det vara lite störande när det hela tiden är någon gräsklippare igång när det är uppehåll. Men folk har olika förutsättningar. Arbetstider, småbarn olika dygnsrytm mm. Har man småbarn är det en aktivitet man behöver ta hand om när de sover. Då blir det lite senare tex. Din intolerans är inte bra.
Det handlar inte om intolerans utan hänsyn till sina grannar.
Min närmsta granne har flera barn och givetvis en hoppmatta och massa lekar i trädgården. De flyttade in där för 10 år sedan och helt underbart med en granne nu där det är liv och kärlek. De vårdar sitt hus och alla är glada. I sådan lägen störs man inte av barn som leker. Däremot tidigare en annan granne som envisades med att klippa gräset vid 8-9 på kvällen och körde fram och tillbaka på samma ställen flera gånger. Alltså en gräsmatta han kunde klippt på 15 minuter höll han på med över en timma. Om han var dum i huvudet eller vill jävlas vet jag inte men han var knappast omtyckt av övriga grannar heller.
 
Jag klippte nog i allmänhet mellan 20 och 21 när barnen var små. Då sov de så att jag hade möjlighet att göra sådant.
 
Alla dessa oskrivna regler runt trädgårds- och fastighetsskötsel, finns de nedskrivna någonstans?
Det råder ju lite olika meningar här, vad gäller tider och annat

Så att nyinflyttade kan ta del av det och inte riskera onda ögat från sina grannar om de startar klipparen eller börjar renovera huset kvart i sju.

Eller går ni runt och informerar nyinflyttade om hur det ska vara?
 
A
Antar att Torsten i anrika Tv-serien "Goda grannar" gjorde alla fel.
1. Klippte på nyårsafton efter tolvslaget.
2. Det var vinter.
3. Han klippte ryamattan inomhus.
 
  • Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.