Min erfarenhet av E.On är att de är rätt kackiga när de upphandlar tjänster.
Grannen i byn fick en gran över uterummet och ärendet bollas fortfarande mellan E.ON och försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget tog skadan men grannen är än idag, typ två år sedan, upptagen i skriftväxlingar.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, Anta att jag tänkt ta ner ett stort träd, men dragit mig för det lite eftersom det kostar både tid och pengar och kanske inte är helt riskfritt.
Plötsligt kommer ett företag och frågar om de får ta bort trädet... Då säger jag ”om ni forslar bort trädet och tar med stubben också så är det helt ok”.
De säger ”visst, det är inga problem”.
Då har jag blivit av med ett bekymmer som kunde orsakat problem för mig, kostat pengar och kunnat skada mitt hus etc. Och det kostar varken tid eller pengar för mig.
Jag har vunnit en rad fördelar. Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem att dessutom få en hundralapp utöver detta är mer än snålt. Jag hade snarare lagt ett par hundringar på en go fika till de som senare kommit och gjort jobbet.
Att vara snål och ständigt tjäna så mycket som möjligt på allt och alla förlorar du själv på i det långa loppet, och du får ett rätt trist liv...
Går man tillbaka ett steg - så förstår jag faktiskt inte... du gör i praktiken exakt samma som jag, men är nästan MER krånglig.
De ska ta hand om trädet, forsla bort det osv. är det ok att ta ned trädet?

Hur mycket kostar inte det? Hur mycket extra jobb är inte det för dem? De lär inte ha lastbil där för att ta hand om trädet. Känns som du löper större risk att de avstår och säger, "då gräver vi runt istället"

Jag vill ha stocken kvar, eldar ved, planterar och ordnar det gärna allt själv... så det du skriver om ovan är EXAKT samma samtal som jag skulle gjort fast jag skulle frågat efter ersättning och sagt jag tar hand om trädet själv.

Enligt mig, inte nån speciell skillnad mellan vad vi skulle göra. Faktiskt.
 
H HansOT skrev:
Förstår inte att folk måste ge sig på och hacka på varandra i var och varannan tråd! Är det anonymiteten som får hornen att växa på er? Tror aldrig ni hade betett er såhär i en diskussion öga mot öga!
Kan bara svara för mig själv, men jag har som regel att det jag skriver i forum o på nätet kan jag även säga direkt till den jag diskuterar med.
Så även i detta fallet.
Det blir i längden betydligt lättare o trevligare att diskutera trådarna då.
Känner jag att det börjar glida iväg o kommentarerna blir sämre eller vassare så låter jag bara bli att svara.

O nu blev det OT.
Sorry.
 
Hej

Jag jobbar som entreprenör åt eon och så här hade jag låtit göra.

Prata med din kontaktperson hos entreprenören och meddela att de får gärna ta bort trädet men också tala om att du vill ha ersättning.

Det är praxis att mäta upp trädet och pengarna får du på det kontot du vill ha dem på.
Kontaktpersonen har mallar och detta görs hela tiden.

Mvh
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
L LoftJonas skrev:
Hej!

E.ON kontaktar mig. Då de skall byta en kabel mellan två skåp och planerar förlägga denna kabel i diket precis vid min tomtgräns mot intilliggande grusväg.

de anser att de kan göra detta utan att skada mina fina syrener och andra buskarna som vi vill ha kvar men där står också en väldigt stor tall. Denna anser de inte kommer klara sig och de undrar om de får ta ner den.

Vi har i ärlighetens namn funderat på att be någon att ta ner den så gärna för oss! Men vad skall vi tänka på innan vi godkänner detta? Kan jag kräva att de inte får fällla över min tomt? Kan jag kräva ersättning för trädet? Vad gäller mer?

Tacksam för svar!

Du har rätt att få ett nytt träd planterat av eon. Vet detta då samma sak hänt en släkting till mig.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag hade två björkar som växte upp genom elledningarna som jag ville ha bort, frågade först killen som var här och plockade en rönn som lutade in över huset (aldrig att jag hade vågat fälla den själv) och han sa att "aldrig i livet, det där måste synkroniseras med elbolaget och kan bli en massa trubbel, du får ringa nån annan", så jag ringde elbolaget och frågade hur man gjorde, dom sa att "vi skickat ut nån att titta", han sa direkt att "dom där vill vi väldigt gärna ta ner, dom växer mycket dumt ur ledningsperspektiv", jag frågade vad det skulle kosta och han sa att det gjorde dom gratis.

Jag hade faktiskt inte en tanke på att FÅ betalt för det i det läget, jag var bara glad att dom skulle göra det :)

Dom som dök upp var mycket professionella, en kille med skylift och motorsåg som sektionerade ner trädet i småbitar, och en elkille som skulle laga elen om någt gick fel.

Vet inte om dom tagit med träden bort om jag hade velat, men har man braskamin tackar man inte nej till två fälllda björkar..

Det ENDA som var negativt var att dom lämnade stubbar på drygt en meter styck.

..Just det, hade även en lite mindre tall som växte typ 10m från ledningen som också skulle ner, frågade om dom ville ta den med och killen sa "Tja, inget vi vill ha ner, men visst, kan ta den med när vi ändå är här" :) ..den hade jaq kanske vågat mej på själv egentligen men alltid bättre att få proffshjälp.
 
  • Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
Jag hade två halvdöda björkar somn växte precis vid elledningen. Mailade vattenfall, de kom ut sågade ner dem och lämnade allt på min tomt. Hörde av mig igen och frågade när de skulle komma och städa upp, svaret jag fick var att de är min uppgift inte deras.

Jag fick hålla på en hel helg med att såga till mindre bitar och sen köra x antal vändor till ÅVC.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L larka742 skrev:
Går man tillbaka ett steg - så förstår jag faktiskt inte... du gör i praktiken exakt samma som jag, men är nästan MER krånglig.
De ska ta hand om trädet, forsla bort det osv. är det ok att ta ned trädet?

Hur mycket kostar inte det? Hur mycket extra jobb är inte det för dem? De lär inte ha lastbil där för att ta hand om trädet. Känns som du löper större risk att de avstår och säger, "då gräver vi runt istället"

Jag vill ha stocken kvar, eldar ved, planterar och ordnar det gärna allt själv... så det du skriver om ovan är EXAKT samma samtal som jag skulle gjort fast jag skulle frågat efter ersättning och sagt jag tar hand om trädet själv.

Enligt mig, inte nån speciell skillnad mellan vad vi skulle göra. Faktiskt.
Värdet för mig skulle vara att få ner trädet, få det bortforslat och gärna bli av med stubben. Att få någon ersättning skulle inte vara något jag skulle sträva efter.
Jag set det som att om de så bara tar ner trädet och låter det ligga så har de besparat mig utgifter och risker jag annars skulle fått.
Jag chansar naturligtvis på att de kanske kan ta med sig trädet. Gör de inte det så skulle jag vara nöjd ändå. De har ändå besparat mig utgifter. De har gjort mig en gratistjänst ur mitt perspektiv, att försöka klämma dem på pengar skulle kännas rätt konstigt. Men vi tänker väl olika helt enkelt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan vara bra att i alla fall göra upp om bortforsling eller kapning i hanterbara längder. Det blir ju en del gratis ved av en tall om man behåller den, även om tall förstås inte är förstahandsvalet för ved.

Däremot är nog virkesvärdet av ett enstaka träd noll; det kostar för mycket att ta hand om det, så att TS får pengar utöver gratis nedtagning är nog inte aktuellt.
Grov tall med långsam tillväxt :
vad kostar säg 30 meter kantsten ?
dvs såga upp grova plank/reglar med en lämplig höjd för att användas som rabattavgränsning eller kant mellan exv grusad infart och gräsmattan.

Någonstans däremellan är värdet på den.

Tänk att tall som har växt långsamt inte behöver impregneras - livstiden i sig är tillräcklig.

Kostnaden är att få iväg den till någon som kan bearbeta den - eller skaffa en bilyxa och gör jobbet själv, sedan behöver man inte gå iväg till gymmet de närmaste tre dagarna. Formandet är tillräckligt mycket övning i sig.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om tallen står på din mark och kabeln dras på annans mark, så tror jag inte du kommer få någonting. De gräver väl av rötterna lite till ditt träd, men det är ditt problem att trädet sen riskerar välta över ditt hus (eller något annat).
Nu gäller det en tall ! Tallar har lite andra rötter än exv en gran.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag förundras ständigt över hur många som fullständigt skiter i att försöka svara på TS och antingen hoppar på andra i tråden eller svamlar och gissar om alla möjliga och omöjliga saker som inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra.

Varför drar ni inte till flashback eller nån annanstans och trollar?

Verkar vara lite dåligt med moderatorer här?
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Jag förundras ständigt över hur många som fullständigt skiter i att försöka svara på TS och antingen hoppar på andra i tråden eller svamlar och gissar om alla möjliga och omöjliga saker som inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra.

Varför drar ni inte till flashback eller nån annanstans och trollar?

Verkar vara lite dåligt med moderatorer här?
Nu är det ju många som svarat på TS inlägg, både direkta svar o även andra lite mer utsvävande. Jag tyckte jag gav ett ganska adekvat svar i början.
Att inlägg spretar lite o att svaren varierar är väl både naturligt o bra för både ts o läsare. Det resulterar ju ofta i att förutom svaret på den direkta frågan så uppstår det andra ”svar”, eller kanske mer kringinformation, som kan vara till nytta för alla.
Att det sedan ibland drar iväg med olika moraliska o andra inlägg kan ju tyckas vara lite ot, men de håller tråden levande o inte så torr kanske?
Men visst, ibland blir det väldigt ot o då kan det behövas rensa bland inläggen, det kan jag hålla med om.
Men hellre det än ett forum som bara blir en ren kunskapsbank där varje tråd sållas från allt annat än enbart svar på den direkta frågan.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nu är det ju många som svarat på TS inlägg, både direkta svar o även andra lite mer utsvävande. Jag tyckte jag gav ett ganska adekvat svar i början.
Att inlägg spretar lite o att svaren varierar är väl både naturligt o bra för både ts o läsare. Det resulterar ju ofta i att förutom svaret på den direkta frågan så uppstår det andra ”svar”, eller kanske mer kringinformation, som kan vara till nytta för alla.
Att det sedan ibland drar iväg med olika moraliska o andra inlägg kan ju tyckas vara lite ot, men de håller tråden levande o inte så torr kanske?
Men visst, ibland blir det väldigt ot o då kan det behövas rensa bland inläggen, det kan jag hålla med om.
Men hellre det än ett forum som bara blir en ren kunskapsbank där varje tråd sållas från allt annat än enbart svar på den direkta frågan.
Om jag var otydlig... Jag menade inte specifikt just detta inlägg utan mer allmänt ... Och jag menade just de värsta avarterna av svar... Jag tänker inte ta några exempel då jag inte vill bidra till att hoppa på någon, jag kanske borde valt ett annat inlägg att skriva i där det är mer uppenbart att vissa inte har på forumet att göra, denna tråd är ju faktiskt ganska stillsam :)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Nu gäller det en tall ! Tallar har lite andra rötter än exv en gran.
Jag vet, men det jag sa gäller oavsett tall, gran, sitkagran, douglasgran, kungsgran, contortatall, lärk och säkert massa andra träd jag glömt rabbla upp.
 
L larka742 skrev:
... men NU är ju tallen otroligt vacker, ger skugga och en väldigt skön naturkänsla till trädgården.
En sådan stor tall kan man aldrig få tillbaka. Ovärderlig. ;)


Men för sakens skull, för att Eon inte nästa och nästa och nästa gång bara kör över fastighetsägare så skall de veta att åtgärder på någons fastighet kostar och de bör vara smartare redan i planeringsstadiet. Så ja - begär ersättning för tallen.
Eon kör aldrig över någon. Alla åtgärder som sker är inom lagens råmärken. Givetvis kan det bli fel ibland men det är inte ofta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.