Tack för svar!
Nu är den inköpt (på Bauhaus) för 5292:-
Några tips till installationen av kabel som man bör tänka på? hur har ni gjort när gräset går mot plattor, var lägger ni kabeln då?
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av hur klarar den ben på studsmattor?
 
Jag har ingen erfarenhet av just ben på studsmattor, men den kör runt det tunna äppelträd jag har. Ultraljudsensorerna fixar biffen.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Kalendern
G glinton skrev:
Tack för svar!
Nu är den inköpt (på Bauhaus) för 5292:-
Några tips till installationen av kabel som man bör tänka på? hur har ni gjort när gräset går mot plattor, var lägger ni kabeln då?
La den 10cm ifrån som installationsmanualen sa, men går ju lägga kant i kant om du vill det - förutsatt att plattorna är i våg med gräsmattan så du inte skalperar en sträcka gräsmatta =)
 
  • Gilla
glinton och 1 till
  • Laddar…
Grannen är o köper en nu oxå.
Ben till studsmattor bör den se. Titta på min film i denna tråd så ser ni hur den undviker metallpinnar. Ligger det rör på gräset ser den inte dom. Står dom är det ok.
Grattis till era köp!(y)
 
  • Gilla
glinton och 1 till
  • Laddar…
G glinton skrev:
Tack för svar!
Nu är den inköpt (på Bauhaus) för 5292:-
Några tips till installationen av kabel som man bör tänka på? hur har ni gjort när gräset går mot plattor, var lägger ni kabeln då?
Har lagt min 5 cm ifrån. Förutsatt att det är i samma nivå
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Wigsten
Hej!
Har haft min i två veckor ca. Mycket nöjd!

Började med att bygga en testbana för att utmana den lite. Fick ned raksträcka innan/efter laddstationen till 0.5m utan problem.
Här bor min, gräsrenovering och rabattanläggning pågår...
Robotgräsklipparens laddstation på en gräsmatta, med en testbana och nygjorda rabatter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testat smala passager, och en passage på 0.8m och 0.3m mellan trådarna funkar fint.
Gräsmatta med installationskabel för robotgräsklippare intill träplank och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte trall mellan bygelbenen på studsmattan, utan det kör den på det nedre röret och fastnar/gör knivarna slöa.
Studsmatta med träplankor monterade på bygelbenen på en välskött gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kör den lydigt runt alla och klipper. (y)

Vi har några plastmöbler som står på gräsmattan, testar med att sätta alutape på insidan av benen för att få reflektioner till ultraljudet. Dock inte riktigt i hamn här ännu.
Aluminiutejp applicerad på insidan av gröna plastmöbelben på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak jag reagerat på är att den utför ju inte kantklippning runt öar inne på gräsmattan, tydligen tolkar den två begränsningskablar direkt intill varandra som "ingen" kabel. Lite störigt.
Sen hade jag jag egentligen bara önskat en funktion till av den, och det vore att man skulle kunna dela in dagarna så att den klippte ex 2h på FM och 2h på EM. Då hade man kunnat hålla den undan från ungarna när de vill leka... Blir annars att den måste klippa när daggen ligger, vilket är störigt.

/Axel
 
  • Gilla
Ulk_Upp och 3 till
  • Laddar…
Tjenixen!
Har läst denna tråd och är väldigt intresserad av denna maskin.
Har liten fundering, har totalt drygt 630 m2 varav två zoner på framsidan på vardera 80 m2 ca, dessa är planen att rama in och bära bort robot för att klippa ( blir nog inte lika frekvent som huvudytan)
På huvud ytan där laddstation ska stå är ca 470. (med lekstuga, trädgårdsland, sandlåda, mm.
Kommer denna maskinen räcka när den tar max 600 m2.
Eller dessa "biytorna" behövs inte räknas in i dem m2 som maskinen klarar av?
 
Kalendern
Wigsten Wigsten skrev:
Hej!
Har haft min i två veckor ca. Mycket nöjd!

Började med att bygga en testbana för att utmana den lite. Fick ned raksträcka innan/efter laddstationen till 0.5m utan problem.
Här bor min, gräsrenovering och rabattanläggning pågår...
[bild]

Testat smala passager, och en passage på 0.8m och 0.3m mellan trådarna funkar fint.
[bild]

Satte trall mellan bygelbenen på studsmattan, utan det kör den på det nedre röret och fastnar/gör knivarna slöa.
[bild]
Nu kör den lydigt runt alla och klipper. (y)

Vi har några plastmöbler som står på gräsmattan, testar med att sätta alutape på insidan av benen för att få reflektioner till ultraljudet. Dock inte riktigt i hamn här ännu.
[bild]

En sak jag reagerat på är att den utför ju inte kantklippning runt öar inne på gräsmattan, tydligen tolkar den två begränsningskablar direkt intill varandra som "ingen" kabel. Lite störigt.
Sen hade jag jag egentligen bara önskat en funktion till av den, och det vore att man skulle kunna dela in dagarna så att den klippte ex 2h på FM och 2h på EM. Då hade man kunnat hålla den undan från ungarna när de vill leka... Blir annars att den måste klippa när daggen ligger, vilket är störigt.

/Axel
Kungligt inlägg. :cool:
Jag håller med om tids-/schemainställningarna!
 
  • Gilla
Wigsten
  • Laddar…
F Fluffas skrev:
Tjenixen!
Har läst denna tråd och är väldigt intresserad av denna maskin.
Har liten fundering, har totalt drygt 630 m2 varav två zoner på framsidan på vardera 80 m2 ca, dessa är planen att rama in och bära bort robot för att klippa ( blir nog inte lika frekvent som huvudytan)
På huvud ytan där laddstation ska stå är ca 470. (med lekstuga, trädgårdsland, sandlåda, mm.
Kommer denna maskinen räcka när den tar max 600 m2.
Eller dessa "biytorna" behövs inte räknas in i dem m2 som maskinen klarar av?
F Fluffas skrev:
Tjenixen!
Har läst denna tråd och är väldigt intresserad av denna maskin.
Har liten fundering, har totalt drygt 630 m2 varav två zoner på framsidan på vardera 80 m2 ca, dessa är planen att rama in och bära bort robot för att klippa ( blir nog inte lika frekvent som huvudytan)
På huvud ytan där laddstation ska stå är ca 470. (med lekstuga, trädgårdsland, sandlåda, mm.
Kommer denna maskinen räcka när den tar max 600 m2.
Eller dessa "biytorna" behövs inte räknas in i dem m2 som maskinen klarar av?
hmmmm. Ja de 470m2 är ju inga problem och för att klippa övriga område måste du ju antagligen starta manuellt så då har schemat ingen påverkan, så jag skulle påstå att detta är inget problem.
 
Kalendern Kalendern skrev:
Kungligt inlägg. :cool:
Jag håller med om tids-/schemainställningarna!
ja det skulle va bra att kunna köra vid 2 gånger per dag,
Bra idé !!
 
  • Gilla
Wigsten
  • Laddar…
Wigsten Wigsten skrev:
Hej!
Har haft min i två veckor ca. Mycket nöjd!

Började med att bygga en testbana för att utmana den lite. Fick ned raksträcka innan/efter laddstationen till 0.5m utan problem.
Här bor min, gräsrenovering och rabattanläggning pågår...
[bild]

Testat smala passager, och en passage på 0.8m och 0.3m mellan trådarna funkar fint.
[bild]

Satte trall mellan bygelbenen på studsmattan, utan det kör den på det nedre röret och fastnar/gör knivarna slöa.
[bild]
Nu kör den lydigt runt alla och klipper. (y)

Vi har några plastmöbler som står på gräsmattan, testar med att sätta alutape på insidan av benen för att få reflektioner till ultraljudet. Dock inte riktigt i hamn här ännu.
[bild]

En sak jag reagerat på är att den utför ju inte kantklippning runt öar inne på gräsmattan, tydligen tolkar den två begränsningskablar direkt intill varandra som "ingen" kabel. Lite störigt.
Sen hade jag jag egentligen bara önskat en funktion till av den, och det vore att man skulle kunna dela in dagarna så att den klippte ex 2h på FM och 2h på EM. Då hade man kunnat hålla den undan från ungarna när de vill leka... Blir annars att den måste klippa när daggen ligger, vilket är störigt.

/Axel
Fint inlägg! Jag har köpt klipparen och har ca 400m2 tomt, men eftersom den går runt huset och även har buskar och skogstomt så går det inte att dra begränsningslinan så rak, därför fattades ca 20 meter av de 400 m. Så nu väntar jag på att få hem mer tråd som beställts.

Men jag blir lite fundersam när du säger att den kör över dubbeldragen kabel. Jag har några ställen som jag kommer ändra lite i gräsmattan och la därför ut någon meter extra kabel där (typ trippelt) för att lättare kunna justera senare i sommar utan att behöva skarva kabeln. Men då kanske detta ställer till det?

Snyggt med studsmattan också, smart lösning med fästningen av dem. Det ska jag ta efter!
 
  • Gilla
Wigsten
  • Laddar…
Enkel kabel= stop. Dubbelkabel= gå över trippelkabel= stopp.
Betyder att du inte behöver göra en kringla utan kan vända kabeln på en raka o sen tillbaks igen så blir det trippel o funkar som vanligt. Då har du kringlan som en naturlig del av slingan. Lärde mig en reparatör som va hos en annan granne i går o lagade hans HQ.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Wigsten
Det var ju kanon att veta, då kan man lägga en liten reserv där det kan komma att behövas. (y)

Glömde ju skriva att jag även gått ned i avstånd till de flesta kanter på gräsmattan . Har kört på 20cm i princip överallt. Endast vid vissa skarpa hörn behöver man gå ut till de angivna 26cm för att klipparen inte ska gena in i ex hörnet på bilden.
Gräsmatta med gränstråd för robotgräsklippare nära trätrall och skarpt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Var även tvungen att förlänga min kabel då original var för kort. Har skippat de bifogade skarvkontakterna och lött samman tråden i stället. Sen har jag kört med krympslang med lim i för att försegla skarven mot väta. Skönt att slippa skarvdon mitt på tråden . :D

/Axel
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Min Froggy har fått en kompis! En lx812i till.
Trädgård med två robotgräsklippare på gräsmattan, blivande häck och pallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.