Jag har småbarn som brukar lägga sig runt kl 19. Har inget emot att grannarna kör grässklippare fram till 21-22 på kvällen. Tycker ljudet från en gräsklippare är ganska behagligt, det stör inte läggningen.

Bensintrimmers, slipmaskiner, vedklyvar och motorsågar får man dock jättegärna hålla till ett minimum efter 20 på kvällen, men eftersom vi bor i ett villaområde utanför stan så får man acceptera att grannarna håller igång till 22 ibland.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Klipp när det passar vi har alla olika liv och lever efter olika tider när än man klipper kommer man störa nån men nån kommer bli glad att det klipps på udda tid och antar att det handlar om ganska små gräsmattor vad gör det om grannen klipper gräset i 30 min kl 23 en onsdag sånt tycker jag man får ta om man bosätter sig på ett sånt ställe med grannar nära.
 
mg765 mg765 skrev:
Jag har småbarn som brukar lägga sig runt kl 19. Har inget emot att grannarna kör grässklippare fram till 21-22 på kvällen. Tycker ljudet från en gräsklippare är ganska behagligt, det stör inte läggningen.

Bensintrimmers, slipmaskiner, vedklyvar och motorsågar får man dock jättegärna hålla till ett minimum efter 20 på kvällen, men eftersom vi bor i ett villaområde utanför stan så får man acceptera att grannarna håller igång till 22 ibland.
Sund inställning. Jag grejar rätt mkt men aldrig efter 19:00 med något som låter. Tycker personligen inte det är platt köra kapsågen kl.21. Samtidigt klagar jag inte på dem som gör det.
 
M Micro skrev:
Rent personligen tycker jag inte det är sent..Klipper själv senare om det är för varmt och jävligt.
Synd att ni får skäll i onödan , som sagt var en vänlig fråga löser ju oftast problemen.
Lycka till med er arga granne..
Jag tror att det är bra för gräset om man klipper gräsmattan på kvällen, eftersom varje grässtrå blöder mindre då, särskilt om det är soligt på dan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En varm sommardag för några år sedan gick jag och la mig rätt sent - klockan var nog runt 4 på natten. Hörde då ett välbekant ljud och kikade ut genom fönstret, då är grannen igång med gräsklipparen. Elgräsklippare förvisso, men det är första gången jag ser någon klippa gräset nattetid.
 
  • Haha
  • Arg
Runnis och 2 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
En varm sommardag för några år sedan gick jag och la mig rätt sent - klockan var nog runt 4 på natten. Hörde då ett välbekant ljud och kikade ut genom fönstret, då är grannen igång med gräsklipparen. Elgräsklippare förvisso, men det är första gången jag ser någon klippa gräset nattetid.
Vi har en sådan flitig avlägsen granne med. Bor inne i byn och denne herre eller dam bor kanske 100-150 meter från mig. Var ute av någon anledning vid 01 någon gång, då hör jag de snickrar på något. Ganska knepig tid att vara ute och banka med hammaren.

De delar jag klipper manuellt brukar vara en gång i veckan någon gång mellan 18-19. Tar dock bara 10-15 minuter totalt, 20 om jag vill räfsa upp lite.
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
optimum
Men att dra igång en stinkande bensinmotorklippare en solig lördagskväll när flera redan satt sig ned på uteplatsen för att grilla och ha trevligt är inte ok.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Om motorn luktar så illa så risken finns att grannarna störs av lukten är det nog inte ok oavsedd dag då är det nog dags för översyn av klipparen och kanske byte av drivmedel.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men att dra igång en stinkande bensinmotorklippare en solig lördagskväll när flera redan satt sig ned på uteplatsen för att grilla och ha trevligt är inte ok.
Vi satt ute och grillade nu ikväll, kom precis hem. Men grannens klippare där vi var gick men ingen tänkte på det faktiskt. Nu satt vi ju på ganska hög altan så vi slapp ju lukt med. Men en klippare som är bra luktar inte något direkt. Min stiga från 2017 går på 95 oktan men den luktar ingenting.
Kanske en oservad klippo från 1900 frös ihjäl luktar.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
optimum
Man klipper inte gräset en lördag kväll för då är man störd.
Min är någorlunda ny (5-6 år) men stinker en del ändå om man sitter och ska äta.
Man visar hänsyn till varandra.
Något som verkar vara bortglömt numera.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Att kalla människor för störda om dom klipper gräs på lördagskväll verkar inte hänsynsfullt alls.visar man hänsyn låter man dom klippa när dom har tid det är att visa hänsyn och visar man hänsyn kanske dom visar hänsyn tillbaka det gör dom inte om man kallar dom störda.
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Man klipper inte gräset en lördag kväll för då är man störd.
Min är någorlunda ny (5-6 år) men stinker en del ändå om man sitter och ska äta.
Man visar hänsyn till varandra.
Något som verkar vara bortglömt numera.
Ganska taskigt sagt. Den trädgården som det klipptes i bor en 80+ man med sin fru, båda i dåligt skick. Det var kanske enda tiden som deras hjälp kunde denna veckan?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Dessutom, när det är såhär varmt vill man inte klippa dagtid, då blir det kvällen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dessutom, när det är såhär varmt vill man inte klippa dagtid, då blir det kvällen.
Exakt. Jag skulle klippa gräset idag och hade gärna klippt mitt på dagen, men efter en promenad med 2 av döttrarna var jag helt färdig och fick avvakta lite i värmen. Klippte 16.40 istället, kändes som att de flesta grannarna inte hade hunnit dra igång sina grillar då. :rofl:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag är en vad Harrison här ovanför kallar för gräsklipparnazist. Dels för att jag har en hederlig bensindriven 30 år gammal Klippo, dels för att jag klipper ungefär en gång i veckan. Länge håller jag på också. Eller åtminstone tills 1200 kvm gräsmatta är färdigklippt.

Jag klipper dessutom på tider som passar mig. Förmiddag eller på kvällen spelar ingen roll, gärna kvällstid när det är soligt och varmt som nu, dock inte på natten, då även gräsklipparnazister behöver sova.

Mina grannar klipper också när de kan och vill. Utom möjligtvis den ena grannen, som klipper typ tre gånger på en säsong. Fast nu var det längesen, då han i våras körde skrot på sin Meec, för övrigt den senaste i en stor samling av trasiga gräsklippare han har utspridd i trädgården.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.